Autolautta Pielisestä ei ole jätetty vielä yhtään tarjousta – katso videolta, miltä 1950-luvulla rakennettu lautta näyttää nyt

Sisävesien suurinta matkustaja-autolauttaa on kaupiteltu kesäkuun ajan. Aluksen ei uskota liikennöivän tänä kesänä.

autolautat
Autolautta Pielinen myytävänä
Autolautta Pielinen myytävänä

Autolautta Pielinen ei seilaa Kolin ja Lieksan keskustan välillä tänä kesänä.

Kolin Laivamatkojen yrittäjä Ahti Sarasoja menehtyi toukokuussa eikä autolautta ole tänä kesänä liikennöinyt.

– Aikaisintaan ensi kesän puolella. Alus täytyy katsastaakin, toteaa yritysasiantuntija Jaakko Korhonen Lieksan Kehitys -yhtiöstä.

Lieksan kaupungin elinkeino- ja kehittämisyhtiö toimii välittäjänä, kun perikunta myy autolauttaa.

Alus on ollut myynnissä kesäkuun ajan, mutta yhtään tarjousta ei ollut jätetty vielä maanantain aamupäivään mennessä.

– Pari kiinnostunutta, varteenotettavaa yhteydenottoa on ollut. Maakunnan ulkopuolelta, Korhonen kertoo.

Tarkoitus on myydä 1950-luvulla rakennettu, noin 40-metrinen autolautta tarjousten perusteella. Hintataso liikkunee kymmenissä tuhansissa euroissa.

Autolautta Pielinen on ankkurissa Lieksan satamassa keväällä 2020.
Autolautta Pielinen seisoo Lieksan satamassa odottamassa uutta omistajaa. Viime vuodet ovat olleet vaihtelevia: 2018 alus ei liikennöinyt, viime kesänä se ehti vesille kuukaudeksi ja kuluva kesä jää väliin.Pauliina Tolvanen / Yle

– Minimissään 20 000-30 000 euroa, Korhonen arvioi.

Suomen sisävesien suurimpaan matkustaja-autolauttaan mahtuu sata matkustajaa ja 24 henkilöautoa tai neljä linja-autoa, joten aluksen liikuttelu edellyttää merenkulkutaitoja.

– Vaatii uudelta yrittäjältä melkoista ammattitaitoa alalta ja matkailullista näkemystä myös, Jaakko Korhonen miettii bisnesedellytyksiä.

Tarjouskilpailu autolautasta päättyy tiistaina kesäkuun viimeinen päivä. Sen jälkeen perikunta päättää jatkotoimista.

Jos kaupat syntyvät, ei ole varmuutta siitä, että autolautta jää pohjoiskarjalaiselle erämaajärvelle.

– Olen kyllä toiveikas, että se pysyisi edelleen Pielisellä, yritysasiantuntija Korhonen tuumii.