Paha haju auton sisällä voi olla merkki ilmastointiongelmasta – näin voit itse avittaa jäähdytysjärjestelmää

Vanhoissa autoissa tunkkaista sisäilmaa voi torjua sammuttamalla jäähdytyksen ennen ajon loppua.

jäähdytyslaitteet
Auton ilmastointilaitteen säätimet.
Ilmastoinnin käyttäminen ympäri vuoden on yksi avaintekijä sille, että järjestelmä toimii.Mika Moksu / Yle

Autoilija voi itse auttaa auton ilmastointia toimimaan hyvin. Jos auto ei viilenny tai siellä on tunkkaista, ilmastointi voi tarvita huoltoa tai korjausta.

Operatiivinen johtaja Lauri Oksanen Autoliitosta vinkkaa, että kuuman auton ikkunat kannattaa pitää hetken aikaa auki, jotta ilmastoinnin tarvitsee työskennellä hieman vähemmän sisäilman jäähdyttämiseksi.

– Ikkunoita voi pitää auki liikenteeseen lähtiessä 100–200 metrin ajan nopeudesta riippuen. Näin saa tyhjennettyä suurimman kuuman ilmamassan matkustamosta, Oksanen vinkkaa.

Joissain autoissa kannattaa ilmastointi ottaa pois päältä vähän ennen parkkiin ajamista. Kun jäähdytys on pois päältä, lämmin ilma ehtii kuivattaa höyrystimen kennon, eikä auto ala niin helposti haista tunkkaiselta kennoon kertyvien mikrobien ja lian takia.

– Sillä saa sisäilman pysymään vähän raikkaampana, Oksanen neuvoo.

Uusissa autoissa kuivatus on usein automaattinen.

Auton ilmastointilaitteen säätölaitteet.
Yhä useammassa autossa ilmastointi on automaattinen.Mika Moksu / Yle

Helle lisää huoltokyselyitä

Helteet näkyvät välittömästi ilmastointihuoltoa tarjoavissa korjaamoissa. Esimerkiksi lahtelaisessa Mekonomen-korjaamossa puhelin on soinut kiivaasti tämän viikon.

Useimmiten oikuttelevan ilmastoinnin saa tokenemaan jäähdytysaineen täydennyksellä, mutta esimerkiksi kylmää ilmaa tuottavia kompressoreitakin joudutaan vaihtamaan viikottain.

Lahtelaiskorjaamon nokkamies toteaakin, että liian usein auto tuodaan ilmastointihuoltoon liian myöhään.

– Ilmastoinnin huollontarpeen huomaa siitä, että laitteistosta ei tule enää niin kylmää ilmaa. Ilmastoinnista kuuluu suhisevaa ääntä, kun kylmäaineen määrä vähenee, opastaa Lahden Mekonomen-korjaamon yksikön päällikkö Marko Virtanen.

Virtanen muistuttaa, että ilmastointia tulisi käyttää ympäri vuoden, jotta se toimisi varmasti. Se ei ole vain kuumien säiden viilennystä varten, vaan auttaa muulloinkin.

– Loskakeleillä ilmastointi poistaa kosteuden autosta tehokkaasti, hän muistuttaa.

Lammikko auton alla ei välttämättä ole merkki viasta

Helteillä Autoliitosta kysytään silloin tällöin auton alle jäävästä kosteudesta. Kysyjät ovat huolissaan siitä, keittääkö auto tai vuotaako jäähdytinneste. Yleensä kyse on kuitenkin vain ilman jäähdytyksessä tiivistyneestä vedestä, jota tihkuu maahan.

– Vettä saattaa tulla aika paljonkin, jos auto esimerkiksi pidetään tyhjäkäynnillä kaupan pihassa, Autoliiton operatiivinen johtaja Lauri Oksanen selittää.

Jäähdytinnesteen erottaa vedestä koskettamalla. Se on vettä liukkaampaa eikä haihdu niin herkästi pois.