Velkaneuvonnassa odotetaan kiireistä syksyä – Etelä-Savossa on lisätty sähköisen asioinnin mahdollisuutta

Alueella on puolitoista kuukautta testattu uutta sähköistä asiointikanavaa.

velkaneuvonta
Puhelimella haetaan pikavippiä.
Pikavipit muodostavat edelleen isoimman ongelman ihmisten taloudelle. Kuvituskuva.Henrietta Hassinen / Yle

Nopeasti keväällä levinneet lomautukset sekä työttömyys eivät vielä näy suuremmin Etelä-Savon oikeusaputoimiston talous- ja velkaneuvonnassa. Yhteydenottojen määrä on lisääntynyt jonkin verran. Arvio on, että syksyllä tilanne voi olla jo toinen.

– Jos lomautukset jatkuvat ja ne muuttuvat työttömyydeksi, niin ei tämä ainakaan helpompaan suuntaa mene, arvioi johtava julkinen oikeusavustaja, asianajaja Juha Kärki.

Asiakkaita saapuu erilaisten talousongelmien kanssa juttusille koko ajan. Juha Kärjen mukaan pikavipit muodostavat edelleen sen isoimman ongelman. Monet ottavat niitä kauan kuin saavat ja sen jälkeen maksukyky ei enää riitä.

Talousongelmia on kaikissa ikäryhmissä, eniten aktiivisessa väestönosassa.

– Joukossa on juuri 18 täyttäneitä, jotka ovat ottaneet liikaa pikavippejä. Toisaalta neuvonnassa on käynyt myös yli 80-vuotiaita henkilöitä, kertoo Juha Kärki. Iäkkäämpien ihmisten kohdalla taloudellinen pudotus työelämästä eläkkeelle on ollut liian suuri ja sitä paikattu ottamalla pikavippejä.

Talous- ja velkaneuvontaa voi nykyään saada monen eri kanavan kautta. Puhelimitse otetaan selvästi eniten yhteyttä ja neuvonnan puhelimet soivatkin koko ajan.

Etelä-Savossa on myös testattu puolentoista kuukauden uutta sähköistä asiointikanavaa. Siinä asiakas käyttää kirjautuessaan vahvaa tunnistautumista esimerkiksi pankkitunnuksia ja täyttää palvelussa esitietolomakkeen sekä tarpeelliset lisätiedot. Oikeusaputoimistosta ollaan viikon kuluessa yhteydessä tietonsa jättäneeseen ja selvitetään jatkotoimia. Palvelua voi halutessaan käyttää täysin sähköisesti eikä henkilökohtaista käyntiä tarvita.

Tähän mennessä uuden palvelun kautta on tullut jo kymmeniä yhteydenottoja ja malli on osoittautunut toimivaksi.

– Vaikuttaisi siltä, että tällaiselle palvelukanavalle on ollut tilausta, sanoo asianajaja Juha Kärki.

Maksuhäiriömerkintöjä on Etelä-Savossa 8,2 prosentilla väestöstä.