Moni kärähtänyt välttyy liikennevirhemaksulta rikkinäisen järjestelmän takia – ylinopeuksien käsittelyaikoja umpeutuu 100 000 euron edestä joka päivä

Päätös liikennevirhemaksusta on lain mukaan lähetettävä viimeistään 30 päivän kuluessa rikkomuksen tekopäivästä.

nopeusvalvonta
Henkilöauton vetämä peräkärry ohittaa nopeusvalvontakameran.
Poliisin kameratolppavalvonta toimii. Ongelma on välähdysten käsittelyssä. Petteri Bülow / Yle

Poliisin ylinopeuskäryjen uusi käsittelyjärjestelmä on kesäkuusta lähtien tökkinyt niin pahasti, että iso osa alkukesän kameratolppien ylinopeusvälähdyksistä uhkaa jäädä kokonaan käsittelemättä lain määräaikapykälän takia. Se tarkoittaa, että moni välttyy liikennevirhemaksun maksamiselta kokonaan.

Lain mukaan päätös liikennevirhemaksusta on lähetettävä viimeistään 30 päivän kuluessa rikkomuksen tekopäivästä. Näin kesäkuun ensimmäisen viikon määräaika maksupäätökselle on jo käytännössä mennyt umpeen.

Ja mitä kauemmin tietokonetukoksen avaaminen kestää, sitä useamman päivän ylinopeuksien käsittelyajat ehtivät umpeutua. Yle kertoi tietojärjestelmävaikeuksista jo perjantaina.

Murto-osa lähetetty

Viime perjantaihin mennessä liikennevirhemaksuja oli tietokonevaikeuksien takia saatu lähetettyä vasta 4 000 kappaletta ja niihinkin oli merkitty väärä kellonaika rikkeelle. Normaalisti maksumääräyksiä lähtee reilut 20 000 kappaletta kuukaudessa automaattivalvonnan välähdyksistä.

Normaalitahdilla liikennevirhemaksuista kertyy valtion kassaan 3–4 miljoonaa euroa kuukaudessa, siis noin 100 000 euroa päivässä. Nyt vain murto-osa siitä.

Uusi tieliikennelaki astui voimaan 1. kesäkuuta ja sen mukana vanha rikesakko korvautui liikennevirhemaksulla, jonka suuruus on 70–200 euroa, tavallisesti 140–170 euroa.

Kiire oli tiedossa

Poliisin mielestä havaitut ongelmat johtuvat kiireestä, jolla uusi liikennevirhemaksujen tietokonejärjestelmä jouduttiin ottamaan käyttöön. Lisäaikaa pyydettiin, mutta sitä ei liikennevirhemaksulle erikseen annettu.

Poliisitarkastaja Jari Pajunen sisäministeriön poliisiosastolta sanoo, että kiire oli kyllä tiedossa jo lain valmisteluvaiheessa.

– Mutta liikennevirhemaksun käyttöönottoa ei voitu yksin myöhentää, vaan samalla olisi pitänyt siirtää koko valtaisan tieliikennelakiuudistuksen voimaantuloa.

Kaksi vuotta aikaa

Lakipaketin valmistelleesta liikenne- ja viestintäministeriöstä taas korostetaan, että eduskunta hyväksyi lakipaketin jo kesäkuussa 2018. Lakipaketin sisältö ja yksityiskohdat olivat siis kokonaisuudessaan tiedossa kaksi vuotta ennen voimaantuloa.

Eduskunnan liikenne- ja viestintävaliokunta taas totesi mietinnössään 16/2018, että (tieliikenne)lain voimaantulo vaatii olennaisten muutosten tekemistä viranomaisten tietojärjestelmiin.

– Valiokunta katsoo, että näin ollen sopiva ajankohta lain voimaantulolle voisi olla 1.6.2020, valiokunta korosti 19.6.2018 päivätyssä mietinnössään.

Molemmista ministeriöistä korostetaan, että liikennevirhemaksun tietojärjestelmien ongelmanratkaisu on nyt poliisin käsissä. Ministeriöt eivät voi omilla toimillaan vauhdittaa pulmanratkaisua. Toki molemmat toivovat ns. "pikaista paranemista".

Lue lisää:

Automaattisen nopeusvalvonnan ongelmat korjattiin – ylinopeuksien käsittelyjono puretaan

Poliisin ylinopeusvalvonta tökkii pahasti – tuhansia liikennevirhemaksuja lähetetty väärillä aikatiedoilla ja valtaosa käryistä jumissa tietojärjestelmissä

Ylinopeushuomautusten massalähetykset loppuvat – maksettavat käryt kaksinkertaistuvat puoleen miljoonaan

Ylinopeuksissa hurjat erot kameratolpittain: Siuntiossa joka kymmenes hurjastelee, Raumalla Suomen rauhallisimmat kuskit

Näille automerkeille peltipoliisi välähtää useimmin: BMW, Audi ja Mercedes-Benz kärjessä