Huono ajoitus

Ensin koronakevät, sitten helteet ja kesälomat. Kuluttajien luottamus on kasvussa, mutta milloin he mahtavat palata takaisin?

Kauppakeskus Triplan ovet olivat avoinna samaan aikaan kun Suomi kylpi helteissä.

Koronakevät näkyy muun muassa siinä, että monet liikkeet ovat aloittaneet tuntuvat alennuskampanjat.

Kuluttajien luottamus sekä omaan että Suomen talouteen on lähtenyt romahduksen jälkeen nousuun.

Kauppakeskus Triplassa sijaitsevan teekauppa Chayan omistaja Co Tranin mukaan kuluttajien luottamuksen kasvu on näkynyt hieman aiempaa suurempana vilinänä. Tranin liikkeen asiakasmäärät eivät ole kuitenkaan kasvaneet.

Tee on kylmän sään juoma. Mitä lämpimämpää, niin sitä vähemmän sitä juodaan.

Co Tran, Chaya-teekaupan omistaja

Mä olen itse pystynyt tekemään töitä tämän koko ajan, joten en ehkä ole osannut olla huolissaan, että talous sukeltaisi tosi syvälle.

Julia Puumala, teekaupan asiakas

Triplan pyöröovet siis pyörivät, mutta suurin osa kuluttajista oli kuitenkin aurinkoisena iltapäivänä jossain aivan muualla.

Mustikkamaan uimaranta Helsingissä oli kerännyt kaupunkilaisia nauttimaan iltapäivän auringosta.

Shoppailu ei ole oikeestaan käynyt mielessä. Jos haluu vaatteita tai kodintarvikkeita, niin ehkä ne voi sitten säästää jollekin erilaiselle päivälle.

Taneli Teerikorpi (vas.)

Mustikkamaan uimarannan vieressä kahvilaa pyörittävä Ervin Latimer kertoo tämän kesän olleen yksi kaikkien aikojen tuottoisimmista.

Kevään aikana konkursseja haettiin hieman enemmän kuin viime vuonna. Rajoitusten aikaan konkursseja haettiin kuitenkin vähemmän.

Valtion tukitoimet ovat varmastikin auttaneet merkittävästi monien yritysten kohdalla. Mutta totta kai, jos tämä kriisi pitkittyy, niin näemme aivan varmasti enemmän konkursseja.

Sami Pakarinen, johtava ekonomisti, Elinkeinoelämän keskusliitto

Kuluttajien luottamus on jatkanut kasvuaan. Tulevaisuudesta ei kuitenkaan tiedä kukaan.

Tekijät

Viljami Vaarala

Arttu Timonen

Ilkka Kemppinen

Julkaistu 29.6.2020