1. yle.fi
  2. Uutiset
  3. raskas liikenne

Väylävirasto ennakoi: Myös suurimpien maanteiden raskas liikenne saadaan kulkemaan sähköllä

Tavoite on ajan mittaan nollata hiilipäästöt. Pelkästään akkuihin ladatun energian varassa raskaat ajoneuvot tuskin kulkevat, vaan eri keinoja joudutaan yhdistelemään.

raskas liikenne
Kaksi rekkaa moottoritien liityymässä
.Isto Janhunen / Yle

Väyläviraston selvityksen mukaan maanteilläkin tavaraliikenne saadaan vielä kulkemaan sähköllä.

Akuilla tämä tuskin onnistuu, vaan raskaat ajoneuvoyhdistelmät voisivat saada energiansa ajojohtimista junien tapaan.

– Akkuteknologian kehitys mahdollistaa kevyen ajoneuvoliikenteen sähköistymisen. Raskas kalusto puolestaan kuluttaa enemmän energiaa, minkä vuoksi akut eivät ole realistinen ratkaisu etenkään pitkämatkaisessa raskaassa liikenteessä, kertoo apulaisjohtaja Tapio Ojanen Väylävirastosta.

Myös tien pintaan tai pinnan alle sijoitettavia sähkönjakojärjestelmiä tutkitaan, mutta turvallisuusriskejä on vaikea poistaa. Suomen sääolot varsinkin talvella ovat oma lukunsa.

Sähköistykseen sopisivat vilkkaimmat reitit, kuten Tampereen-Helsingin moottoritie. Harvemmin ajettuja reittejä varten rekoissa olisi varalla akut tai dieselmoottori.

Parhaiten sähköistäminen kannattaisi niillä tieosuuksilla, joilla kasvihuonekaasupäästöt vähenisivät merkittävästi suhteessa väylänpidon kokonaiskustannuksiin.

Investoinnit olisivat joka tapauksessa suuret ja vaatisivat yhteistyötä ajoneuvovalmistajien, kuljetusyhtiöiden sekä muiden maiden päättäjien kanssa, väyläviraston selvityksessä arviodaan.

Lue seuraavaksi