1. yle.fi
  2. Uutiset
  3. autot

Tästä ruostekaarasta ei ikinä uskoisi mitä sen sisällä on – vastaantulijat eivät voi muuta kuin hymyillä

Jussi Suurinkeroisen Ford Roadster vuodelta 1928 saa katseet kääntymään erikoisen ulkonäön ja rekisterikilven vuoksi.

Jussi Suurinkeroinen istuu Ford Roadsterin kyydissä
Katso videolta, millainen ihmetys Lappeenrannassa kulkee.

Vastaan tulee vanha, ruosteinen ja riisutun näköinen avoauto. Kuljettaja hymyilee pysähtymään jääneille ihmettelijöille.

Musta rekisterikilpi valkoisin kirjaimin piirtyy mieleen, LEM-1.

Hot rod -autoja ei kiilloteta. Ajan patina saa näkyä. Kuva: Sirkka Haverinen / Yle

Auton omistajaksi osoittautuu lappeenrantalainen Jussi Suurinkeroinen, joka on harrastanut vanhoja autoja jo lähes kolmekymmenen vuoden ajan. Uusin hankinta on viime syksyltä juuri tuo LEM-1.

– Tämä on vuoden 1928 Ford Roadster. Alustan osat ovat 1930- ja 1940-luvuilta, kertoo autovanhuksesta silminnähden ylpeä Jussi Suurinkeroinen.

Auto on rakennettu 1950-luvun hot rod -tyyliin, ja sen ruosteinen patinatyyli kuuluu asiaan.

Polkimet ovat pienet ja näppärät. Kuva: Sirkka Haverinen / Yle

Autosta on ajan tyylin mukaisesti karsittu kaikki ylimääräinen paino pois. Puskurit ja lokasuojat on muun muassa poistettu, koska Hot Rod -autoilla ajettiin Yhdysvalloissa nimenomaan kilpaa kaduilla.

Nopeusnäyttö on takuukorjauksessa. Kuva: Sirkka Haverinen / Yle

Jussi Suurinkeroisen auto ei ole museoauto, jossa kaikki osat olisivat alkuperäisiä, vaan auto edustaa 1950-luvun tyylisuuntaa. Auto on teknisesti täysin kunnossa.

Konepellin alla kiiltää Chevrolet V8-moottori. Kuva: Sirkka Haverinen / Yle

– Autossa on esimerkiksi Chevroletin V8-moottori vuodelta 1973 ja jarrut ovat nykyaikaiset ja hydrauliset, selvittää Jussi Suurinkeroinen.

Rättirenkaat ovat uudet. Kuva: Sirkka Haverinen / Yle

Autossa ei kuitenkaan ole turvavöitä, vaikka huippunopeus sillä on yli 100 km tunnissa.

Polttoainekulutus on ajotavasta riippuen noin 15 litraa/100 km. Kuva: Sirkka Haverinen / Yle

LEM-1 vie Etelä-Karjalaan

Rekisterikilpi kertoo lemiläisen Tatu Kouvon kotiseuturakkaudesta. Kouvo osti auton reilu 10 vuotta sitten Yhdysvalloista lehti-ilmoituksen perusteella. Eteläkarjalaisena ja Lemin kunnan asukkaana hän halusi tuoda kotiseutuaan tunnetuksi ja osti rekisterikilven LEM-1.

Rekisterikilpi kertoo aiemman omistajan, Tatu Kouvon kotiseuturakkaudesta. Kuva: Sirkka Haverinen / Yle

– Auto tunnetaankin valtakunnallisesti juuri rekisterikilvestään, selvittää auton nykyinen omistaja Jussi Suurinkeroinen.

Auto on arkikäytössä

Jussi Suurinkeroinen huristelee vanhalla Fordillaan aina kun mahdollista ja säät sallivat. Jokin aika sitten normaali käyttöauto oli rikki, joten Ford Roadster vuodelta 1928 toimi perheen arkiautona.

Autolla ajetaan aina sään salliessa. Kuva: Sirkka Haverinen / Yle

– Hoidin muun muassa työmatkat ja lapsen harrastuksiin viemiset tällä autolla. Onneksi ilmojen haltija oli minun puolellani. Tällä oli tosi kiva ajaa.

Tapaamiset alan harrastajien kanssa ovat tärkeitä. Kuva: Sirkka Haverinen / Yle

Jussi Suurinkeroinen on ostanut ja rakentanut autovanhuksia jo vuosikymmeniä ja pitää sitä hyvänä harrastuksena.

– Tämän rattiin kun hyppää, niin arjen kiire ja stressi häviävät totaalisesti.

Erilaiset kokoontumisajot ja toisten autoharrastajien tapaamiset ovat osasuola aikaa vievän harrastuksen parissa. Jussi Suurinkeroinen kertoo, että hot rod -autojen harrastajia on Suomessa joitakin satoja.

– Tarkkaa määrää on mahdoton sanoa, mutta vanhojen autojen harrastajista hot rod -autot kuuluvat marginaaliryhmään.

Jussi Suurinkeroinen osti Ford Roadster vuosimallia 1928 itselleen viime syksynä Porvoosta. Kuva: Sirkka Haverinen / Yle

Jussi Suurinkeroinen itse kuuluu Lappeenrannan harrasteajoneuvoyhdistykseen, jossa yhdistävänä tekijänä ovat vanhat ajoneuvot tyylisuuntaan katsomatta.

Kun Jussi Suurinkeroinen kiitää vuoden 1928 Ford Roadsteri -autollaan kadulla tai maantiellä, nostaa se selvästikin ihmisten ihmetyksen lisäksi suun hymyyn.

Kuuntele tästä Fordin omistajan Jussi Suurinkeroisen haastattelu. Autoa ihmettelee toimittaja Sirkka Haverinen.