Valio uudistaa jogurttipurkkien pakkauksia – Turkkilaisen jogurtin stereotyyppisestä kuvituksesta luovutaan

Pakkausten uudistamisen taustalla on Valion viimeisen vuoden aikana tekemä ihmisoikeusvaikutusten arviointi.

Valio
jogurtteja rivissä
Turkkilaisen jogurtin pakkauksessa on nyt esitettynä mieshahmo, jolla on päässään fetsi-päähine. Valio

Valio aikoo luopua joidenkin jogurttipurkkiensa stereotyyppisestä kuvituksesta. Ainakin turkkilaisen jogurtin kuvitus muuttuu. Lisäksi arvioidaan bulgarialaisen ja kreikkalaisen jogurtin kuvitusta.

Koko tuotesarja arvioidaan, jonka jälkeen mietitään, miten se jatkossa kuvitetaan.

Valion brändi- ja vastuullisuusjohtaja Hanna Hiekkamies kertoo Ylelle, että pakkausten uudistamisen taustalla on yhtiön viimeisen vuoden aikana tekemä ihmisoikeusvaikutusten arviointi.

Arvioinnin myötä Valio on päivittänyt markkinointipolitiikkaansa. Siihen on nyt kirjattu, että Valio ei saa markkinoinnillaan edistää kansalaisuuteen, syntyperään tai uskontoon perustuvaa syrjintää tai häirintää. Mainonnassa ei siis käytettäisi esimerkiksi sellaista kuvastoa, joka perustuu stereotypioihin.

Stereotypioista eroon pyrkiminen on myös turkkilaisen jogurtin pakkauksen uudistumisen taustalla.

Valio kertoi pakkauksen uudistamisesta julkisuuteen ensimmäisen kerran Twitterissä 25. kesäkuuta, kun yhtiö vastasi jogurttipakkauksesta esitettyyn kysymykseen. Asiasta uutisoi ensimmäisenä Iltalehti (siirryt toiseen palveluun).

Valiolle asiasta tviitannut Anter Yaşa tarkensi myöhemmin, että hänen tviittinsä oli tarkoitettu vitsiksi.

Uudet pakkaukset syksyllä

Vaikka muutostarve on tunnistettu jo ennen viime viikkoina alkanutta keskustelua tuotemerkkien käyttämistä rasistisista kuvituksista tai nimistä, Hiekkamies myöntää, että Valio ei ole varsinaisen muutoksen suhteen toiminut riittävän nopeasti.

Hiekkamies ei vielä osaa arvioida, miltä jogurttipurkkien pakkaukset tulevaisuudessa näyttävät. Niitä ei ole vielä suunniteltu.

Kaupan hyllyille uudet pakkaukset tulevat syksyn aikana.

Muutosta ei voida tehdä välittömästi, sillä Valion tuotevolyymit ovat isoja ja pakkauksia on paljon varastossa. Hiekkamies painottaa, että yhtiö ei halua synnyttää pakkaushävikkiä. Siksi muutos vie oman aikansa.

Mustapekka-ruokakerman nimi muuttuu

Jogurttisarjan lisäksi Valio uudistaa Mustapekka-ruokakerman ilmettä.

Ruokakerman nimi pohjautuu Mustapekka-juustoon, joka poistui Valion valikoimasta jo muutamia vuosia sitten. Pippurisekoitusmakua käytetään kuitenkin edelleen ruokermassa.

– Sen osalta päätös nimenmuutoksesta tehtiin jo vuoden vaihteessa.

Hiekkamies ei vielä kuitenkaan paljasta uuden tuotteen nimeä. Nimi vaihtuu ruokakermapakkauksissa syksyn aikana.

Mustapekka-ruokakerman ja jogurttien lisäksi Valio ei ole juuri nyt muuttamassa muiden tuotteidensa brändäystä.

Arvioinnin myötä käydyn keskustelun pohjalta Valio aikoo jatkossa tarkemmin arvioida kuvastoaan monipuolisemmista näkökulmista.

Pakkauksia testataan jo nyt aina ennen kuin ne tulevat markkinoille. Jatkossa monimuotoisuuteen ja inklusiivisuuteen kiinnitetään vielä enemmän huomiota.

Juttua korjattu 27.6.2020 klo 18.05. Juttuun korjattu, että Anter Yaşan tviitti Valiolle oli tarkoitettu vitsiksi.

Lue aiheesta lisää:

Eskimo-jäätelöiden nimi muutetaan Yhdysvalloissa sopimattomana, asiaa pohditaan myös Suomessa – "Se on meillä juuri tällä hetkellä työpöydällä"