Boeing 737 Max -koneilla aloitettiin koelennot – Norwegian ilmoitti peruvansa 97 Boeingin koneen tilauksen

Seuraavat koelennot on tarkoitus tehdä seuraavien kolmen päivän aikana.

Boeing
Boeing 737 MAx 8 -koneita Baltimoren kansainvälisellä lentoasemalla.
Kuvituskuva. Boeing 737 Max 8 -koneita Baltimoren kansainvälisellä lentoasemalla maaliskuussa 2019.Jim Watson / AFP

Yhdysvaltojen ilmailuviranomainen FAA aloitti maanantaina koelentojen sarjan pitkän lykkäyksen jälkeen tutkiakseen Boeingin 737 Max -konemallin lentoturvallisuutta siihen tehtyjen muutosten ja korjausten jälkeen. Konemalli on ollut lentokiellossa ympäri maailman viime vuoden maaliskuusta asti kahden tuhoisan lento-onnettomuuden jälkeen.

Ensimmäinen koelento lähti Seattlesta aamulla paikallista aikaa. Lennon oli määrä kestää useita tunteja, kertoi FAA. Uusia lentoja on tarkoitus järjestää useita seuraavan kolmen päivän aikana.

FAA korosti, että koneen turvallisuuden arviointi vaatii vielä paljon työtä. FAA totesi poistavansa lentokiellon vasta kun on varmaa, että kone täyttää turvallisuusvaatimukset. Mitään aikataulua lentoluvan antamiselle ei ole annettu.

Uutistoimisto Reutersin tavoittavamat lentoteollisuuden ja Yhdysvaltain hallinnon lähteet kuitenkin arvelevat, että lentolupaa tuskin annetaan ennen syyskuuta. Jos FAA poistaa lentokiellon, pyritään konemalli saamaan takaisin käyttöön Yhdysvalloissa ennen vuoden loppua.

Koneelle Indonesiassa ja Etiopiassa sattuneessa kahdessa turmassa kuoli yhteensä 346 ihmistä. Ongelmakone on Boeingin tammikuisen arvion mukaan aiheuttanut yhtiölle tappioita yli 18 miljardin dollarin (16 miljardin euron) edestä.

Norwegian peruu 97 koneen tilauksen

Lentoyhtiö Norwegian kertoo peruneensa yhteensä 97 Boeingilta tilatun lentokoneen tilauksen. Yhtiö tarkensi, että se peruu 92 Boeing 737 Max -konetta sekä 5 Dreamliner -konetta.

Norwegian kertoo myös, että yhtiö vaatii lentokonevalmistaja Boeingilta täysimääräiset korvaukset vahingoista, jotka aiheutuvat yhtiölle Boeing 737 Max 8 -koneen lentokiellosta.

Norwegianin mukaan keskusteluja korvauksista on käyty Boeingin kanssa, mutta toistaiseksi yhtiöt eivät ole päässeet sovintoon.

Norwegianin ahdingon taustalla on aggressiivinen kasvu, mikä on aiheuttanut yli miljardin euron velat. Lisäksi yhtiö oli myös luopumassa pitkän matkan lennoistaan ja supistamassa kannattamatonta toimintaansa, kunnes koronapandemian asetti lentorajoituksia ja matkustajamäärät romahtivat.

Aiheesta lisää:

Boeing jatkaa 737 Max -mallin valmistusta, vaikka viranomaiset eivät ole vielä hyväksyneet sen korjauksia

Boeing vähentää yli 12 000 työpaikkaa Yhdysvalloissa, lisää vähennyksiä on tulossa

SAS:lle ja Norwegianille molemmille yli kolmen miljardin kruunun tappiot alkuvuonna

Kymmenesosa maailman lentoliikenteestä toimii – Monet koneista lentävät lähes tyhjinä

Norwegianilla on edessä lippuhintojen korotuksia ja lentojen karsimista – Suomen lentojen kohtalosta ei vielä tiedetä

Lähteet: AFP, Reuters