Vesijettikauppa käy ennätysvauhtia, kymmenittäin ostajia odottelee jonossa – “Kaikki on myyty”

Vesijetin hankinta on monelle ensiaskel ennen veneen hankintaa.

vesiskootteri
Vesijettien suosio kasvanut ennätysvauhtia
Vesijettien suosio kasvanut ennätysvauhtia

Kuluva vuosi on ollut menestyksekäs vesikulkuneuvoille. Erityisesti vesijettien suosion kasvaminen näkyy vesialueilla aiempaa selvemmin. Tämä on helppo huomata rantaravintoloiden laitureihin pysäköidyistä vesijettiriveistä.

Vuosina 2018 ja 2019 Suomessa ensirekisteröitiin yli 1 000 vesiskootteria vuodessa. Määrä on miltei puolitoistakertainen vuoteen 2017 verrattuna, jolloin rekisteriin vietiin vajaa 700 vesiskootteria. Tiedot käyvät ilmi Traficomin vesiajoneuvojen ensirekisteröintitiedoista. (siirryt toiseen palveluun)

Viime vuosina kaupan lisääntyminen on saavuttanut tarjonnan rajat. Tällä hetkellä moni jälleenmyyjä myy “ei ole” -vastausta.

– Kaikki vesijetit on myyty. Niitä tarvittaisiin huomattavasti enemmän, jotta tuotteita riittäisi halukkaille. Varmaankin lähemmäs sata ihmistä on jonossa odottamassa, kertoo Sea-Doo-jettejä Raisiossa jälleenmyyvän Kone-Viitasalon myyjä Tuomas Uutela.

Kawasakilla laitteita on vielä tarjolla, vaikka jettejä ei olekaan riittänyt kaikille.

– Jouduimme pyytämään apua muiden Euroopan maiden maahantuojilta saadaksemme laitekantaa Suomeen, kertoo Sumeko Oy:n toimitusjohtaja Timo Nummela.

Korona sulki tehtaita

Kaikille eri kokoisille vesijeteille olisi tarvetta, mutta niitä ei saada riittävästi maahantuojalta.

Maahantuojat antoivat kauppiaille mahdollisuuden perua ennakkotilauksia korona-aikana. Ongelma on ollut kuitenkin päinvastainen.

– Maailmalla tehtaita on ollut kiinni koronasta johtuen. Näin ollen tavaraa ei ole tullut yhtä paljon kuin olisi tarvittu, eikä niitä siksi ole jälleenmyyjien varastoissa, Uutela tarkentaa.

Nummela kertoo, että Kawasaki ei ole yrittänyt olla markkinajohtaja jettikaupassa vaan on keskittynyt enemmän kilpailukäyttöisten menopelien myyntiin. Näiden myynti tänä vuonna on samalla tai hieman alemmalla tasolla kuin vuosi sitten.

Tavarapula on kohdistunut eritoten BRP Finlandin maahantuomiin Sea-Doo-merkkisiin vesijetteihin. Viimeisen kolmen vuoden aikana siitä on tullut kaikista rekisteröidyin vesikulkuneuvomerkki Suomessa.

Vesiskootterin ohjaustanko.
Vesiskootterit ovat tehneet kauppansa.Kasper Heimolehto / Yle

"Pystyjyrkkää kasvua"

Korona-aikana kaupankäynti on ollut jopa vilkkaampaa kuin aiempina vuosina. Tiedusteluja saatavuudesta tulee ympäri Suomen yhä kasvavissa määrin. Ihmiset ovat valmiita ajamaan pitkiäkin matkoja löytääkseen haluamansa kulkupelin kesähelteille.

– Suosio on noussut nyt usean vuoden ajan Pohjoismaissa. Ruotsi ja Suomi ovat niitä maita, joissa kasvu on ollut "pystyjyrkkää" tilastollisesti, kertoo Kone-Viitasalon myyjä Tuomas Uutela.

Vaikka venekauppa on käynyt tänä vuonna ennätyksellisen vilkkaana, jetteilyn suosio kasvaa koko ajan.

– Monelle vesijetti on ensiaskel veneilypuoleen. Nyt on näkynyt paljon ostajia, jotka hankkivat kaksi jettiä samalla kertaa koko perheen tai kaveripiirin käyttöön, Nummela mainitsee.

Kasvun rajat saavutettu?

Kuuma kesä on vauhdittanut jettien kasvanutta kysyntää.

– Suosio selittyy mielestäni jettien saatavuuden helpottumisella. Näillä on hyvät markkinat nyt ja hinnat on maltillisempia. Vuokrauksien lisäännyttyä ihmiset ovat päässeet jetteilyn makuun ja haluavat sellaisen myös omalle mökille, kertoo porilainen jettiharrastaja Sami Ibrahim.

– Sosiaalinen media on edesauttanut varmasti. Moni jakaa kuvia vesiltä, mikä vauhdittaa sitä halua, jatkaa vesijetteilijä Jaakko Lehtonen.

Porilaiset jetteilijät Sami Ibrahim ja Jaakko Lehtonen Porin Karjarannassa.
Sami Ibrahim ja Jaakko Lehtonen ovat ottaneet innolla vastaan vesijettibuumin ja harrastajien kasvun.Kasper Heimolehto / Yle

Kone-Viitasalon Tuomas Uutelan mukaan suosio selittyy osin myös parantuneella turvallisuudella.

– Isojen jettien käyttömukavuus ja ajo-ominaisuudet ovat jo ihan moottoriveneiden luokkaa. Ne ovat kuitenkin nopea tapa liikkua paikasta toiseen ja luotettavia veneiden tavoin. Kannattaa muistaa, että nykyään myytävät vesijetit eivät ole enää sellaisia kuin 20 vuotta sitten.

Sumeko Oy:n toimitusjohtaja Timo Nummela uskoo suosion jatkuvan vaikkakin hillitymmin kuin tähän mennessä.

– Usean vuoden kasvun jälkeen kauppa ei kasva enää tällaisissa luvuissa. Siinä uskon, että raja on tullut jo vastaan. Monet miettivät, koska ne jetit häipyvät häiritsemästä vesistöiltä. Sitä ei tule kuitenkaan tapahtumaan.

Lue lisää

Pilli kaulaan suppilaudalle tai torvi soutuveneeseen – laki vaatii kaikkiin uimapatjaa tuhdimpiin vesikulkuvälineisiin äänimerkin

Vesiskoottereilla temppuillaan rahtilaivojen peräaalloissa: "Pelleilyn on loputtava ennen kuin Teroa sattuu leukaan"