Korona kasvatti ruuan verkkokauppaa pysyvästi – huippuaika oli huhti–toukokuussa

K- ja S-ketjuista kerrotaan, että Lounais-Suomen alueella ruuan verkkokauppa on vähentynyt kesällä kevään huippulukemista.

verkkokauppa
Ruoan keräilyä  Citymarket Eastonissa.
Ruokaa ostetaan aiempaa enemmän netissä.Pekka Tynell / Yle

Ruoan verkkokauppa kasvoi keväällä räjähdysmäisesti, mutta kesällä kysyntä on tasaantunut.

Yle kysyi verkkokaupan muutoksista Lounais-Suomessa useilta osuuskaupoilta ja K-kauppiailta. Kaupoista kerrotaan, että verkkokaupan kysyntähuippu ajoittui koronapoikkeustilan keskivaiheille huhti–toukokuulle.

– Huhtikuussa volyymi oli noin kymmenkertainen verrattuna poikkeusaikaa edeltävään tilanteeseen. Kesän aikana on tultu alaspäin rajoitusten purkamisen myötä, mutta vuodentakaisen tilanteeseen verrattuna taso on selvästi korkeampi, jopa viisin–kuusinkertainen, Porin Puuvillan Citymarket-kauppias Jaakko Kauppinen kertoo.

Kysyntä yllätti

Turun Kupittaan Citymarket-kauppias Hannu Aaltonen sanoo, että kauppa ei osannut varautua nopeaan kysynnän kasvuun, kun Suomeen julistettiin poikkeustila ja ihmiset muuttivat ostoskäyttäytymistään.

– Toimitusajat venyivät jopa viikkojen päähän. Todellista kasvupotentiaalia ei tiedetä, mutta näkemykseni on, että myynti olisi vähintään kymmenkertaistunut, jos resursseja olisi ollut enemmän, Aaltonen arvioi.

Turun Osuuskaupassa lisättiin verkkokaupan kapasiteettia merkittävästi koronan aikana. Uusia keräily- ja noutopisteitä perustettiin 20. Prisma-johtaja Ville Ämmälän mukaan näin pystyttiin tarjoamaan noutoaikoja kaikille päiville.

Jonoja ja työtehtävien muutoksia

Rauman seudulla Osuuskauppa Keulassa jonot pitenivät keväällä väliaikaisesti. Toimialajohtaja Sami Junnilan mukaan jonotilanne on nyt normalisoitunut, kun noutopaikkoja on lisätty. Osuuskaupan ravintolahenkilökuntaa työllistettiin noutopalveluun, kun ravintolat olivat suljettuna.

Satakunnan Osuuskaupassa helpotusta saatiin avaamalla uusi noutopaikka Poriin Länsi-Porin Prismaan. Osuuskaupan toimialajohtaja Jussi Kaartinen arvioi, että heillä verkkokauppa kaksinkertaistui.

Pysyviä asiakkaita

Kaupoissa uskotaan, että merkittävä osa verkkokaupan uusista asiakkaista jää pysyviksi palvelun käyttäjiksi. Sadoista uusista käyttäjistä iso osa hakee ruokakassinsa kaupan noutopisteestä, mutta myös kotiinkuljetuspalvelun tarve on kasvanut.

Lapsi penkoo nettiruokakaupasta tehtyjä ostoksia. Ruoka, ostokset, nettikauppa, ruokakauppa.
Lapsiperheet ovat yksi verkkoruokakaupan isoista käyttäjäryhmistä.Antti Laakso / Yle

Esimerkiksi Rauman Citymarketissa kotiinkuljetusta tarvitsee kauppias Juha Vainion mukaan noin neljäsosa verkkokaupan asiakkaista. Turun Osuuskaupassa noutopalveluasiakkaiden määrä on ollut jopa puolet verkkokaupan kokonaiskäyttäjämäärästä.

Verkkokauppa on jäänyt pysyvästi korkeammalle tasolle, vaikka kysyntä on hieman vähentynyt kesän koitettua ja poikkeustilan purkamisen jälkeen.

– Uskon, että ruuan nettikauppa vakiintuu 5–8 prosentiin myynnistä ja että noin puolet verkkokauppaa käyttäneistä jää asiakkaiksi jatkossakin. On hyvin oletettavissa, että monet perheet ostavat jatkossa harvemmin ja isoja määriä ruokatarvikkeita koteihin, Kupittaan Citymarket-kauppias Hannu Aaltonen sanoo.

Porin Puuvillan Citymarketin Jaakko Kauppinen puolestaan arvioi, että verkkokauppa lähtee uudestaan kasvuun syksyllä, kun ihmiset palaavat lomilta normaaliin arkeen.