Suppailu ei ole vain rentoa lillumista vaan kovaa treeniä, jos niin haluat – tutkija kertoo, kuinka suppaat itsesi tikkiin

SUP-lautojen suosio on ollut tänä kesänä huipussaan. Tutkijan mukaan suppailua voisi verrata suomalaisten suosimaan kävelyyn.

Suppailu
Tiia Vepsäläinen sup-lautailee Saimaalla Lappeenrannan Myllysaaren rannassa.
Lappeenrantalainen Tiia Vepsäläinen harrastaa body fitnessiä. Se tarkoittaa kovaa treeniä ja kisadieettiä. SUP-laudalla tarkoitus on nauttia ja nollata ajatukset.

Tiia Vepsäläinen nappaa tottuneesti ilmatäytteisen SUP-laudan telineestä ja kiinnittää siihen nilkkaremmin. Laiturilla hän laskee ensin laudan veteen ja kapuaa sen kyytiin. Suppailu tuli liikunnallisen Vepsäläisen lajikirjoon tänä kesänä. Se tarjoaa vastapainoa kovalle lihaskuntotreenille.

– Minulle suppailu on tapa rentoutua. Tässä pystyy unohtamaan kaiken muun. Etenkin silloin jos aurinko paistaa ja on kavereita mukana, niin voi vaan lillutella vesillä ja rentoutua, sanoo Vepsäläinen.

Vepsäläinen harrastaa fitness-urheilua. Tänä vuonna hänellä on edessään ensimmäiset harjoituskilpailut ja SM-kisoihin nainen tähtää ensi vuonna. Kesällä on menossa ensimmäinen lajiin kuuluva kisadieetti.

– Laji on rankka, mutta tätä minä rakastan tehdä, kertoo Vepsäläinen.

Tutkimusten mukaan Vepsäläisen kuvailema kevyt suppailu vertautuu fyysiseltä rasittavuudeltaan rauhalliseen 4 km/h kävelyyn. Tälläista liikkumista kutsutaan usein "mökkisuppailuksi". Termillä viitataan siihen, että laudan päällä liikutaan rennosti nauttien. Toinen ääripää on kilpasuppailu, siinä syke kohoaa lähelle ihmisen maksimia.

Tiia Vepsäläinen sup-lautailee Saimaalla Lappeenrannan Myllysaaren rannassa.
Tiia Vepsäläinen aloitti suppailun tänä kesänä. Mikko Savolainen / Yle

Kävelyä tai hölkkää vesillä

Liikkujat tietävät, että kävelyn ja hölkkäämisen ero niiden rasittavuudessa on tuntuva. Moni ihminen kykenee helposti kävelemään kymmenen kilometriä, mutta saman matkan hölkkääminen ei välttämättä onnistu. Sama ero on nähtävissä SUP-laudan päällä, riippuen siitä kuinka tiuhaan meloo.

Jyväskylän yliopiston tutkija Simon Walker tutki pyynnöstämme kaikki kymmenen lajista tehtyä tieteellistä tutkimusta. Hän selittää suppailutapojen eroja niiden MET-arvolla (metabolinen ekvivalentti). MET-arvo on menetelmä, millä kuvataan erilaisten liikuntamuotojen fyysistä rasittavuutta.

Walkerin tiedot suppailun rasittavuudesta perustuvat viime vuonna julkaistuun tutkimukseen (siirryt toiseen palveluun). Sen mukaan suppailu, jossa melotaan kymmenen kertaa minuutissa, vastaa MET-arvoltaan kevyttä kävelyä. Kaksikymmentä melan vetoa minuutissa SUP-laudalla vastaa taas 20 km/h pyöräilyä.

Hölkkäämisen veroista suppailusta tulee silloin, kun melontatahti on kolmekymmentä vetoa minuutin aikana.

Simon Walker pitää suppailua hyvänä matalan intensiteetin lajina. Syke voi nousta korkealle, mutta energiankulutus ei nouse juoksun, hiihdon tai uinnin tasolle.

tutkija Simon Walker
Simon Walker sanoo, että voisi mahdollisesti tulevaisuudessa suositella suppailua ikääntyneille ihmisille. Suosituisten antaminen vaatii kuitenkin lisää tieteellisiä tutkimuksia. Tarja Vänskä-Kauhanen, Jyväskylän yliopisto

Suppailija Tiia Vepsäläinen kertoo, että lajin rankkuus riippuu vauhdin lisäksi tuulesta.

– Jos tuulee kovaa, saa tehdä töitä, että pääsee laudalla eteenpäin. Se käy silloin treenistä.

Yrittäjien mukaan SUP-laudalla saa myös aikaan kovan treenin

Kysyimme kolmelta eteläkarjalaiselta suppailuyrittäjältä, onko laji heidän mielestään urheilua. Kaikki vastasivat lähes samalla kaavalla: se voi olla sitä, mutta usein se on rennompaa nautiskelua.

Marko Hakolahdella on pitkä melontatausta ja hän pitää myös suppailua kovana urheiluna. Hän perustelee mielipidettään asiakkaiden kokemuksilla.

– Olemme järjestäneet jonkin verran yrityksille suppailua, ja silloin suppaillaan rennosti 1,5 tuntia. Silti sen jälkeen jalat tärisevät monilla niin paljon, etteivät he meinaa päästä kävelemään, kuvailee DRAKKARsportin yrittäjä Marko Hakolahti.

Pauliina Käiväräinen aloitti suppailun nelisen vuotta sitten Imatralla. Siellä lajiin liittyi vahvasti sen oma rento kulttuuri ja elämäntapa. Yrittäjänä hän toimii lajin parissa nyt kolmatta kesää.

– Lajia voisi siltä osin verrata skeittaamiseen tai lumilautailuun. Flow-tyypit voivat saada lajista paljon irti ilman suorituspaineita. Himoliikkujat löytävät taas uuden rennon tavan kuntoilla, sanoo SUP Lappeenrannan yrittäjä Pauliina Käiväräinen.

Tuore alan yrittäjä Sami Kurki kuvailee, että osa harrastajista haluaa mennä kovaa ja urheilla SUP-laudalla, osa ei.

– Toinen vaihtoehto on nautiskella, katsella maisemia ja retkeillä, sanoo SupBron yrittäjänä toimiva Kurki.

Tiia Vepsäläinen sup-lautailee Saimaalla Lappeenrannan Myllysaaren rannassa.
Suppailussa kiehtoo ulkoilun lisäksi lajin ympärillä oleva rento kulttuuri.Mikko Savolainen / Yle

Tutkimuksissa suppailu ei pese hiihtoa

Suppailua on tutkittu lajina vielä vähän. Saadun tiedon pohjalta tutkija Simon Walker voisi ajatella suosittelevansa lajia tulevaisuudessa.

– Olen suositellut ikääntyneille ihmisille usein sitä, että he jatkavat hiihtämistä. Se kehittää tasapainoa. SUP-lautailu voisi olla kesäinen vaihtoehto hiihdolle. Tarvitaan kuitenkin vielä lisää tieteellisiä tutkimuksia, ennen kuin lajista voi antaa virallisia suosituksia.

Yksi Walkerin lukemista tutkimuksista vertaili kävelyn ja suppailun vaikutuksia ikääntyneille ihmisille. Suppailijoiden tasapaino parani, kun taas kävelijöiden ei.

Aivan hiihdon veroiseksi lajiksi ei suppailu kuitenkaan fyiologiselta kuormittavuudeltaan pääse.

– Syke voi nousta suppailussa korkeallekin, mutta siinä käytetään silti pienempää lihasmassaa, kertoo Walker.