L'Oreal ei enää mainosta kosmetiikkansa vaalentavan ihoa – rasisminvastainen taistelu sai yhtiöt muuttamaan toimintaansa

Aiemmin Unilever ilmoitti lopettavansa samanlaisten viittausten käytön ja Johnson & Johnson vaalennustuotteiden myynnin.

Black Lives Matter
Mainos, jossa luvataan muuttaa keltainen iho valkoiseksi.
Hongkongissa vuonna 2017 kuvatussa kosmetiikkamainoksessa luvataan muuttaa keltainen iho valkoiseksi. Kuvan tuote ei ole L'Orealin.Alex Hofford / EPA

Ranskalainen kosmetiikkajätti L'Oreal on päättänyt poistaa ihonhoitotuotteistaan kaikki ihon vaalentamiseen viittaavat sanat. Päätös liittyy maailmanlaajuiseksi kampanjaksi laajenneeseen rasisminvastaiseen liikkeeseen.

Sen myötä lukuisat yritykset ovat alkaneet pohtia tuotemerkkiensä ja markkinointinsa mahdollisesti herättämiä rasistisia mielleyhtymiä. Aiemmin esimerkiksi Uncle Ben's -riisiä ja Eskimo-jäätelöä valmistavat yritykset ovat ilmoittaneet kaavailevansa muutoksia.

Lue myös: Eskimo-jäätelöiden nimi muutetaan Yhdysvalloissa sopimattomana, asiaa pohditaan myös Suomessa – "Se on meillä juuri tällä hetkellä työpöydällä"

L'Orealin ohella myös lukuisia erilaisia kuluttajatuotteita valmistava Unilever-jättiyhtiö ilmoitti tällä viikolla lopettavansa ihon vaalentamiseen liittyvien viittausten käyttämisen.

Unilever on esimerkiksi markkinoinut Intiassa myytävää voidetta tumman ihon vaalentamiseen viittaamalla.

Päivittäistavaroita valmistava suuryritys Johnson & Johnson puolestaan on ilmoittanut lopettavansa ihonvaalennukseen tarkoitettujen tuotteiden myynnin Lähi-idässä ja Aasiassa.

Lue myös:

Valio uudistaa jogurttipurkkien pakkauksia – Turkkilaisen jogurtin stereotyyppisestä kuvituksesta luovutaan

Suomessa asuva grönlantilainen aktivisti: Kaikkien rasistisesti nimettyjen jäätelöiden ja tuotteiden nimi pitäisi muuttaa

Länsimainen kauneusihanne ajaa afrikkalaisia valkaisemaan ihoaan

Lähteet: AFP, Reuters