Tukalat taloustilanteet heijastuvat velkaneuvontaan yleensä viiveellä – talous- ja velkaneuvoja suosittelee hakemaan apua ajoissa

Koronatilanne ei ole ainakaan vielä ryöpsäyttänyt yhteydenottoja Keski-Suomen talous- ja velkaneuvontaan.

Jyväskylä
kolikoita tulee ulos lompakosta
Moni sinnittelee talousvaikeuksien kanssa pitkäänkin ennen avun hakemista. Kuvituskuva. Ismo Pekkarinen / AOP

Koronavirustilanteen myötä keväällä alkaneet lomautukset ja lisääntynyt työttömyys eivät toistaiseksi ole ruuhkauttaneet Keski-Suomen talous- ja velkaneuvontaa.

Moni on kuitenkin hakenut lainoilleen lyhennysvapaita ja ruokapankkien asiakkaina on kevään ja kesän mittaan ollut aiempaa enemmän muun muassa lapsiperheitä.

Keski-Suomen talous- ja velkaneuvontaan tulee päivittäin hyvin vaihteleva määrä yhteydenottoja. Kesäkuussa puhelin soi hiljaisimpina päivinä kymmenkunta kertaa ja vilkkaimpina yli viisikymmentä kertaa päivässä.

Puhelimitse voidaan kartoittaa tilannetta

Talous- ja velkaneuvoja Terhi Tiihonen Keski-Suomen oikeusaputoimiston talous- ja velkaneuvonnasta arvioi, että ihmisten kiristyneet taloustilanteet näkyvät velkanevonnassa viiveellä.

Monet sinnittelevät rahavaikeuksien kanssa pitkäänkin ennen avun hakemista. Velkaneuvontaan otetaan yhteyttä yleensä, kun omat keinot tilanteen ratkaisemiseksi on käytetty.

– Meillä ei ole mitään tyypillistä asiakasta. Kuka tahansa voi ottaa yhteyttä ja joutua talousongelmiin. Ennen yhteydenottoa on mietitty usein itse järjestelyjä ja tilanne on jatkunut ehkä pitkäänkin. Yleensä velkoja on useampia ja niitten kanssa ei enää selvitä, kuvailee Tiihonen.

Tiihosen mukaan puhelimitse, ilman ajanvarausta voidaan arvioida soittajan tilannetta ja maksukykyä veloista selviämisen suhteen.

Puhelimessa voi selvitellä esimerkiksi lyhennysvapaiden hakemista, maksusuunnitelmien tekemistä velkojan kanssa, Kelan etuuksien hakemista, sosiaalista luottoa sekä myös velkojen perinnän etenemistä. Sitäkin voidaan arvioida, riittävätkö nämä toimet vai haetaanko velkajärjestelyä. Yrittäjiä ohjataan yrittäjien neuvontapalveluihin yritystoiminnan osalta.

– Pyritään arvioimaan, paljonko velkaa kaikkiaan on ja mikä on tulotilanne ja onko siihen kenties tulossa muutoksia. Siltä pohjalta lähdetään miettimään järjestelyvaihtoehtoa.

Ajoissa avunhakuun

Keski-Suomessa vastaanottoaikoja talous- ja velkaneuvojille pitää odottaa nelisen viikkoa. Jonot eivät ole tällä hetkellä poikkeuksellisen pitkät.

Talous- ja velkaneuvonnan verkkosivuilta löytyy (siirryt toiseen palveluun)perustietoja muun muassa velkajärjestelystä, perinnästä ja maksuhäiriömerkinnöistä.

Velkaneuvontaan liittyen kehitetään myös sähköistä asiointia.

Esimerkiksi Etelä-Savossa on testattu uutta sähköistä asiointikanavaa.

Siinä asiakas täyttää palvelussa esitietolomakkeen sekä tarpeelliset lisätiedot.

Palvelua voi halutessaan käyttää täysin sähköisesti eikä henkilökohtaista käyntiä tarvita.

Tiihonen toteaa, että apua kannattaa hakea ajoissa.

– Kannattaa ottaa yhteyttä ajoissa, sillä silloin tilanne ei ehkä pääse niin pahaksi. Toivoisin, että ihmisillä olisi matala kynnys ottaa velkaneuvontaan yhteyttä, mutta kyllä se voi olla vaikeaa lähteä hakemaan apua tilanteeseen, tietää kokenut talous- ja velkaneuvoja.