Myös suomalaiset mainostajat alkaneet boikotoida Facebookia – Etujärjestön johtaja: "On sallittu rasistiset keskustelut. Heidän on pakko muuttaa tätä"

"Tiedossani on kymmenkunta yritystä, jotka ovat vähentäneet ilmoitteluaan Facebookissa tai pistäneet sen tauolle", sanoo Marketing Finlandin toimitusjohtaja Riikka-Maria Lemminki

Lexi Sturdy työskentelee Facebookin komentokeskuksessa.
Komentokeskuksen johtaja Lexi Sturdy työskenteli Facebookin tiloissa Kalifornian Menlo Parkissa lokakuussa 2018.Monica Davey / EPA

Yhdysvalloista käynnistynyt mainosboikotti somejätti Facebookia vastaan loiskuu jo Suomen rannoille. Suomalaisia yrityksiäkin on alkanut rajoittaa mainontaansa Facebookin alustoilla.

– Minun tiedossani on kymmenkunta yritystä, jotka ovat vähentäneet ilmoitteluaan Facebookissa tai pistäneet sen tauolle ihan hiljattain juuri tämän viime aikaisen keskustelun takia, sanoo mainostajien etujärjestön Marketing Finlandin toimitusjohtaja Riikka-Maria Lemminki.

Amerikkalaislähtöisen ilmoituskapinan tarkoituksena on havahduttaa yhtiötä puuttumaan alustalla leviävään vihapuheeseen ja rasistiseen sisältöön.

– Facebookilla ei ole ollut riittävää kontrollia sisältöön ja on sallittu rasistiset keskustelut. Heidän on pakko muuttaa tätä, Lemminki korostaa.

Viherpesuleimaa pelätään

Lukuisat amerikkalaisyritykset ovat jo kääntäneet peukun alaspäin Facebookille. Ne ovat ilmoittaneet, että ne eivät mainosta Facebookissa, ellei yhtiö ryhdy torjumaan tehokkaammin vihamielisten sisältöjen levittämistä. Näitä ovat muun muassa puhelinoperaattori Verizon, jäätelövalmistaja Ben & Jerry's ja ulkoilualan The North Face.

Suomessa yritykset eivät ole julkisesti huudelleet Facebook-ilmoittelunsa vähentämisistä.

– Yritykset eivät ole halunneet tehdä siitä numeroa, koska tosi moni pelkää "viherpesuleimaa", joka siitä voi seurata. Eli että ihmiset ajattelevat yrityksen vain haluavan näyttää, kuinka hyveellisiä me olemmekaan, Lemminki kertoo.

Valmius nopeisiin muutoksiin

Monialayritys Berner on suomalaisille tuttu muun muassa XZ-shampoista ja Nokian kumisaappaista. Yhtiön markkinointijohtaja Satu Laakso sanoo, että Facebook on Bernerille merkittävä markkinointimedia, mutta nyt se on pantu tarkkailuun.

– Seuraamme tilannetta ja olemme valmiita nopeisiin muutoksiin mediavalinnoissa. Juuri nyt emme ole tekemässä mitään muutoksia, Laakso sanoo.

Kodinkoneketju Gigantin markkinointijohtaja Sami Särkelä sanoo, että Facebook on merkittävä markkinointi- ja asiakaspalvelukanava Gigantille. Seuraajia on noin 400 000.

Yhtiössä on tarkkaan seurattu Facebookin ilmoitusboikotin etenemistä, koska yhtiö ei Särkelän mukaan hyväksy minkäänlaista vihapuhetta tai rasismia. Muutoksia omaan toimintaan ei olla kuitenkaan vielä tekemässä.

Särkelän mukaan he odottavat ensin kuinka Facebookin lupaamat muutokset suhtautumisessa vihapuheeseeen ja rasismiin käytännössä toteutuvat.

– Sen jälkeen päätämme teemmekö muutoksia. Teemme tästä päätöksiä lähiviikkojen aikana. Facebookilla on isona mediana todennäköisesti parannettavaa esimerkiksi moderoinnissa. Särkelä sanoo.

S-ryhmän markkinointijohtaja Lauri Toivosen mukaan Facebook ei lukeudu S-ryhmän suurimpiin ilmoituskumppaneihin, eikä muutoksia nykytilanteeseeen ole nyt vireillä.

– Totta kai seuraamme kaikkea median käyttöä kaiken aikaa.

Kauppaketju Lidlissä on kutakuinkin sama tilanne. Muutoksia facebook-yhteistyöhön ei tällä hetkellä harkita.

– Jos tilanne merkittävästi muuttuu, niin meillä on aina mahdollisuus jättää yksi yksittäinen mediakanava pois ja keskittyä muihin mediakanaviin, sanoo Lidlin markkinointipäällikkö Laura Siltanen.

– Rasistiset ja vihaa sisältävät puheet ovat mielestämme tuomittavia asioita, Siltanen korostaa.

Siltasen mukaan Facebook on Lidl Suomelle tärkeä kosketuspinta suoraan asiakkaisiin. Seuraajia on lähes lähes 300 000.

Facebook vastaa

Carolyn Everson puhui seminaarissa syyskuussa 2019.
Carolyn Everson kuvattiin seminaarissa New Yorkissa syyskuussa 2019.AOP

Facebookin johtaja Carolyn Everson kommentoi boikottikohua Ylelle painottamalla, että he kunnioittavat brändien päätöksiä ja jatkavat työtä vihapuheen kitkemiseksi. Myös keskusteluja yritysten ja kansalaisoikeusjärjestöjen kanssa käydään.

Facebookin mukaan yhtiö on kieltänyt 250 valkoisen ylivaltaa korostavan järjestön toiminnan Facebookissa ja Instagramissa. Yhtiön mukaan se löytää lähes 90 prosenttia vihapuheesta, ennen kuin käyttäjät ilmoittavat siitä Facebookille.

Klo 17.20. Lisätty suomalaisyritysten kommentteja.

Lue lisää:

Yritykset vetävät Yhdysvalloissa mainoksia Facebookista – vaativat somejättiä suitsimaan rasistisia ja väkivaltaisia sisältöjä