Ultrakevyt lentokone ajautui ulos kiitotieltä Tampere-Pirkkalassa – lentäjä pääsi itse pois koneesta

Muutama kone joutui odottamaan ilmassa, että onnettomuuskone saadaan pois tieltä.

lento-onnettomuudet
Ultrakevyt lentokone ajautui kiitotieltä nurmikolle Tampere-Pirkkalassa
Ultrakevyt lentokone ajautui kiitotieltä nurmikolle Tampere-Pirkkalassa

Ultrakevyt lentokone ajautui kiitotieltä nurmikolle Tampere-Pirkkalassa torstai-iltapäivänä. Kukaan ei loukkaantunut tilanteessa. Lentäjä pääsi itse pois koneesta.

Lentoaseman johtajan Mari Nurmisen mukaan onnettomuus tapahtui nousukiidon aikana. Kone ei ollut vielä ehtinyt nousta ilmaan.

Muutama kone joutuu odottamaan ilmassa sen aikaa, että onnettomuuskone saadaan pois tieltä.

Alun perin hätäkeskukseen tuli hälytys suuresta ilmaliikenneonnettomuudesta Pirkkalassa. Paikalle hälytettiin 19 pelastuslaitoksen yksikköä.

Hälytys tuli hieman kello 13.30:n jälkeen.

Edellinen ultrakevyen lentokoneen onnettomuus sattui toukokuussa.

Kainuun Pelastuslaitos tiedotti ultrakevyen lentokoneen putoamisesta Hyrynsalmen kevätjäille. Lentokone vaurioitui törmäyksessä lievästi. Koneessa oli yksi henkilö. Kukaan ei loukkaantunut onnettomuudessa.

Toukokuussa myös pienkoneonnettomuus nousi otsikoihin, kun Tampere-Pirkkalan lentokentällä nelipaikkainen Piper-kone teki mahalaskun. Kone sai laskussa vakavia vaurioita. Pienkoneessa oli kaksi ihmistä.

Ultrakevyt lentokone tuhoutui Haapaveden turmassa 8.9.2013 täydellisesti.
Esimerkiksi Haapaveden onnettomuudessa vuonna 2013 ultrakevyt lentokone tuhoutui täysin.Tapio Kiimala

Koulutukseen kaivataan muutoksia

Onnettomuustutkintakeskus sai kesäkuussa valmiiksi tutkintansa kahdesta ultrakevyelle lentokoneelle sattuneesta onnettomuudesta. Tutkinnan perusteella esimerkiksi koulutukseen pitäisi tehdä muutoksia.

Yle kertoi kesäkuussa, että Onnettomuustutkintakeskus Otkesin mukaan nykyinen ultrakevytlentokoulutus ei takaa riittäviä valmiuksia turvalliseen lentoharrastukseen. Suomessa koulutusvaatimukset ovat esimerkiksi Euroopan lentoturvallisuusviraston vaatimuksia noudattavia koulutuksia kevyempiä.

Otkesin tutkinnat liittyivät tapauksiin, joissa yhdessä ultrakevyttä lentänyt lento-oppilas menehtyi viime heinäkuussa Pirkkalassa pienkoneen syöksyttyä alas.

Toisessa onnettomuudessa Euran lentopaikalla lento-oppilas sai onnettomuudesta lieviä vammoja viime syyskuussa.

Suomen ilmailuliitto kommentoi kesäkuussa tuoreeltaan Otkesin kantoja. Ilmailuliiton mukaan nykyinen kansallinen lentokoulutus takaa riittävät ilmailutaidot, mutta turvallisuustyöhön tarvittaisiin lisää resursseja.

Hälytysajoneuvo Tampere-Pirkkalan lentoasemalla keskiviikkoiltana.
Hälytysajoneuvo Tampere-Pirkkalan lentoasemalla keskiviikkoiltana.Petra Ketonen / Yle

Menehtyneitä 2010-luvulla yli kymmenen

2010-luvun aikana ultrakevyiden lentokoneiden onnettomuuksia on sattunut huomattavan usein.

Traficomin tilastojen mukaan ultrakevyet lentokoneet ovat joutuneet onnettomuuksiin yhteensä 44 kertaa. Turmissa kuolleita on 2010-luvulla yhteensä 12.

– Käytännössä puutteet oman ilmailutaidon tunnistamisessa on yksi niistä tekijöistä, miksi onnettomuuksia tapahtuu. Ultrakevyt on helppo ja halpa tapa päästä kiinni ilmailuun, Traficomin johtava asiantuntija Ilkka Kaakinen sanoo.

Kaakisen mukaan jokaisesta onnettomuudesta pitää ottaa oppia.

– Yleisesti jokaisessa onnettomuudessa tarkastellaan lentäjän, viranomaisen ja pelastusviranomaisten toimintaa. Jos löytyy puutteita tai kehittämisen varaa, niistä otetaan varmasti opiksi.

Korjattu 2.7. kello 15.45 Tampere-Pirkkalan toukokuinen onnettomuuskone pienkoneeksi.

Lue lisää: Kuvat näyttävät, miten vaarallinen poljin osassa ultrakevyitä lentokoneita on – lentoharrastajille halutaan lisää koulutusta

Pienkone putosi Pirkkalan lentoasemalla, lento-oppilas kuoli – OTKES: Syöksyi jyrkästi maahan heti lentoonlähdön jälkeen

Poliisi selvittää, liittyykö pienkoneen perjantaiseen mahalaskuun rikosta – "Epäilemme inhimillistä erehdystä"

Ultrakevyt lentokone putosi maahan Hyrynsalmella – kukaan ei loukkaantunut onnettomuudessa