Myllerrys jatkuu Helsingissä: pian aletaan rakentaa kolmen sillan kokonaisuutta, ja se tietää paikallisille kovia aikoja – yhdestä sillasta tulee Suomen pisin

Helsingin kantakaupungin kupeessa poraudutaan parhaillaan yli kymmenen metrin syvyyteen merellä ja maalla. Tältä tulevalla suurtyömaalla näyttää nyt.

raitioliikenne
Hakaniemen ranta- ja merialueilla tehdään pohjatutkimuksia - katso video kairauksesta
Hakaniemen ranta- ja merialueilla tehdään pohjatutkimuksia - katso video kairauksesta

Panssarivaunun tapaan telaketjuilla liikkuva suuri ja kovaääninen kairakone työntää, poraa ja lyö metallitankoja maaperään. Nyt terä on jo kahdeksassa metrissä, mutta se työntyy yhä syvemmälle. Kalliota ei ole vielä saavutettu.

Hakaniemen ranta- ja merialueilla tehdään tämän kesän aikana pohjatutkimukset, jotka liittyvät Kruunusillat-raitiotien, Hakaniemenrannan ja uuden Hakaniemen sillan rakentamiseen.

Kruunusillat-raitiotien väylä on merkitty Merihaassa kapealle puistokaistaleelle oranssipäisillä puurimoilla.

Vuoteen 2026 mennessä tästä pääsee raitiovaunulla Laajasaloon varttitunnissa. Arviolta 260 miljoonaa euroa maksavan rakennushankkeen maaperätutkimukset on juuri aloitettu Hakaniemenrannan itäpäädyssä Kulttuurisaunan kupeessa.

Yksinkön päällikkö.
Fredrik Winqvist kertoo, että tässä on nyt porattu kahdeksan metrin syvyyteen, eikä kalliota ole vielä tavoitettu. Hän uskoo sen löytyvän 10–15 metrin syvyydestä. Matti Myller / Yle

Hakaniemi on vanhaa täyttömaata, jonka pintakerrokset ovat kivilouhetta. Syvemmällä voi olla savea tai muita pehmeitä maakerroksia, jotka haittaavat rakentamista.

– Pehmeät maakerrokset, kuten sedimentti tai savi haittaavat rakentamista. Työlle tarvitaan tukeva perusta, kommentoi hankkeen maaperätutkimuksista vastaavan Rambollin yksikönjohtaja Fredrik Winqvist.

Kairakone mittaa maaperän tuottamaa vastusta, jonka perusteella voidaan päätellä maaperän koostumus. Kun terä saavuttaa kiven, jonka paksuus on vähintään kolme metriä, sen tulkitaan yltäneen kallioon asti.

Hakaniemen havainnekuva lintuperspektiivistä
Hakaniemi kokee perusteellisen muodonmuutoksen 2020-luvulla. Hakaniemensilta rakennetaan uudelleen ja nykyisen rantaviivan merenpuolelle nousee uusia asuinkortteleita ja hotelli. Helsingin kaupunki

Merellä kairausta tehdään työlautalta

Maalla kairauspisteitä on noin 150 ja merellä 50. Merellä kairaukset tehdään työlautalta, jonka kyydissä on vastaava kairauskone kuin mantereen puolella. Yhden kairaustutkimuksen tekoon menee pari tuntia, jonka jälkeen työlautta pukataan moottoriveneellä seuraavaan tutkimuspisteeseen.

Kova kallioperä löytyy Hakaniemen rannassa 10–15 metrin ja meren puolella noin 20 metrin syvyydessä. Kallioperän muodot elävät maan alla kuitenkin aivan samaan tapaan kuin maan päälläkin, ja kallion tarkka sijainti selviää vain tutkimalla.

Kairalautta Hakaniemen sillan alla.
Työlautalla käytetään vastaavaa kairakonetta kuin maalla. Ennen kairauksen aloittamista lautta ankkuroituu jaloilla meren pohjaan. Matti Myller / Yle

Rakennusvaihe on asukkaille rankkaa

Nyt tehtävä kairaaminen on osa Kruunusiltojen ja Hakaniemen ranta-alueiden valtavaa rakennusprojektia. Urakka on tarkoitus aloittaa ensi keväänä Sörnäisten rantatiellä. Kaavavalitukset voivat toki vielä viivyttää hanketta.

Helsinkiläiset ovat viime vuosina saaneet tottua jättimäisiin työmaihin keskustan tuntumassa. Aluksi hermoja kiristi Mechelininkadun mittava tietyömaa. Parhaillaan myllätään Hämeentiellä.

Hakaniemeen on tarkoitus tehdä suuria uudistuksia 2020-luvulla. Rantaan rakennetaan uusia asuinkortteleita, joissa kivijalat varataan liiketiloille. Alueelle suunnitellaan myös kahta uutta puistoa ja kahta piensatamaa. Pahasti rapistunut Hakaniemen silta rakennetaan kokonaan uudelleen.

– Kairaaminen on vain alkusoittoa tälle tulevien vuosien mullistukselle. Rakentamisen vuodet tulevat olemaan kovia aikoja paikallisille asukkaille, kommentoi Helsingin kaupungin viestintäsuunnittelija Lauri Hänninen.

Lauri Hänninen, viestintäsuunnittelija, Helsingin kaupunki.
Lauri Hännisen mukaan uusi Hakaniemen silta vie nykyistä vähemmän tilaa, jolloin rannasta vapautuu tilaa ihmisten käyttöön. Matti Myller / Yle

– Vanhan sillan korvaaminen kompaktimmalla vapauttaa tilaa. Nythän tämä sillan alus on tällaista joutomaata ja parkkipaikkaa, Hänninen kuvailee.

Kruunuvuorensillan ja raitiotien rakentaminen tulevat myllertämään Helsingin kulkureittejä merkittävästi peräti viiden vuoden ajan. Eniten rakentaminen tulee vaikuttamaan ydinkeskustassa, Hakaniemessä ja Laajasalossa.

Uudistusten myötä Hakaniemi yhdistyy entistä vahvemmin osaksi Helsingin kantakaupunkia. Aivan tulevan raitiotien vieressä asuva Onerva Savolainen kertoo hänen uteliaisuutensa heränneen, kun työkoneet ilmestyivät maisemiin.

– Mukavampaa olisi, ettei raitiotie kulkisi suoraan minun parvekkeeni alta. Se rakennustyömaa hirvittää pikkuisen. Asumismukavuus laskee, mutta vain tilapäisesti, hän pohtii.

Onerva Savolainen.
Onerva Savolaisen uteliaisuus heräsi, kun hän huomasi työkoneita kotitalonsa edessä. Raitiotie tulee suoraan hänen parvekkeensa alle. Matti Myller / Yle

Myös alueen viemäriverkosto kartoitetaan

Hakaniemenrannan puistokaistaleella maanmittausinsinööri Antti Laine aukoo viemärinkansia ja katselee kaivoon. Myös Laineen työ on osa maaperän kartoitusta.

Antti Laine, maanmittausinsinööri.
Antti Laine pitelee käsissään prismaa, jota hän käyttää tutkiessaan kaivoista lähteviä viemäriputkistoja.Matti Myller / Yle

– Mittaamme kaivoista vesijuoksut, pohjan, kaivon halkaisijan, ja kansien koordinaatit. Pitää tietää, mitä maan alla on, hän kertoo.

Alueen vanhimmat viemärit ovat 1920-luvulta, ja vaikka ne onkin merkitty kartalle, sijainnit eivät aina pidä paikkaansa. Viimeksi Hämeentiellä sattui iso vesivahinko, kun tsaarinaikainen runkovesiputki ole merkitty karttaan väärin, ja se puhkesi katutyömaan yhteydessä (siirryt toiseen palveluun) (Helsingin Sanomat).

Viemärin syvyyttä mitataan.
Alueen vanhimmat viemärit ovat 1920-luvulta.Matti Myller / Yle

Kruunusillat on Suomen suurin siltahanke

Vuoteen 2026 mennessä tästä pitäisi kulkea kymmenen kilometrin mittainen raitiotie, joka yhdistää Laajasalon, Korkeasaaren ja Kalasataman Helsingin keskustaan.

kartta uusista raitiovaunureiteistä Helsingissä
Helsingin kaupunkisuunnitteluviraston yleissuunnitelman yhteydessä vertailtiin kolmea raitiotien reittivaihtoehtoa rautatieaseman ja Nihdin välillä. Tutkitut reitit kulkevat Aleksanterinkadun ja Pohjoisrannan kautta, Liisankadun kautta ja Hakaniemen kautta.Kuva: Helsingin kaupunki

Kruunusillat-hankkeeseen kuuluu kolme uutta siltaa: Merihaansilta, Finkensilta, ja Kruunuvuorensilta. Valmistuessaan Kruunuvuoren 1 200 metrinen silta on Suomen pisin silta.

Hankkeen 260 miljoonan budjetti kattaa sillat ja raitiotien. Helsingin kaupunki arvioi, että samassa yhteydessä tehtäviin katujen, rantojen ja kunnallistekniikan korjauksiin menee lisäksi noin 200 miljoonaa.

Rakennusyhtiöt YIT ja NRC Group Finland vastaavat Merihaan sillan ja raitiotien rakentamisesta. Kaksi isompaa siltaa odottaa vielä kilpailutusta.

Voit keskustella aiheesta torstaihin 9.7.2020 kello 23:een saakka.

Lue myös:

Hakaniemenrannan kaava etenee Helsingin valtuustoon – kaava mahdollistaa Kruunusillat-pikaraitiotieyhteyden sekä Hakaniemensillan uuden linjauksen

Yrittäjä oli vähällä laittaa pillit pussiin katuremontin puristuksissa – nyt Helsinki yrittää hoitaa katutyöt paremmin, erityisesti lasten turvallisuuteen kiinnitetään huomiota

Helsingin liikenne on yhtä puuroa – Pitäisikö tietyöt kilpailuttaa niin, että nopein saisi urakan?

Korjattu 8.7.2020 kello 9.04: Muutettu jutun lopusta NRC:n nimi oikeaan muotoon eli NRC Group Finlandiksi.