Trumpin vaalitilaisuuden paikat tyhjenevät ja rasistien huutelu vaimenee, kun TikTokin käyttäjät ja K-popin fanit käyvät taistoon

Yhdysvaltain presidentinvaalit ovat tehneet hassuista tanssivideoista tunnetusta TikTok-sovelluksesta aiempaa poliittisemman.

TikTok
Donald Trump puhuu taustallaan suuri määrä tyhjiä istumapaikkoja. Etualalla suuri ihmisjoukko.
Tulsan Bank of Oklahoma Centerissä oli lauantaina paljon tyhjiä istumapaikkoja Donald Trumpin pitäessä puhetta.Albert Halim / EPA

Videoiden jakamiseen tarkoitetusta TikTok-mobiilisovelluksesta on tullut viime aikoina yhä merkittävämpi poliittisen osallistumisen kanava.

Etenkin Yhdysvaltain sisäpolitiikka on aktivoinut kyseisen palvelun käyttäjiä, joista suurella osalla ei vielä edes ole äänioikeutta vaaleissa.

TikTokin käyttäjistä yli 60 prosenttia on alle 24-vuotiaita.

Myös maailmanlaajuiseen suosioon nousseen eteläkorealaisen musiikin eli K-popin fanit ovat ottaneet viime aikoina merkittävän roolin erilaisissa poliittisissa tempauksissa.

Hassuista tanssivideoista paremmin tunnetussa TikTokissa poliittisten videoiden määrä on lisääntynyt selvästi. Vaikuttajat tai sellaisiksi pyrkivät julkaisevat sovelluksessa videoita, joissa omaa kantaa tuodaan esille niin huumorin kuin tiukkaa asiaa sisältävien palopuheidenkin voimin.

Aktivoitumisen taustalla ovat marraskuussa koittavat Yhdysvaltain presidentinvaalit ja liikkeellä ovat niin republikaanien kuin demokraattienkin kannattajat, kirjoittaa sanomalehti Financial Times (siirryt toiseen palveluun).

Lehden lainaaman Yhdysvalloissa tehdyn tutkimuksen mukaan jo helmikuussa aihetunnisteella #Trump2020 varustetut TikTok-videot olivat saaneet 1,1 miljardia katselua. Toukokuun lopussa näiden videoiden katseluiden määrä oli noussut jo 3,4 miljardiin.

Vaikka kyseessä ovat Yhdysvaltain vaalit, ei osallistuminen aktivismiin rajoitu vain yhdysvaltalaisiin, vaan mukana on väkeä eri puolilta maailmaa.

Kaksi hymyilevää tyttöä pitelee käsissään kylttejä, joissa lukee Make America great again.
Konservatiivisella Hype Housella on miljoona seuraajaa TikTokissa. Kuvassa Trumpin kampanjatilaisuuteen lauantaina osallistuneita nuoria tukijoita.Albert Halim / EPA

Hype Houset kokoavat samalla lailla ajattelevat

Samanmieliset kokoontuvat virtuaalisesti jossakin omaa poliittista näkemystään edustavassa Hype Housessa. Hype Houset ovat eräänlaisia TikTokin sisäisiä kokoontumispaikkoja, joissa esimerkiksi samaa poliittista ajattelua edustavat vaikuttajat julkaisevat omia videoitaan.

Financial Timesin yhdeksi esimerkiksi nostamalla konservatiivisella Hype Housella (siirryt toiseen palveluun) on TikTokissa miljoona seuraajaa.

Suuremman huomion julkisuudessa ovat kuitenkin saaneet poliittisen jakolinjan liberaalia puolta edustavat tekemillään tempauksilla. Kun presidentti Donald Trumpin vaalitilaisuudessa Tulsassa näkyi lauantaina paljon tyhjiä tuoleja, johtivat jäljet TikTokin käyttäjiin ja K-popin faneihin.

Lue myös: Kirjeenvaihtajalta: Kolme nostoa Trumpin Tulsan-tilaisuudesta – väkimäärä lässähti, Bidenista leivottiin seniiliä ja kierrätetty iskulause

Sosiaalisessa mediassa julkaistiin viikonlopun aikana lukuisia viestejä, joissa tempaukseen osallistuneet tai heidän läheisensä kirjoittivat siitä, miten kampanjatilaisuuden pääsylippuja oli varattu vain, jotta ne voitaisiin jättää käyttämättä.

Ajatuksen äidiksi on nimetty 51-vuotias Mary Jo Laupp, joka julkaisi TikTokissa jo pari viikkoa sitten videon, jolla hän neuvoi, kuinka kuka tahansa halukas voi varata itselleen kaksi paikkaa Trumpin tilaisuuteen.

Laupp kertoi uutiskanava CNN:n haastattelussa (siirryt toiseen palveluun) kampanjoineensa aiemmin presidenttikisasta jo pois jääneen demokraattien Pete Buttigiegin puolesta.

Muut käyttäjät tekivät omia videoitaan ja jakoivat Lauppin videota TikTokin lisäksi muun muassa Twitterissä ja Instagramissa.

View this post on Instagram

Her name is #MaryJoLaupp And I might have to join #tictoc just to follow this #patriot 🇺🇸 ・・・ Mary Jo Laupp, a 51-year-old grandmother living in #FortDodge, #Iowa, appears to have helped led the charge on #TikTok late last week when she posted a video encouraging people to go to #Trump's website, register to attend the event -- and then not show up. "All of those of us that want to see this 19,000 seat auditorium barely filled or completely empty go reserve tickets now and leave him standing alone there on the stage," Laupp told her then-1,000 or so followers on TikTok, normally thought of a platform for dancing teenagers and not, necessarily, political action. #Laupp, who said she worked on #PeteButtigieg campaign in Iowa last fall, told #CNN she made the initial appeal upset that the rally was originally set to take place on Juneteenth, the holiday commemorating the end of slavery in the United States. . #KPOP #KPOPstans #MaryJoLaupp #TrumpMeltdown #Newark #MagaSucks

A post shared by Marla Miller (@writersmama) on

– Tyypit, Donald Trumpilla on ensi viikolla tilaisuus, joka on ilmainen. Sinun tarvitsee vain antaa puhelinnumerosi ja saat kaksi lippua, pastaboii-nimellä TikTok-videoita julkaiseva Alaysha Johnson neuvoi (siirryt toiseen palveluun).

– Minulla on kaksi lippua, mutta unohdin ihan, että minun pitää poimia kaikki nukat huoneeni lattialta ja järjestellä ne koon mukaan, pastaboii jatkoi videollaan, jonka tarkoituksena oli kannustaa muitakin hankkimaan paikkoja ja jättää ne sitten käyttämättä.

Samalla asenteella vinkin jakoi Twitterissä @dianafrompluto, joka kirjoitti varanneensa liput, mutta "ikkunoiden pesemisen" estävän hänen osallistumisensa.

– Toivon, etteivät kaikki tämän näkevät tee samaa virhettä kuin minä. Mehän haluamme nähdä kaikki 19 000 paikkaa täynnä, hän kirjoitti ironisesti.

Samalla tyylillä tehtyjä viestejä löytyy eri sosiaalisen median kanavista tuhansittain. Viestit nähneiden määrä lasketaan miljoonissa.

Yhtenä merkittävänä sosiaalisen median käyttäjien ryhmänä viestiä välittivät K-popin ihailijat. Tämä joukko on somessa erittäin aktiivinen. Tästä kertoo jo se, että CNN:n mukaan he lähettivät pelkästään Twitterissä viime vuoden aikana yhteensä kuusi miljardia tviittiä.

Ne, jotka onnistuivat hankkimaan itselleen lippuja Trumpin tilaisuuteen, julkaisivat saamansa vahvistusviestin Macarena-tanssin kera videona TikTokissa. Näitä tanssivideoita on koottu oheiseen Youtube-videoon.

Moni lippuja hankkinut julkaisi saamansa vahvistusviestin Macarena-tanssin kera videona TikTokissa.

Trumpin kampanja aikoo estää vastaavan toistumisen

Trumpin edustajat kertoivat ennen lauantaina Tulsassa järjestettyä kampanjatilaisuutta poikkeuksellisen suuresta kiinnostuksesta tapahtumaa kohtaan. Heidän mukaansa lippuja halusi jopa yli miljoona ihmistä.

Sitä on mahdoton arvioida, kuinka suuri osuus kiinnostuneista kyseli lippuja vain tehdäkseen kiusaa Trumpin kampanjalle.

Lopputuloksena kuitenkin oli, että lauantain kampanjatilaisuudessa 19 000-paikkaisen Bank of Oklahoma Centerin ylälehtereiden istumapaikat olivat suurelta osin tyhjinä. Trump myös perui hallin ulkopuolelle suunnitellun kannattajatapaamisen.

New York Times -sanomalehden (siirryt toiseen palveluun) mukaan Trumpin kampanjatyöntekijät vahvistivat, että lippuja varanneiden joukossa oli monia pilailijoita.

Yksi nimettömänä pysytellyt työntekijä kertoi lehdelle, että Trumpin kampanja hyödyntää nyt kerättyä dataa estääkseen vastaavan kiusanteon toistumisen.

K-pop-yhteisö mukana jo lukuisissa tempauksissa

Trumpin vaalitilaisuuteen kohdistettu sosiaalisen median kampanja tapahtui osin laajalta julkisuudelta piilossa Alt TikTokissa.

"Vaihtoehtoväen" TikTok ei ole mikään sivusto, jonne voi kirjautua. Se tarkoittaa videosisältöä, jota sovelluksen algoritmit tarjoavat samanmielisten nähtäville näiden aiemman toiminnan perusteella.

New York Timesin mukaan moni käyttäjä antoi viestiensä näkyä vain yhden tai kaksi vuorokautta, jotta suunniteltu tempaus ei kantautuisi Trumpin kampanjaväen tietoon etukäteen.

Viime aikoina toteutetuissa sosiaalisen median kampanjoissa on jo useita kertoja noussut esille maailmanlaajuiseksi levinneen K-pop-yhteisön panos.

Kun rasismia ja mustiin kohdistuvaa väkivaltaa vastustavaa Black lives matter -kampanjaa vastaan yritettiin toukokuussa käydä rasistiseksi arvostellulla #WhiteLivesMatter-aihetunnisteella, oli K-pop-fanien reaktio nopea.

Kyseistä aihetunnistetta käyttäviä rasistisia viestejä ryhdyttiin piilottamaan siten, että tunniste liitettiin valtavaan määrään meemejä ja musiikkivideoita.

Näin valkoisten ylivaltaa kannattavien ja muiden tällaisista viesteistä kiinnostuneiden on vaikea löytää haluamiaan viestejä K-pop-tulvan keskeltä, kertoo uutiskanava CNN (siirryt toiseen palveluun).

Nyt kyseinen aihetunniste onkin onnistuttu kaappaamaan rasismia ja poliisiväkivaltaa vastustaviin viesteihin. Esimerkiksi tässä tviitissä vaaditaan pidättämään yhdysvaltalaisen Breonna Taylorin ampuneet poliisit:

Toisena kampanjan kohteena on ollut Dallasin poliisin käyttöön ottama mobiilisovellus, jonka avulla oli määrä saada vinkkejä epäilyttävästä käytöksestä. Sovellusta pommitettiin niin suurella määrällä fancam-videoita, että se kaatui. Tapauksesta on kirjoittanut muun muassa Dallas Observer -lehti (siirryt toiseen palveluun).

Eikä Donald Trumpin syntymäpäiväkään 14. kesäkuuta sujunut ilman some-kampanjaa. Tavoitteena oli trollata Trumpia ja varastaa somessa huomio tämän syntymäpäiviin liittyviltä päivityksiltä.

Variety-lehti (siirryt toiseen palveluun) uutisoi kuinka sosiaalisessa mediassa Trumpille tarkoitetut onnittelut hautautuivat, kun K-popin valtava fanijoukko päätti omistaa päivän omille laulajasuosikeilleen ja Yhdysvaltain edelliselle presidentille Barack Obamalle.

Käytössä oli esimerkiksi aihetunniste #AllBirthdaysMatter.

Lue myös:

Päivittyvä seuranta Yhdysvaltain vaaleista

Rasismikeskustelu paljastaa somen parhaimmat ja pahimmat puolet – Instagramissa jaetaan solidaarisuutta, kun Twitterissä pilkataan vainajaa

TikTokista voi tulla yhtä suosittu kuin Facebookista – suomalainen Jennifer Käld kuvaa huoneessaan videoita, joita katsotaan miljoonia kertoja

Temppu ja miten se tehdään – muut puolueet seuraavat huolissaan perussuomalaisten voittoisaa rymistelyä sosiaalisessa mediassa

Facebook poisti Trumpin vaalimainoksia – rikkoivat yhtiön vihapuheen kieltäviä sääntöjä

Instagramista ja Facebookista poistettiin satoja tilejä – rasistisiin viharyhmiin linkittyvillä tileillä pohdittu menoa aseistautuneina BLM-protesteihin

Twitter poisti yli 170 000 Kiina-mielistä tiliä – levittivät harhaanjohtavia viestejä muun muassa koronaviruksesta