Puhelinlinjat alkoivat jälleen lämmetä terveydenhuollossa – asiakaspuheluiden määrä on kasvanut, kun rajoituksia on purettu

Maaliskuussa yhteydenottoja tuli paljon, mutta koronan pelko ja kiireettömän hoidon alasajot pudottivat niistä kolmasosan kuukaudessa.

Asiakaspuhelut
Hoitaja vastaa puheluun Lastensairaalan ensiavussa
Puhelut terveydenhuoltoon kääntyivät nousuun kesäkuussa. Kuvituskuva. Laura Hyyti / Yle

Yhteydenotot terveydenhuoltoon kääntyivät nousuun kesäkuussa. Viestintäjärjestelmiä terveydenhuoltoon tarjoavan Aurora Innovationin tilastojen mukaan asiakaspuheluita soitettiin nyt noin 613 000, kun huhti- ja toukokuussa ne jäivät alle 600 000.

Tilasto perustuu osassa maata käytössä olevaan terveydenhuollon puhelujärjestelmään. Yhtiön arvion mukaan sen järjestelmät tavoittavat noin 38 prosenttia Suomen perusterveydenhuollon asiakkaista.

Normaalisti puhelinlinjat hiipuvat kesällä. Tänä vuonna kesää kohti noustaan, sillä koronakevään jälkeen ihmiset uskaltavat jälleen hakeutua hoitoon myös kiireettömissä tapauksissa.

Perusterveydenhuollon ja suun terveydenhuollon vastaanottokäynnit vähentyivät keväällä epidemian takia selvästi. Pudotusta on näkynyt myös esimerkiksi neuvolakäynneissä.

Yhtiön tiedotteessa arvioidaan, että hoidon välttely koronakeväänä voi näkyä syksyllä noin 20 prosentin nousuna yhteydenotoissa.

Uhkana on myös hoitovelan paisuminen, kun monet kiireettömät sairaudet jäävät hoitamatta ja diagnosoimatta.

Maaliskuussa piikki yhteydenotoissa

Huhtikuun lopussa Terveyden- ja hyvinvoinnin laitos arvioi (siirryt toiseen palveluun), että pitkälle jatkuvat rajoitustoimet voisivat aiheuttaa perustarpeiden kasaantumisen.

Nyt vaikuttaa siltä, että rajoitusten asteittainen purkaminen jo kesäkuussa on saanut ainakin osan ihmisistä hakeutumaan jälleen hoidon pariin.

Ennen kevään pandemiaa yhteydenottoja tuli Aurora Innovationin tiedotteen mukaan normaaliin tapaan, esimerkiksi helmikuussa noin 700 000.

Maaliskuussa tilastoissa nähtiin selvä piikki, kun asiakaspuhelut nousivat lähes 900 000 soittoon kuukauden aikana.

Piikki johti siihen, että THL ohjeisti ottamaan yhteyttä hengitystieinfektioista vain vakavien oireiden ilmetessä.

Suomalaisia on kannustettu palaamaan terveydenhuoltoon huhtikuun lopusta asti, kun kiireettömän hoidon alasajoa on purettu.

Lue myös:

Terveysasemilla huoli kaikonneista potilaista – ”Kannattaa antaa meidän tehdä päätös, kannattaako hoitaa ja miten”, sanoo Helsingin terveysasemien johtaja

Koronan varjossa muhii hoitopommi – Pahin skenaario on, että riskiryhmien potilaat jäävät hoidotta pitkäksi aikaa