Poseerauskuvasta noussut myrsky yllätti päätoimittajan: "Viimeistään nyt on päivänselvää, että sinimusta tarkoittaa eri asiaa Lapualla ja muualla maassa"

Lapuan kulttuuripalkinnon jakotilaisuudesta julkaistu kuva sai aikaan kohun. Kuvassa kaksi palkinnon saajaa on pukeutunut lapuanliikkeen ja IKL:n väreihin.

lapuanliike
Kosolan talo Lapualla Lapuanjoen varrella kesällä 2019.
Entinen Lapuan liikkeen päämaja, Kosolan talo, seisoo edelleen komeana Lapuanjoen rannalla ja muistuttaa paikkakunnan väkivaltaisesta historiasta.Elina Niemistö / Yle

Lapuan Sanomien päätoimittaja Tarja Kojola ei osannut aavistaa, minkälainen myräkkä seuraa, kun lehden Facebook-sivulla julkaistiin kuva Lapuan kulttuuripalkinnon jakotilaisuudesta sydänemojien kera.

Kaupunki myönsi kulttuuripalkinnon itsenäisyyspäivän kynttilämarssin järjestäjille. Kuvassa järjestäjistä kaksi pokkaa palkinnon sinimustassa asussa.

Musta paita ja sininen solmio tulkittiin sosiaalisessa mediassa välittömästi lapuanliikkeen univormuksi ja fasistiseksi kannanotoksi.

– Kuvan jakaminen oli virhe, sanoo Kojola nyt, muutama päivä kohun jälkeen.

Kuvan julkaiseminen koettiin myös lehden kannanotoksi ja lunta on tullut tupaan oikein kunnolla.

– Viimeistään nyt on päivänselvää, että sinimusta tarkoittaa eri asiaa Lapualla ja muualla maassa.

Sinimustaa perinnettä

Kojola pohtii, että vaiheittain ja jonkinlaisen häpeän kokemusten kautta lapuanliike on muuttunut lapualaisille osaksi paikkakunnan historiaa ja siitä on tullut ehkä myös jonkinlaista perinnettä.

Se selittää esimerkiksi sinimustien vihtoripaitojen suosiota ja arkipäiväistymistä.

– Niitä käytetään täällä paljon eivätkä niitä käytä vain oikean laidan ihmiset.

Yrittäjä Jani Pirttinen myy vihtoripaitoja ja joitakin sinimustia asusteita. Kuvakohun on voinut huomata myynnissä.

– Jonkin verran niitä on kyselty.

Pirttinen kertoo, että vihtoripaidoilla on oma käyttäjäkuntansa. Niitä ostavat myös monet Lapualta muualle muuttaneet.

– Heille se on ennen muuta perinnepaita.

Vaatteet ja aatteet

Tarja Kojolan mukaan Lapualla sinimustaan paitaan sonnustautuminen ei tarkoita sitä, että hyväksyttäisiin lapuanliike ja sen aatemaailma.

– Muualla Suomessa sinimusta on edelleen "punainen vaate" ja se tarkoittaa terroria, poliittista väkivaltaa ja murhia.

Tarja Kojola, Lapuan Sanomat
Päätoimittaja Tarja Kojola joutui kohun keskelle. Hän toivoo, että kohun jälkeen syntyy rakentavaa keskustelua.Tarmo Niemi / Yle

Yle uutiset julkaisi viime joulukuussa laajan lapuanliikettä käsittelevän artikkelin, jossa käsiteltiin myös sinimustan paidan problematiikkaa ja sitä, mitä sillä nykypäivänä viestitään.

Artikkelia varten haastateltu suomalaisen fasismin tutkija Oula Silvennoinen näkee sinimustassa viestin:

"Ei sitä vahingossa laita päälle, kun on mukava muistella historiaa. Onhan se poliittinen kannanotto ja poliittisempi nyt taas kuin pitkään aikaan. Se on selvä torjunta maltilliselle päälinjalle. Edelleen vuodesta 18 ja sen perinnöstä on kysymys."

Historioitsija Teemu Keskisarja sen sijaan vapauttaisi jo väriyhdistelmän historian rasitteesta:

"Sinimustan paidan kieltäminen ja paheksuminenkin olisi melko naurettavaa. Kyseinen väriyhdistelmä ei ole ikuisiksi ajoiksi saastunut. Kukapa muistaa edes sitä, minkä värisiä olivat 1970-luvun taistolaisten paidat?"

Lue seuraavaksi: Äärioikeistolainen lapuanliike muilutti, murhasi ja terrorisoi – Jaakko Kosola on kuuluisaa sukua ja kantaa historian arpia mukanaan

Tilinteko jatkuu

Valtaviin mittoihin paisunut somekohu on Tarja Kojolan mukaan paljastanut sen, että lapuanliike on vielä "ratkaisematon asia".

– Se on osa meidän lapualaisten järkyttävää historiaa, se hävettää meitä - se hävettää minua - ja me joudumme sen kanssa elämään.

Kojola toivoo, että keskustelu jatkuu. Se on ainoa tie eteenpäin. Kojola sanoo, että muualla asuvien on varmasti hyvin vaikeata käsittää, miten asiat koetaan Lapualla.

– Lapuanliike on edelleen avoin haava. Meidän on käytävä selkeäsanainen keskustelu täällä keskenämme ja sitten toivottavasti laajemminkin.

– Tilit muun Suomen kanssa on tehtävä selväksi.

Huijattiinko lapualaisia?

Kojola ei itse ollut kulttuuripalkinnon jakotilaisuudessa. Siitä tuli tiedote kuvineen Lapuan kaupungilta.

Kojola ei siis tiedä, minkälainen tunnelma oli palkinnon jakotilaisuudessa, mutta hän vakuuttaa, että itse kynttilämarssilla kukaan paikalla ollut ei kokenut, että se olisi ollut poliittinen tai kantaa ottava tilaisuus.

– Kyllä sitä pidettiin aivan tavallisen toppatakkikansan tapahtumana.

Kojola myöntää, että kuvakohun jälkeen on noussut esiin myös kysymys siitä, huijattiinko lapualaisia. Saattoiko marssilla olla sellaisia tarkoitusperiä, joita ei nähty ja ymmärretty.

– Tällä hetkellä ei näytä siltä, mutta sekin asia täytyy selvittää.