Neljän lapsen äidin bensalasku kaksinkertaistui, kun rajat menivät kiinni ja paku piti tankata Suomessa – samoin kävi tuhansille muillekin

Vaikka tankilla käydään normaalioloissa yli sadan kilometrin päässä, voi säästöä tulla tuhansia euroja vuodessa.

polttoaineet
Katri Moilanen istuu autossa.
Katri Maijalan Transporter saa menovetensä käytännössä aina Venäjältä. Elisa Kinnunen / Yle

Paltamolainen Katri Maijala ajaa vähintään kerran kuukaudessa yli 100 kilometrin päähän vain tankatakseen autoaan. Jos töistä sattuu olemaan vapaapäivä, neljän lapsen äiti pakkaa kaksi alle kouluikäistä lastaan autoon ja huristaa rajalle. Kun Volkswagen Transporterin 80-litrainen tankki on täynnä, piipahdetaan rajan tuntumassa kahville ja mehulle ja suunnataan kotiin.

Näin siis, jos Venäjän raja on auki, mitä se ei koronan takia tällä hetkellä ole. Normaalisti pelkästään Kainuun rajavartioston alueella rajan ylittää päivittäin 400 autoa, jotka palaavat samaa tietä takaisin vielä saman vuorokauden aikana. Kun ottaa huomioon, että Venäjän rajanylityspaikkoja on Kainuun kahden paikan lisäksi vielä seitsemän, voidaan sanoa, että rajalla ravaa tuhansia suomalaisia.

Maijalan perheessä työmatkoihin ja lasten kuskaamiseen menee paljon aikaa ja rahaa, kun kilometrejä voi yhdessä päivässä kertyä sata. Venäjän puolella normaalisti noin puolet halvempi polttoaine merkitsee selvää säästöä perheen budjettiin.

– Kyllä nyt alkaa huomata sen hintaeron, kun pitkään aikaan ei ole tullut Suomen puolella tankattua kuin hätätapauksessa, Maijala sanoo.

"Itku pääsee"

Kajaanilainen Tero Uksila käy Venäjän puolella jopa 120 kertaa vuodessa yli sadan kilometrin päässä.

Uksilan perheen kahdella autolla ajetaan vuodessa jopa 100 000 kilometriä. Pelkästään työmatkoja tulee kymmeniätuhansia kilometrejä, mutta myös perheen lomamatkat taittuvat autolla.

Tero Uksila nojaa autoon.
Tero Uksila käy Venäjän puolella tankkaamassa yli sata kertaa vuodessa. Elisa Kinnunen / Yle

Rajan sulkeminen ei Uksilan mukaan heti tehnyt suurta lovea lompakkoon, sillä korona-aikoina ajaminen vähentyi muutenkin. Kun rajoituksia alettiin purkaa, vaikutukset näkyivät kuitenkin nopeasti.

– Nyt kun Baltiaan on päässyt matkustamaan, niin kyllähän se heti alkoi näkymään kukkarossa. Kyllä se tuntuu, jos Suomessa tankkaa, Uksila sanoo.

Sotkamolaisen Antti Heikkisen perheen kahdella autolla tulee ajettua vuodessa yhteensä 100 000 kilometriä. Venäjän rajan ylityksiä tulee vuodessa helposti 60, joista noin kaksi kolmasosaa on puhtaasti tankkausreissuja. Rajan ollessa kiinni tankki täyttyy Suomessa, ja bensamittarilla joutuu vähän huokaisemaan.

– Itku pääsee. Se ei kyllä ole yhtiöiden vika, vaan se on tämän valtion vika, Heikkinen sanoo.

Antti Heikkinen tankkaa autoa ja hymyilee.
Antti Heikkistä harvemmin naurattaa, kun suomalaisen polttoaineen hinta vilistää silmissä. Elisa Kinnunen / Yle

Ylen haastateltavat ovat kaikki laskeneet säästävänsä vuositasolla tuhansia euroja, kun tankki täytetään Venäjän puolella.

Rajan sulkemisen vaikutus näkyy myös yrityksissä. Shell Kuhmon polttoainemyynti on rajan sulkemisen myötä selvästi noussut.

– En osaa litramääriä sanoa, mutta kyllä nousu mielestäni on huomattava. Meillä käy nyt kymmeniä sellaisia tankkaajia, jotka yleensä tankkaavat Venäjällä, kertoo Shell Kuhmon yrittäjä Ritva Pääkkönen.

Viisumista kaikki ilo irti

Vaikka tankkaaminen on ehkä pääasiallinen syy rajalla ravaamiseen, liittyy haastateltavien reissuihin paljon muutakin, kuten ostoksia, ravintolareissuja, auton huoltoa ja kampaamoreissuja. Viisumista otetaan siis kaikki irti.

Katri Maijalalle Venäjän rajalla kulkemiseen on muitakin syitä kuin bensan halpa hinta.

– Minä saatan sopia kaverin kanssa treffit rajalle ja tullissakin tulee juteltua ihmisille. Se on sosiaalista kanssakäymistä, Maijala sanoo.

Haastateltavat odottavat kovasti rajan avautumista, vaikka tämän kesän Venäjän matkoista on jo henkisesti luovuttu.

– Kaikki tämän vuoden reissusuunnitelmat on Venäjän rajan aukeamisesta kiinni. Kyllä se on meillä se ensimmäinen matkakohde, Maijala sanoo.

Sisäministeri Maria Ohisalo kertoi kesäkuussa Ylelle, että Venäjän turismi tulee varmasti olemaan viimeisten koronaliennytysten joukossa.

st1 huoltoaseman torni.
Vaikka Suomessakin bensan hinta on selvästi laskenut korona-aikana, ovat hinnat silti kaksinkertaiset Venäjään verrattuna.Elisa Kinnunen / Yle
Venäläisen huoltoaseman bensamittari
Venäjän puolella esimerkiksi 66 litraa dieseliä on voinut saada 3 330 ruplalla, eli noin 40 eurolla. Katri Maijala

Vaikka ehkä kaikkien mielestä halvan bensan perässä ajaminen ei tunnu järkevältä, haastateltavien mielestä 100 kilometriä suuntansa ei tunnu missään.

– Se on nopea suhautus ja matkana ainakin minulle ihan mitätön. Kyllähän joku toinen voi ajatella, ettei siinä ole mitään järkeä, mutta kyllä siinä säästää, Uksila sanoo.

– Kyllä hyvän kahvin perässä voi ajaa vaikka rajalle saakka, Maijala naurahtaa.

Jami ja Elma Maijala Venäjän rajan huoltoasemalla
Jami ja Elma Maijala ovat saaneet herkutella vaikka jätskillä, kun ovat olleet äitinsä Katrin kanssa rajalla tankkaamassa. Katri Maijala

Käytkö sinä ulkomailla halvan bensan tai muiden ostosten takia? Onko korona vaikuttanut siihen? Voit osallistua keskusteluun aiheesta 10.7. kello 23:een saakka!

Tilaa uutiset koronaviruksesta

Saat Ylen tärkeimmät koronavirusuutiset sähköpostiisi kerran päivässä.

Siirry tilaamaan

Luotettavia koronauutisia nopeasti suoraan puhelimeesi

Lataa Yle.fi-sovellus