Jukolan viestiä haetaan Mikkeliin vuodelle 2025 – kilpailun järjestäminen on järjestävälle seuralle iso kokonaisuus

Navi ry on jo jättänyt hakemuksen kilpailun järjestämisestä. Päätöstä odotellaan loppuvuodesta.

Jukolan viesti
Jukolam lähtö
Jukolan viestiin osallistuu yhteensä jopa 20 000 suunnistajaa. Kuvituskuva.Tomi Hänninen

Mikkeliläinen suunnistusseura Navi ry hakee Jukolan viestin järjestämistä Mikkeliin vuodelle 2025. Seura on jo tehnyt ja lähettänyt hakemuksen viestin järjestämisestä. Päätöstä odotellaan loppuvuodesta.

Navi ry hakee myös kaupungilta tukea viestin järjestelyn kustannuksiin. Kaupunginhallitus käsitteli asiaa maanantai-illan kokouksessaan ja suhtautui asiaan myönteisesti. Lopullinen sopimus hyväksytään sen jälkeen, kun Navi on saanut päätöksen järjestämisoikeuksista.

– Jukolan viesti on paisunut tapahtumana niin isoksi, että Suomessa on vain pari seuraa, jotka pystyvät omin voimin järjestämään kilpailun, sanoo Navin hallituksen puheenjohtaja Juha Paanila.

Esimerkiksi Lappeenrannassa vuonna 2017 järjestetty Jukolan viesti painoi järjestävän seuran pahasti tappiolle.

Paanilan mukaan kilpailun järjestäminen on nykyään jo miljoonien eurojen ponnistus järjestävälle seuralle. Yhteistyösopimuksia tarvitaan siis eri tahojen kanssa. Kaupungin kanssa kaavaillun sopimuksen taloudellinen arvo on yhteensä noin 220 000 euroa, joka jaksottuu useammalle vuodelle.

Kilpailun mahdollista järjestämispaikkaa ei ole vielä päätetty, mutta Juha Paanilan mukaan se ei ole Kalevankangas, jossa kisa on kerran järjestetty.

– Kilpailu järjestämiseen tarvitaan noin 10 hehtaarin alue ja muutamia paikkoja on selvitelty, kertoo Juha Paanila.

Jukolan viesti kerää tapahtumana arviolta 20 000 suunnistajaa ja yleisöä sekä huoltajia noin 15 000 henkilöä. Aikaisempina vuosina tapahtumien talousvaikutus alueille on ollut lähes 10 miljoonan euron luokkaa.

Edellisen kerran Jukolan viesti on järjestetty Mikkelissä 2009. Tänä vuonna Jukolan viesti oli tarkoitus pitää Rovaniemellä, mutta kilpailu siirrettiin vuodella eteenpäin koronavirustilanteen vuoksi.