1. yle.fi
  2. Uutiset
  3. linja-autoliikenne

Bussilla jopa Heinolankaareen ja Meripuistoon – Kokkolan bussiliikenne uudistui täysin

Bussiyrittäjä uskoo suuren uudistuksen nostavan matkustajamäärät kasvuun.

linja-autoliikenne
Vihreä linja-auto bussipysäkillä.
Kaupunkiliikenteen uusi ilme on vihreä.Kalle Niskala / Yle

Heinäkuun alusta lähtien Kokkolan sisäinen bussiliikenne uudistui täysin. Poissa ovat asuinalueilta toiselle kiertelevät linja-autot.

Johtoajatuksena on nopea liikennöinti asuinalueilta keskustaan ja takaisin. Bussilla pääsee alueille, joille aiemmin ei julkisella ole ollut kulkua, esimerkiksi Meripuistoon, kampusalueelle ja Heinolankaareen.

Ajojärjestelijä Eija Kangas Antti Kangas Oystä arvioi, että matkustajalle suurin muutos on ehkä bussin vaihtamistarve.

– Kun runkolinjat kulkevat asuinalueilta Matkahuoltoon, matkustaja voi joutua vaihtamaan bussia. Tähän astihan se bussin vaihtaminen on täällä ollut vierasta. Nyt tunnin aikana lipun ostosta pääsee vaihtamaan autoa.

Eija Kangas ulkona. Taustalla näkyy linja-autoja.
Ajojärjestelijä Eija Kangas kertoo, että Kokkolaan on tullut muista kaupungeista tuttu vaihtolippujärjestelmä.Kalle Niskala / Yle

Kaupunkikeskustan tuntumassa bussit liikennöivät viidellä eri linjalla. Kesällä bussilla pääsee keskustasta Koivuhakaan ja Ykspihlajaan sekä Meripuistoon. Syksyllä Koivuhaka-Ykspihlaja -linja ja Meripuisto-linja eriytyvät.

Koulujen alettua liikenteeseen saadaanvielä bussilinjat Kaustariin, Rödsön ja Rytimäelle sekä Halkokarille. Peruslinjat kuljettavat perinteiseen tapaan koululaisia myös Kotkamaahan, Sokojalle, Bodöhön, Vitikkaan ja Vitsariin.

Kaupunkiliikenteen operaattoriksi on valittu Pohjolan Matka Oy. Varsinaisesta liikennöinnistä huolehtii Antti Kangas Oy.

"Ensimmäistä kertaa oikea kaupunkiliikenne"

Pohjolan Matkan toimitusjohtaja Johanna Lehtonen luonnehtii, että uudistus tarkoittaa oikeastaan sitä, että Kokkolaan saadaan ensimmäisen kerran oikea kaupunkiliikenne. Parannusta on siis luvassa esimerkiksi työmatkaliikenteeseen.

– Tavoitteena on saada matkustajamäärät kasvuun ja mahdollisimman moni ihminen siirtymään pois yksityisauton käytöstä. Uskon, että matkustajamäärä kasvaa toisena ja kolmantena vuonna, kunhan ihmiset sisäistävät uudistuksen.

Lehtonen visioi matkustajamäärien kasvuksi jopa 20–30 prosenttia.

Sitä silmällä pitäen bussien kulkuajat on arkisin venytetty varhaisesta aamusta alkuiltaan eli noin kello 6:30 aina liki iltakahdeksaan saakka.

Kesällä liikennöidään vain kello 16:30 saakka. Lauantaina ajoaika on supistettu. Ilta- tai yöliikennettä ei edelleenkään ole.

Kuljettaja Taru Ristolainen muistuttaa turvallisuudesta, kun bussit liikkuvat jatkossa sellaisilla kaduilla, joissa ei ole bussilevikettä. Silloin perässä ajavien kannattaa malttaa mielensä.

– Kun näkee, että bussi on pysäkillä, niin kannattaa hiljentää vauhtia, eikä ainakaan yrittää ohittaa. Joku saattaa autosta poistuessaan lähteä ylittämään katua.

Hyvästi seiskabussi

Uudistus on synnyttänyt liikennöitsijälle sekä kaupungille kymmeniä asiakaspalautteita. Ihmisiä on muun muassa ärsyttänyt oman koulumatkan mutkistuminen. Enää ei esimerkiksi Rytimäeltä pääse suoraan Halkokarin koululle.

Pohjolan Matkan toimitusjohtaja lupaa, että asiakkaita kuullaan. Esimerkiksi Ykspihlaja-Koivuhaka -reitin kulkulinjoja mietitään vielä ehkä uusiksi.

Ihmisiä liikkuvassa linja-autossa.
Kesällä kaupunkiliikenne kulkee omia polkujaan. Yhdellä bussilla voi liikkua vaikka Koivuhaasta Meripuistoon. Syksyllä reiteille tulee omat linjansa.Kalle Niskala / Yle

Sen sijaan nostalgikoille ei ole luvassa helpotusta tuskaan, jota he ehkä kokevat legendaariseen seiskabussin poistumisesta. Seiska korvautuu viitosella ja reittikin muuttuu.

Vuodenvaihteeseen mennessä lipun osto nykyaikaistuu, silloin voi maksaa mobiilisti. Netissä voi myös tarkastella bussin liikkeitä reaaliajassa.

Antti Kangas Oy alkaa heinäkuussa liikennöinnin vanhalla kalustolla. Tarkoitus oli, että heti startissa olisi käytössä uudet matalalattiabussit, mutta korona mutkisti niiden tilaamista ulkomailta. Uudet autot saadaan käyttöön vuodenvaihteessa, lupaa ajojärjestelijä Eija Kangas.

Liikenneinsinööri Jukka Harju Kokkolan kaupungilta pistää toiveita juuri autoihin, joiden kyytiin on helppo päästä. Niiden avulla koululaisliikennettä ja sote-kuljetuksia voidaan kenties jatkossa yhdistää. Silloin kaupunkiliikenteestä saadaan säästöjä. Aiemmin kaupunki on vuosittain tukenut kaupunkiliikennettä 700–800 000 eurolla.

Lue seuraavaksi