Tampereen ensimmäisen ratikan voi nähdä tällä viikolla: tamperelaisia kehotetaan lukemaan säännöt, koska liikenneympyrä oli osalle liian vaikea

Ensimmäinen Tampereen ratikka nähdään tällä viikolla varikon ulkopuolella.

raitioliikenne
Tampereen ratikka
Tampereen ensimmäinen ratikka on punainen yleisöäänestyksen perusteella. Antti Eintola / Yle

Ensimmäinen Tampereen ratikka nähdään tällä viikolla varikon ulkopuolella. Koeajot aloitetaan heinäkuun alussa varikon ja Turtolan kaupunginosan välillä. Aiemmin Tampereella on nähty liikenteessä vain testivaunu.

Ensin varsinaisella ajovaunulla tehdään kävelyvauhdilla etenevät koeajot varikon ja Pohjois-Hervannan pysäkin välillä yöllä torstaina. Hitaita koeajoja jatketaan perjantaina yöaikaan ja saman päivän aamupäivänä ratikan voi nähdä myös päiväsaikaan, sillä koeajot kestävät kello 6:sta–12:een.

Koeajot käynnistyivät jo viime viikolla varikolla, ja ne menivät odotusten mukaan.

– Suoritamme koeajoja aluksi yöaikaan. Pyrimme liikkumaan katuverkolla noin kello 3–6, jotta bussiliikennettä ei tarvitse ohjata kiertoreitille, koeajokoordinaattori, Tampereen Raitiotie Oy:n projekti-insinööri Niina Uolamo sanoo.

Tampereen ratikan kiskot Hervannan valtaväylällä.
Antti Eintola / Yle

Perjantaina aamupäivällä paras mahdollisuus

Testeihin vaikuttaa myös sää, ja muutokset aikatauluihin ovat mahdollisia.Uolamolla on kuitenkin vinkata paikka, jossa ratikkaa kannattaa bongata.

– Ratikan liikkeistä kiinnostuneille vinkkaisin, että kannattaa kuljeskella perjantaina aamupäivällä Baanalla Hallilassa ja Turtolassa Laulunmaankadun ylikulkusillalla, sillä vaunun nopeuden nostamista testataan tällä alueella yhdessä Škoda Transtech Oy:n ja Raitiotieallianssin kanssa.

Liikennesäännöt kannattaa kerrata

Tamperelaisia kehotetaan viimeistään nyt myös tutustumaan liikennesääntöihin (siirryt toiseen palveluun). Tampereen Raitiotie Oy:n toimitusjohtaja Pekka Sirviö kertoo, että tähän asti ratikan kulkemisesta on muistutettu erityisjärjestelyillä. Vähitellen ratikasta pitäisi tulla sujuva osa kaupunkiliikennettä.

Sääntöjä pitäisi kerrata jo siitä syystä, että raitiovaunuja tulee Tampereelle syksystä alkaen lisää. Ensi kesänä kaupungissa liikennöi yhteensä 19 raitiovaunua. Varsinainen aikataulujen mukainen liikennöinti alkaa 9.8.2021.

Tampereen Raitiotie Oy:n toimitusjohtaja Pekka Sirviö.
Tampereen Raitiotie Oy:n toimitusjohtaja Pekka Sirviö kannustaa lukemaan nyt jo liikennesäännöt. Antti Eintola / Yle

Testiajoissa selvisi, että joillakin oli vaikeuksia esimerkiksi ajaa liikenneympyröissä, kun ratikan testivaunu oli liikkeellä. Ratikalla on etusija liikenneympyrässä. Raitiovaunuvalot ohjaavat autoilijoita liikenneympyröissä.

– Toivomme, että kaikki tiellä liikkujat ottavat ratikka-ajan liikennesäännöt haltuunsa. Koeajotiimimme havaitsi maaliskuussa tehdyissä koeajoissa puutteita ja välinpitämättömyyttä muun muassa raitiovaunuvaloissa toimimisen ja joukkoliikennekadulla ajamisen tiimoilta, Sirviö sanoo.

Mitään dramaattista ei Sirviön mukaan kuitenkaan tullut esiin, ja pääosin ratikka otettiin hyvin vastaan.

Lue lisää: Raitiovaunu ilmestyi Tampereen kaduille – muista nämä asiat, kun kohtaat sen liikenteessä

Osa artikkelin sisällöstä ei ole välttämättä saavutettavissa esimerkiksi ruudunlukuohjelmalla.

Ensimmäiset koeajot varikon ulkopuolella ajettiin Hervannassa kävelyvauhtia. Tässä video on nopeutettu.

Kuva: Raitiotieallianssi / Kimmo Vallden, Vasta Films Oy

Suurin sallittu nopeus 70 km/h

Raitiotieallianssi testaa koeajoissa esimerkiksi raiteiden, vaihteiden ja ajolankojen ajettavuutta, liikennemerkkien, liikennevalojen ja opastimien sekä liittymien ja suojateiden näkyvyyttä. Lisäksi säädetään liikenne- ja varoitusvaloja, tehdään sähkönsyötön kuormituskokeita ja testataan liikennöintinopeuden sallimaa ajonopeutta ja vaihteenohjausta. Koeajot ja sitä seuraavat tyyppikokeet kestävät viikkoja.

Testiratikka Hervannassa
Testivaunu on kulkenut Tampereella keväällä, nyt on varsinaisen vaunun vuoro. Matias Väänänen / Yle

Ratikalla ajetaan aluksi kävelyvauhdilla ja nopeutta lisätään asteittain. Suurinta sallittua nopeutta, eli 70 kilometriä tunnissa testataan näillä näkymin viimeistään lauantaina 4.7.

Ensimmäinen vaunu on osin keskeneräinen. Siitä puuttuu vielä osa ulkopuolen varustelusta ja sisustusmateriaalit.

Tampereen raitiovaunu on 37,3 metriä pitkä, 3,6 metriä korkea ja 2,65 metriä leveä ja sen paino on ilman matkustajia 56,8 tonnia, mikä tekee siitä valmistajien mukaan tähän mennessä kooltaan suurimman Pohjoismaissa valmistetun raitiovaunun.

Tampereen ratikka valmistetaan Kajaanin Otanmäen Škoda Transtechin tehtaalla. Tampereen Ratikka on ensimmäinen Škoda Transtech Oy:n valmistama pikaraitiotievaunu.

Kokonaan valmis ratikka nähdään Tampereella syyskuussa, kun toinen vaunu saapuu.

– Mikäli koronatilanne sallii, järjestämme loppusyksystä tapahtuman, jossa kaikki halukkaat pääsevät tutustumaan valmiiseen raitiovaunuun ja raitiovaunuvarikkoon, Tampereen Raitiotie Oy:n toimitusjohtaja Pekka Sirviö kertoo.

Syyskuussa koeajot laajenevat Turtolan ja Itsenäisyydenkadun alikulkusillan välille ja loppuvuodesta ratikka nähdään Pyynikintorilla asti.

Lue lisää:

Tampereen ratikan kaksoisraiteista puuttuu enää 822 metriä – testivaunulla ajettu jo täyttä vauhtia: "Ratapölkyt välkkyvät vaan alla"

Raitiovaunu ilmestyi Tampereen kaduille – muista nämä asiat, kun kohtaat sen liikenteessä

Tältä näyttää Tampereen ensimmäinen ratikka – kaupunkiajelulle pääsee ensi kesänä

Katso kuvista: Harvinainen ratikkakuljetus läpi Suomen meni kuin unelma, kunnes yksi kohta tiessä pysäytti hetkeksi kaiken

Tampereelle saapuu historiallinen erikoiskuljetus, jota osa vihaa ja osa odottaa vimmatusti: Lajinsa ensimmäinen ratikka pysyy aluksi piilossa