Oulun pyöräteiden kylttejä joutuu katselemaan hetken tarkemmin, että ne hahmottuvat – lähetä meille kuva kyltistä, jota sinä et ymmärrä

Pian vastaavanlaisia merkkejä voi olla koko maassa, koska tieliikennelaki muuttui tänä kesänä.

liikennemerkit
Kevyen liikenteen väylän opaste Oulussa.
Joissakin uusissa pyöräilyn pääreittien kartoissa on nähtävissä takana olevat kohteet, mikä on aiheuttanut hämmennystä. Esimerkiksi tässä Länsi-Tuirassa olevassa kyltissä Oulun keskustaa lukuun ottamatta kaikki kohteet ovat takana, osa vasemmalla ja osa oikealla.Sipe Myllyniemi / Yle

Oulun pyöräteiden varsille ilmestyi kaikessa hiljaisuudessa suuri määrä uusia kylttejä.

Perinteisistä sinipohjaisista tienviitoista ja opastauluista sekä Oulun pinkin värin sävyttämistä kartoista ja tien varsien numerokylttien kirjosta muodostuu kokonaisuus, joka voi aluksi hämmentää, mutta jossa on oma logiikkansa.

Kevyen liikenteen väylän opaste Oulussa.
Pyöräilyn pääreitit on nykyisin numeroitu samalla tavalla kuin maantiet.Sipe Myllyniemi / Yle
Kevyen liikenteen väylän opaste Oulussa.
Ennen risteyksiä olevissa opastetauluissa kerrotaan jokaisen suunnan kohteet.Sipe Myllyniemi / Yle

Tienviitat pyöräteiden varsilla eivät sinänsä ole uusi näky, mutta tällaisenaan merkit ovat uusinta uutta. Oulun kaupungin yhdyskunta- ja ympäristöpalveluiden liikenneinsinööri Harri Vaarala selventää, että reittien numerointi ja sinipohjaiset taulut ovat periaatteessa samanlaisia kuin maantieliikenteessä.

– Autoliikenteessä on ollut vuosikymmenet tällaisia niin sanottuja suunnistustauluja, jotka ovat vähän ennen risteysaluetta ja niissä kerrotaan, mihin seuraavasta risteyksestä pääsee. Maantiet ovat myös numeroitu samalla tavalla liikenteessä, ja numerot näkyvät suunnistustauluissa.

Hän myöntää, että projektin alkuvaiheessa tuli ihmettelyä, mihin kylttejä tarvitaan, tarvitaanko niitä niin paljon ja miksi tällaiseen käytetään rahaa.

– Nyt ihmiset ovat hoksanneet, että nämä ovatkin ihan hyviä. Kun opitaan opastuslogiikka ja seuraamaan niitä, niin sitten ihmetellään, miksei tällaista aina ole ollut ja pitäisikö tällaiset olla joka paikassa.

Oulun seudun uusien liikennemerkkien takana on muutaman vuoden työ. Vuoden mittaista asennustyötä edelsi kahden vuoden tutkimustyö, jonka aikana pääpyörätiereitistö sekä viitoitus- ja opastusjärjestelmä sen varsille hiottiin toimivaksi kokonaisuudeksi.

Pian vastaavanlaisia merkkejä voi olla koko maassa, koska tieliikennelaki muuttui tänä kesänä. Uusi laki toi mukanaan useita pyöräilijöille hyödyllisiä tarkennuksia liikenteessä kulkemiseen, kuten pyöräkaistan merkin aiemminkin käytössä olleen ajoratamerkinnän lisäksi.

Kylttien ulkoasu tuli viralliseksi vasta kesän alussa

Oulussa kylttejä on asennettu paikoilleen erityisluvalla jo viime vuodesta alkaen.

Kevyen liikenteen väylän opaste Oulussa.
Siniset tienviitat ovat saaneet uuden tieliikennelain myötä virallisiksi tulleen ulkoasun.Sipe Myllyniemi / Yle

Vaaralan kertoo, että liikenne- ja viestintäministeriöltä haetulla kokeiluluvalla hanke saatiin toteutettua jo etukäteen ennen merkkien virallistamista.

Kevyen liikenteen väylän opaste Oulussa.
Viitoitus- ja opastusjärjestelmässä ovat mukana Oulun lisäksi Kempeleen, Limingan, Lumijoen, Kiimingin, Haukiputaan ja Muhoksen alueet. Liikenneinsinööri Harri Vaaralan mukaan ajatuksena on lähivuosina laajentaa aluetta niin, että se kattaa lisäksi ainakin Iin ja Tyrnävän alueet.Sipe Myllyniemi / Yle

Suomen pyöräilykaupunkina aiemminkin tunnetussa Oulussa uuden opastus- ja viitoitusjärjestelmän asentaminen on osa Oulun seudun pyöräilyn brändäystä. Vastaavanlainen viitoitus- ja opastusjärjestelmä on asennettu esimerkiksi Turkuun, mutta huomattavasti suppeammassa mittakaavassa.

Oulun polkupyöräilijät ry:n puheenjohtaja Otto Simola.
Oulun polkupyöräilijät ry:n puheenjohtaja Otto Simola kehuu, että pyöräteiden uusittu sininen viitoitus on todella hyvä ja selkeä. Kylttejä on myös sopivan paljon ja pääreittinumerointi on hyvä sen jatkuvuuden kannalta, sillä numerointia seuraamalla pääsee paikasta toiseen helposti. Kartat ovat Simolan mukaan kuitenkin aika pieniä ja epäselviä. Sipe Myllyniemi / Yle

Oletko sinä nähnyt virallisia liikennemerkkejä tai epävirallisia kylttejä, joiden tarkoitusta et ymmärrä? Kerro se meille!

  • Lähetä meille kuva näkemästäsi kyltistä osoitteeseen sipe.myllyniemi@yle.fi viimeistään 16.7.
  • Laita viestiin myös mahdollisimman tarkat tiedot siitä, mistä kuva on otettu.
  • Jätähän myös yhteystietosi (sähköpostiosoite tai puhelinnumero), jos meille herää lisää kysymyksiä.
  • Vinkkejä voidaan käyttää myöhemmässä uutisoinnissa aiheesta.

Lue myös: Uusi tieliikennelaki: Kaksisuuntaisille pyöräteille tarvitaan oma liikennemerkki – uusista kylteistä miljoonien lasku?