Finavian Kimmo Mäki: Sähkölentokoneet tulevat reittiliikenteeseen jo tällä vuosikymmenellä

Sähkölentäminen voi helpottaa myös maakuntakenttien ahdinkoa.

Sähkölentokone
Sähkölentokone / Malmin lentokenttä 31.07.2018
Suomen ensimmäinen sähkölentokone kohosi taivaalle Malmin lentokentältä kaksi vuotta sitten.Jouni Immonen / Yle

Sähkölentokoneita tullaan näkemään reittiliikenteessä vielä tämän vuosikymmenen aikana. Näin uskoo Finavian toimitusjohtaja Kimmo Mäki.

Hänen näkemyksensä mukaan sähkölentokoneet soveltuvat erinomaisesti lyhyille matkoille kuten Merenkurkun alueelle tai Suomen poikittaisliikenteessä. Siksi maakuntakentät ovat tärkeässä roolissa sähkölentokoneiden yleistymisen kannalta.

– Uskon, että jo tämän vuosikymmenen aikana nähdään kaupallisessa reittiliikenteessä sekä polttomoottorilentämistä että sähkölentämistä.

Mäen mukaan molemmille on paikkansa.

– Polttomoottorilentäminen soveltuu pidemmille matkoille. Alle 400 kilometrin matkoille sähkölentäminen tuo hyvä vaihtoehdon ja lisän, koska kustannukset ovat alhaisemmat ja voidaan rakentaa nopeampaa frekvenssiä.

Lue myös: Merenkurkun sähkölentokonehanke sai EU-rahoituksen

Mäki uskoo, että sähkölentäminen tulee jatkossa tukemaan pienempien maakuntakenttien yhteyksiä.

Maakuntakenttien kuten Vaasan kentän ja Kokkola-Pietarsaaren kentän tulevaisuus on Mäen mukaan myös matkustajien käsissä.

– Junayhteydet ovat parantuneet ja eri kulkumuodot kilpailevat keskenään. Tulevaisuus sitten näyttää, minkälaisia valintoja matkustajat tekevät.

Pohjalaiskenttien tulevaisuudesta ei kuitenkaan Mäen mukaan tarvitse olla kauhean huolissaan. Niitä tukee vahva liikematkailu ja plussaa on myös se, että lentokenttien infrastruktuuri ja palvelut ovat hyvässä kunnossa.

– Meillä on monia hyviä asioita molemmilla kentillä ja mahdollisuuksia on kyllä.

Lue lisää: Asiantuntijat maakuntakenttien ahdingosta: 400 kilometriin asti juna voi olla nopeampi kuin lentäminen, nyt pitäisi satsata rataverkkoon