1. yle.fi
  2. Uutiset
  3. elintarvikevalvonta

Hymynaama lempiravintolassasi voi olla vuoden vanha: Oiva-tarkastukset laahaavat korona-ajan takia

Kaikkia tälle vuodelle suunniteltuja tarkastuksia tuskin ehditään tehdä Kokkolassa.

Läheskään kaikkiin ravintoloihin ei ole tänä vuonna ehditty. Kuva: Sari Vähäsarja / Yle

Elintarvikevalvonta on jäänyt pahasti koronan jalkoihin. Kokkolassa Oiva-tarkastuksia piti tehdä tänä vuonna 400, mutta alkuvuoden tarkastuksista on tekemättä 60 prosenttia.

Ravintoloita on tarkastamatta paljon, koska ne olivat kiinni koronan aikana.

Syksyllä työhön saadaan yksi ihminen lisää, mutta tavoitteesta jäätäneen silti. Jos kohteeseen on ollut tarkoitus tehdä kaksi tarkastusta vuoden aikana, määrä voi jäädä yhteen.

– Katsotaan vähän riskien mukaan, millainen kohde on kyseessä ja koetetaan sitä kautta priorisoida, sanoo terveystarkastaja Niina Häkkinen.

Tarkastusvälit vaihtelevat

Oiva-tarkastuksia (siirryt toiseen palveluun) tehdään ravintoloihin, laitoskeittiöihin ja elintarvikkeita valmistaviin yrityksiin. Osa kohteista pitäisi tarkastaa kahdesti vuodessa, pisimmillään tarkastusväli on kolme vuotta.

Tarkastusväliin vaikuttavat muun muassa toiminnan laajuus, mahdolliset aiemmat puutteet ja ylipäänsä toiminta: valmistaako yritys elintarvikkeita, myykö se niitä pakattuina vai pakkaamattomina ja niin edelleen.

Tarkastuksissa päähuomio on siisteydessä, lämpötiloissa ja henkilökunnan hygieniassa. Tilanteesta raportoidaan asiakkaille hymynaamoilla, jotka ovat näkyvillä yrityksessä.

Neljän sortin ilmeitä

Hymynaamoja on neljänlaisia eli tarkastuksesta voi saada arvosanan A, B, C tai D. Oiva-järjestelmän alussa C oli Kokkolassa yleisempi kuin nykyään, jolloin suurin osa asettuu A- ja B-kategoriaan eli elintarviketurvallisuus on oivallista tai hyvää. D:tä on annettu varsin vähän.

Vaikka hymy olisikin vuoden vanha, asiakkaan ei Häkkisen mukaan tarvitse olla huolissaan.

– Toimijalla on aina vastuu toiminnastaan, oli korona-aika tai normaali ja vaikka valvoja ei ehtisikään käydä. Tietysti asiakkaatkin voivat katsella vähän ympärilleen, ja jos ei mitään hälyttävää näy, voi vanhaankin hymynaamaan luottaa.