Kriisipuhelimen päällikkö: "Tilanteet ovat kärjistyneet, ihmiset voivat huonosti" – keskusteluapua tarjoavissa palveluissa varaudutaan kiireiseen loppukesään

Koronatilanteen vaikutukset ja epävarmuus tulevasta ovat lisänneet avun tarvetta.

Kriisityöntekijä Frans Horneman päivystää Mieli ry:n Kriisipuhelimessa. Kuva: Jari Pussinen / Yle

Keskusteluapua tarjoavissa puhelin- ja chat-palveluissa ennakoidaan kiireistä loppukesää.

– Jos kesä tulee olemaan sellainen kuin kevät on ollut, olemme aika lailla helisemässä. Yhteydenottoja tulee niin paljon ja keskustelun tarve on niin suurta, sanoo Susanna Winter MIELI Suomen Mielenterveys ry:stä.

Heinäkuu on yleensä vuoden kiireisin kuukausi Mieli ry:n Kriisipuhelimessa. Taustalla vaikuttaa se, että juhannuksen jälkeen monet mielenterveyden palvelut ja muut tukipalvelut ovat tauolla. Se lisää matalan kynnyksen avun tarvetta, sillä ongelmat eivät kaikkoa minnekään.

Tänä vuonna kuormitusta kasvattavat selvästi koronan vaikutukset. Tällä hetkellä korostuvat paha olo, pelot ja huoli tulevasta, ja koronatilanteen jäljet ovat monesti taustalla. Apua hakevilla on entistä vaikeampia ongelmia, joihin he tarvitsisivat pidempiaikaista ammattiapua.

– Ihmisten tilanteet ovat kärjistyneet. Tilanteet, joista meille soitetaan, ovat vakavampia ja itsetuhoisten yhteydenottojen määrä on lisääntynyt. Ihmiset voivat huonosti, Susanna Winter sanoo.

Winterin mukaan monet apua hakevista ovat kertoneet, ettei heillä aiemmin ole ollut mielenterveyden ongelmia tai itsetuhoisia ajatuksia.

Korona-aika ja huoli tulevasta on kuormittanut monien ihmisten mieltä. Kuvituskuva. Kuva: Jari Pussinen / Yle

Yhteydenotot matalan kynnyksen palveluihin lisääntyivät koronatilanteen vuoksi keväällä jyrkästi. Jo sitäkin aiemmin keskusteluavun tarvitsijoiden määrä kasvoi. Mieli ry:n Kriisipuhelimeen tuli yhteydenottoyrityksiä kevään aikana joka kuukausi noin 20 000, selvästi enemmän kuin vuotta aiemmin. Nuorille suunnatussa Sekasin-chatissa avuntarvitsijoita oli lähes 15 000 kuukaudessa. Kova avuntarve on jatkunut alkukesän aikana.

Lapsia ja nuoria kuormittavat yksinäisyys ja lähiaikuisten ongelmat

Monien tukipalveluiden kesätauko näkyy psyykkisenä pahoinvointina myös Mannerheimin Lastensuojeluliiton (MLL:n) puhelin- ja chat-palveluissa.

– Varsinkin silloin, jos lapsen lähiaikuisilla on vakavia ongelmia esimerkiksi päihteidenkäytön tai hoitamattomien mielenterveysongelmien kanssa, kesäajasta voi tulla lapselle tai nuorelle tosi ahdistava, sanoo MLL:n auttavien puhelinten päällikkö Tatjana Pajamäki.

Monien lasten ja nuorten huolena on myös yksinäisyys: ei ole mitään tekemistä tai kaveri puuttuu.

– Yksinäisyys voi tuntua kesäaikana tosi musertavalta, Tatjana Pajamäki sanoo.

Kaikkiin yhteydenottoihin ei matalan kynnyksen palveluissa pystytä vastaamaan, sillä avuntarvitsijoita on niin paljon. Esimerkiksi Mieli ry:n Kriisipuhelimessa on nyt kuitenkin aiempia kesiä parempi tilanne. Englannin- ja arabiankieliset palvelut ovat kesätauolla, mutta suomen- ja ruotsinkieliset palvelut toimivat läpi kesän.

Suomenkielistä apua on kesälläkin tarjolla ympäri vuorokauden. Susanna Winter painottaa, ettei ongelmien kanssa kannata jäädä yksin.

– Olemme lisänneet päivystäjien määrää. Linjoilla on normaalia enemmän kriisityöntekijöitä ja meillä päivystää myös koulutettuja vapaaehtoisia ammattilaisten tuella, Susanna Winter sanoo.

Mieli ry:n suomenkielisessä Kriisipuhelimessa on kesälläkin päivystäjiä ympäri vuorokauden. Kuva: Jari Pussinen / Yle

MLL:ssä Vanhempainpuhelin on loppukesän tauolla, mutta Lasten ja nuorten puhelin on auki kesällä joka päivä. Chat-palvelu toimii kahtena iltana viikossa.

MLL on tämän vuoden aikana ottanut tavallisen chat-palvelun lisäksi käyttöön myös ajanvaraus-chatin. Sen avulla koetetaan kesälläkin helpottaa ruuhkaa, jota chat-palvelussa on ollut jo ennen korona-aikaakin.

– Olemme luoneet mahdollisuuden varata etukäteen ajan ammattilaisillemme, jotta lasten ja nuorten ei tarvitsisi jonottaa siellä ruuhkissa, Tatjana Pajamäki sanoo.

MLL:n palveluita kesällä:

MLL:n Lasten ja nuorten puhelimeen voi soittaa kesällä joka päivä kello 17-20. Sen numero on 116 111.

Chat (siirryt toiseen palveluun) on auki kesällä maanantaisin ja tiistaisin kello 17-20. Nettikirjeen (siirryt toiseen palveluun) voi kirjoittaa milloin tahansa, ja siihen luvataan vastaus viikon sisällä.

Mieli ry:n palveluita kesällä:

Mieli ry:n Kriisipuhelin päivystää suomen kielellä ympäri vuorokauden numerossa 09 2525 0111.

Nuorille suunnattu Sekasin-chat (siirryt toiseen palveluun) päivystää kesällä joka päivä ja aikuisille suunnattu Tukinetin (siirryt toiseen palveluun)Solmussa-chat neljänä iltapäivänä viikossa.

Lue myös: