Pilli kaulaan suppilaudalle tai torvi soutuveneeseen – laki vaatii kaikkiin uimapatjaa tuhdimpiin vesikulkuvälineisiin äänimerkin

Yleisimpiä mokia vesillä ovat ylinopeus ja välinpitämättömyys.

vesiliikenne
Vesiskootteri vauhdissa.
Uusi vesiliikennelaki korostaa aluksen päällikön vastuuta. Esimerkiksi vesijetissä päällikkö on sen kuljettaja.Petteri Bülow / Yle

Aurinko kimmeltää veden pinnassa ja pienet laineet liplattavat laiturin alla. Jyväskylän satamasta lipuu monen kokoista alusta kohti Päijännettä. Läheisellä uimarannalla työnnetään suppilautaa veteen ja vesijettivuokraamossa on jo jono.

Kesäkuun alussa voimaan tulleen uuden vesiliikennelain mukaan kaikissa vesille lähtevissä kulkuvälineissä olisi oltava varusteena "meriteiden sääntöjen liitteen D mukainen merkinantoväline".

– Se tarkoittaa sitä, että kaikissa vesikulkuneuvoissa tulisi olla laite, josta lähtee kova ääni, kertoo vanhempi konstaapeli Ville Hakkarainen Sisä-Suomen poliisilaitokselta.

Vanhempi konstaapeli Ville Hakkarainen Jyväskylän satamassa
"Äänimerkkilaitteen pakollisuudesta keskustellaan vesillä liikkujien kanssa silloin, kun poliisi pysäyttää heidät jonkin muun syyn takia." kertoo vanhempi konstaapeli Ville Hakkarainen.Riikka Pennanen / Yle

Vaatimus koskee niin suppilautoja, vesiskoottereita kuin soutuveneitäkin.

– Uimapatjoja ja vesihiihtosuksia sääntö ei koske, mutta niistä ylöspäin jokaisessa kulkuvälineessä pitäisi olla äänimerkinantolaite, kertoo Hakkarainen.

Lakia noudattaakseen ei tarvitse tehdä isoa investointia, käytännössä tavallinen "tuomarinpilli" kelpaa. Pääasia on, että laitteesta lähtee kova ääni, jolla voidaan tarvittaessa herättää muiden vesillä liikkujien huomio.

Nainen suppailee merellä.
Suppilautailija voi ripustaa oman turvallisuutensa takia vaikkapa pillin kaulaan vesillä liikkuessaan.Petteri Bülow / Yle

Hakkarainen ottaa esimerkin äänimerkin antamisesta vilkkaasti liikennöidyltä Jyväsjärveltä.

– Järvellä menee iloisesti sekaisin suppilaudat ja vesiskootterit, joista osa ajaa vielä ylinopeutta. Jos suppaaja meinaa jäädä vesijetin alle, hän voi kiinnittää kuskin huomion kovalla äänellä. Tai jos sattuu onnettomuus, rannalla olevat kansalaiset kuulevat ja voivat tulla auttamaan.

Vesillä liikkuessa pitää olla kykyä ja taitoa

Poliisi on käynyt keskustelua lain vaatimuksista satamassa vesijettejä vuokraavan yrityksen kanssa.

– Jeteissä ei ole itsessään mitään äänimerkkiä, mutta pelastusliiveissä on pillit ja ne täyttävät vaatimukset, kertoo Jyväskylän vesijettivuokraus Oy:n toimitusjohtaja Lauri Huuskola.

Jyväskylän vesijettivuokraus Oy.n toimitusjohtaja Lauri Huuskola.
Lauri Huuskola kertoo, että vesijettivuokrauksessa kehitetään asiakkaiden ohjeistusta jatkuvasti.Riikka Pennanen / Yle

Uudistettuun vesiliikennelakiin (siirryt toiseen palveluun) on koottu vesiliikennettä koskevat säännöt ja liikennemerkit saman lain alle. Tavoitteena on parantaa turvallisuutta ja vastuullista liikkumista vesillä.

Laki on helpottanut muun muassa veneiden vuokrausta, mutta vesikulkuneuvoa ei saa luovuttaa henkilölle, jolla ei ole laissa edelytettyä ikää, kykyä ja taitoa.

– 15 -vuotias voi ajaa vesijetillä, mutta vuokraajan pitää olla täysi-ikäinen ja ottaa vastuu alaikäisistä, sanoo Huuskola.

Kyky ja taito varmistetaan antamalla opastus vesijetin käyttöön sekä kertomalla vesiliikennesäännöt ennen lähtöä.

Päijänteen Kylänlahdessa Muuramessa on 10 km/h nopeusrajoitus, sillä alueella on uimaranta ja pinevenesatama. Kaikki vesillä liikkujat eivät osaa vesillä liikkumisen sääntöjä. Tällaista oli meno Kylänlahdella ennen juhannusta. Kuvaaja: Karita Katriina Salopino

Joskus on asiakkaita, joiden vesille päästäminen voi hieman arveluttaa, myöntää Huuskola.

– Silloin yritetään painottaa ohjeistusta vielä enemmän, että säännöt menisivät perille. Vesijetillä liikkuessa ollaan siellä kuitenkin niitä pienimpiä liikkujia.

Jos jotakin sattuu, niin pienimmät jäävät yleensä jalkoihin. Sen takia jetteilijöitä opastetaan myös pysymään etäällä uimarannoista.

Kun vesijetti paahtaa yli 100 km/h, vedessä olevaa uimaria on hyvin vaikea havaita.

Vesillä on vain vähän rajoituksia

Tänä kesänä entistä useampi on suunnannut vapaa-ajan viettoon vesille. Seilaamaan on haluttu jopa siinä määrin, että venetehtaat ovat joutuneet siirtämään kesälomiaan saadakseen aluksia niitä halajaville.

Vesillä liikuvalla poliisilla on ollut tavanomaista vilkkaampi kesäkuu, sanoo Hakkarainen.

– En sanoisi, että vesillä mokaillaan nyt normaalia enemmän, mutta kun ihmisten määrä kasvaa niin samassa suhteessa kasvaa myös rikkomusten määrä.

Soutuveneitä rannalla.
Soutuveneessä ei edelleenkään ole pakko olla pelastusliiviä, mutta laite äänimerkin antamiseksi pitää lain mukaan löytyä. Antti Eintola / Yle

Yleisimmät asiat, joihin poliisi joutuu puuttumaan ovat ylinopeudet ja välinpitämättömyys.

– Osalla ovat hyvät merimiestavat unohtuneet, tai sitten niitä ei kokemattomuuttaan edes tiedetä. Eli ei oteta muita huomioon, rikotaan nopeusrajoituksia tai muita sääntöjä joita järvellä on, kertoo Hakkarainen.

Poliisi tapaa vesillä monenkirjavaa sääntöjen osaamista. Kokeneet veneiljät tuntevat vesiliikennemerkit ja käytössäännöt erittäin hyvin.

– Sitten on niitä, jotka ovat vasta aloittaneet veneilyn tai käyvät vesillä vain satuinnaisesti, eikä sääntöjä (siirryt toiseen palveluun) (Veneilyn ABC) kiinnosta opetella. Järvellä liikkuu sellaisia, jotka eivät tiedä mistään mitään.

Aallokon aiheuttamisen kieltävä vesiliikennemerkki
Aallot voivat pahentaa rannan eroosioita tai rikkoa laiturissa olevia veneitä, kun ne kolistelevat yhteen. Tämän takia aaltojen muodostaminen on kielletty tietyillä alueilla. Riikka Pennanen / Yle

Nopeusrajoitus on useimmiten paikassa, jossa liikenne on vilkasta tai tilaa vähän. Jyväskylästä Päijänteelle suunnatessa pitää rajoittaa kaasun käyttöä reilun vartin verran.

– Sitten kun on malttanut Äijälänsalmen jälkeen vielä 500 metriä ajaa rajoituksen mukaan, voi painaa Vääksyyn saakka niin lujaa kuin koneesta lähtee ja on turvallista, toteaa Hakkarainen.