Perinteinen musiikkivideo on murroksessa, kun Youtubekin on yhä useammin vain kuuntelua varten – Suomessa kokeiltiin videossa 8D-tekniikkaa

Mikael Gabriel haluaa tehdä perinteisiä musiikkivideoita, sillä ne tuovat esiin myös hänen visuaalisen puolensa.

musiikkivideot
Mikael Gabriel ja Alina Tomnikov
Mikael Gabrielin uudella Oli aikoi -musiikkivideolla artisti ja näyttelijä Alina Tomnikov hakevat korona-ajan henkeen sopivasti kosketusta muovin läpi.Antti Haanpää / Yle

Mikael Gabrielin uusi musiikkivideo Oli aikoi -kappaleeseen kuvattiin koronakevään aikana. Viivi Huuskan ohjaama video kuvastaa ennennäkemätöntä aikaa, jolloin ihmiset ovat eristyksissä sekä kaipaavat toisiaan ja kosketusta.

Soramontun keskellä kuvatussa videossa artisti ja näyttelijä Alina Tomnikov ovat muovisten putkiloiden sisällä ja yrittävät saada yhteyttä toisiinsa. Lopullisen videon (siirryt toiseen palveluun) visuaalisuus tuo mieleen toiselle planeetalle sijoittuvan tieteiselokuvan.

Mikael Gabriel ja Alina Tomnikov
Mikael Gabrielin musiikkivideo kuvattiin koronakevään aikana pienellä tuotantotiimillä turvallisuusohjeita noudattaen.Antti Haanpää / Yle

Mikael Gabriel on tehnyt uransa aikana kymmeniä musiikkivideoita. Hän luottaa edelleen perinteisiin musiikkivideoihin, sillä ne tukevat visuaalisesti hänen musiikkiaan ja visiotaan.

– Visuaalisuus tuo toisen puolen musiikista ja artistin maailmasta eloon. Jos sitä ei olisi, niin kuuntelija joutuisi sen itse luomaan, mikä ei ole negatiivista, mutta se on erilainen musiikillinen kokemus silloin.

Mikael Gabriel, Kiikala, 28.04.2020
– Nään, että musiikkivideot ovat artisteille edelleen tärkeitä. Arvostan hyviä musiikkivideoita ja niiden tekijöitä, sanoo Mikael Gabriel.Antti Haanpää / Yle

Artistin mukaan levy-yhtiöt eivät enää panosta musiikkivideoihin kuten ennen. Syynä on muun muassa se, etteivät ne saa enää näkyvyyttä tv-kanavilla, mistä tulisi myös tuloja.

– Musiikkivideot keräävät Youtubessa miljoonia katsojia, mutta niistä ei kerry rahaa levy-yhtiöille kuten levymyynnistä.

Lyriikkavideot entistä suositumpia

Suomen suosituin yhtye JVG julkaisi juuri uuden kappaleen Villi länsi ja sen kylkiäisenä Youtubeen ilmestyi lyriikkavideo (siirryt toiseen palveluun). Siinä on kuvia Helsingistä sekä biisin sanat tekstinä.

Yksinkertaiset lyriikkavideot ovat yleistyneet viime vuosina, sillä niiden tekeminen on helppoa ja halpaa. Ne keräävät parhaimmillaan miljoonia katselukertoja.

Warner Musicin tuotantopäällikön Iivari Suosalon mukaan nykyisin harkitaan tarkemmin, milloin perinteisen musiikkivideon tekeminen kannattaa. Etenkinkin kun videopalveluna tunnetussa Youtubessa musiikin kuluttaminen on muuttunut. Biisejä kuunnellaan enemmän kuin katsotaan.

– Youtube vahvistaa paikkaansa enemmän streamauspalveluna. Sen takia lyriikkavideot ja yksinkertaiset videot ovat nostaneet päätään.

Mikael Gabriel ja Alina Tomnikov
Antti Haanpää / Yle

Universal Musicin digital manager Juho Koikkalainen uskoo, että perinteiselle musiikkivideolle on paikkansa. Niillä ei tienata vaan markkinoidaan artistia ja tämän visuaalista imagoa.

– Sellainen perusmusiikkivideo, jossa vain bändi soittaa, niin niillä ei enää niin suurta roolia ole enää. Ei musiikkivideo koskaan mikään bisnes ole ollut. Ei se ole ollut tulovirta, se on ollut markkinointi-investointi aina.

Nykyisin musiikkivideoita saatetaan myös pilkkoa pienempiin pätkiin sosiaaliseen mediaan kuten Facebookiin, Instagramiin tai TikTokiin. Viimeksi mainitussa palvelussa käyttäjät saattavat innostua tekemään jostain kappaleesta videoita ja nostaa sen hitiksi.

– Jos jostain tulee viraali-ilmiö, niin musiikkivideota ei välttämättä edes tarvita, pohtii Mikael Gabriel.

8D-teknologia vie arstistin pään sisälle

Helsinkiläisellä studiolla artisti Artem istuu luurit korvilla ja katsoo isolta screeniltä ensimmäistä musiikkivideotaan (siirryt toiseen palveluun). Värit-nimiseen kappaleeseen tehty video on tavallisuudesta poikkeava, sillä siinä on käytetty 8D-ääniteknologiaa.

Kuulokkeilla kuunnellessa tulee illuusio tilasta, jossa ääni liikkuu paikasta toiseen kuin elokuvateatterissa.

Netistä löytyy audiovideoita kappaleista, joissa 8D-efektiä on käytetty. Tämä lienee kuitenkin ensimmäisiä kertoja koko maailmassa, kun audioteknologiaa yhdistetään musiikkivideoon.

Musiikkituottaja Atso Soivio
– Kun laittaa kuulokkeet päähän, tulee illuusio tilasta, missä ääni vaihtaa paikasta toiseen, kertoo Artemin musiikkivideon 8D-miksauksen tehnyt Atso Soivio.Berislav Jurišić / Yle

Videon ohjaaja Karim Saheb ja 8D-miksauksen tehnyt Atso Soivio kertovat, että he halusivat kokeilla jotain uutta. Heillä ei ollut kuitenkaan tietoa, toimiiko heidän ideansa käytännössä vai ei. Aikaisempia esimerkkejä ei ollut, joten kaikki piti opetella kokeilun kautta.

– Olen joutunut tekemään ratkaisuja, että miltä sen kuvan pitäisi näyttää suhteessa videoon. Musta tuntuu, että kuva ja audio ruokkivat toisiaan, sanoo Saheb.

Ensimmäisellä kuuntelulla videon ja liikkuvan äänen yhdistäminen tuntuu kiinnostavalta kokemukselta. Ääni ei pyöri kuulokkeissa sinne tänne vaan selkeästi tukee kuvallista kerrontaa.

Artem, laulaja
Perjantaina julkaistu Värit-kappale on artistitulokas Artemin toinen single. 8D-teknologiaa hyödyntävä musiikki video tuo esiin kappaleen vapautumis-teemaa lentohetkineen.Berislav Jurišić / Yle

Artem pitää lopullisesta musiikkivideosta, sillä se kuvastaa Värit-kappaleen ideaa vapautumisesta. Video auttaa myös rauhoittumaan.

– Somessa kuten TikTokissa, Snapchatissa ja Instagramissa ei pysty keskittymään mihinkään. Mielenkiinto riittää 7–10 sekuntiin. Tässä pääsee omaan maailmaan, kun laittaa kuulokkeet päähän ja laittaa videon pyörimään ja fiilistelee sitä.

Sonic Pump Studios, Artem
Artemin 8D-teknologiaa hyödyntävän muusiikkivideon tekijätiimi katselee lopputulosta. Vasemmalta oikealle Iivari Suosalo, Artem, Karim Saheb ja Atso Soivio.Berislav Jurišić / Yle

Tuotantotiimissä mukana ollut Iivari Suosalo sanoo, että musiikkivideo ei sen pitkän olemassa olonsa aikana ole juurikaan muuttanut muotoaan. Siksi onkin syytä kokeilla jotain uutta.

– Mun mielestä on hyvä haastaa ja luoda vielä elokuvallisempia kokemuksia, joissa parhaassa tapauksessa kuulija ja fani pääsevät paremmin artistin pään sisään.

Suosalon mukaan on vaikea arvioida, tuleeko heidän 8D-kokeilustaan laajempikin ilmiö.

– Kunnianosoitus tälle olisi nähdä puolen vuoden tai vuoden päästä nähdä joku iso jenkkivideo, missä tällaista teknologiaa on käytetty, mutta tehty tuhat kertaa isommalla budjetilla.