Uskaltaisitko pyöräillä näillä kaduilla? Kaupunkilaiset listasivat vihaamansa pyöräreitit Helsingissä, ja tältä osa niistä näyttää

Pyöräilijä taistelee tilasta autojen, kävelijöiden ja bussien kanssa. Helsingin kaupunki selvitti pyöräteiden pahimmat paikat. Katso top 10 -lista.

Pyöräliikenne
Helsingin kantakaupunki on pyöräilijän painajainen
Helsingin kantakaupunki on pyöräilijän painajainen

Mäkelänkadulla polkeminen bussien seassa aiheuttaa sydämentykytyksiä, Kaivokadulla saa väistellä pyörätiellä poukkoilevia jalankulkijoita, ja Siltasaaresta on liki mahdotonta löytää pyöräväylää Kallioon.

Jos nämä ongelmat kuulostavat tutulta, et ole yksin. Helsingin kaupunki selvitti käyttäjäkyselyssä pyörätieverkoston pahimmat ongelmakohdat, ja tulokset ovat selvät. Pyöräilijät kokevat liian ahtaat tai kokonaan puuttuvat pyörätieosuudet hankalina etenkin kantakaupungissa.

Voit lukea koko raportin ja katsoa kartalta puuttuvien tai hankalien pyöräväylien sijainnit tästä (siirryt toiseen palveluun).

  • Videolla näet, millaista on ajaa kaupunkilaisten eniten vihaamilla pyöräreiteillä.

Kaupunki järjesti puuttuvat ja huonot pyörätiet listalle sen mukaan, kuinka paljon moitteita ne saivat kyselyn vastauksissa. Tässä on kymmenen kärki.

Puuttuvat ja huonot pyörätiet top 10:

  1. Bulevardi
  2. Mäkelänkatu (Kumpulantie – Hämeentie)
  3. Kaivokatu (Elielinaukio – Mikonkatu)
  4. Mannerheimintie (Postikatu – Töölönlahdenkatu)
  5. Kaisaniemenkatu
  6. Sturenkatu (Helsinginkatu – Mäkelänkatu)
  7. Etelä-Esplanadi
  8. Kauppatori
  9. Kanavarannan pyörätie
  10. Mannerheimintie (Runeberginkatu – Nordenskiöldinkatu)

Pyöräilijälle listan syntyminen on hyvä uutinen, sillä kaupunki hyödyntää sitä asettaessaan pyöräväylien rakentamiskohteet tärkeysjärjestykseen seuraavan kymmenen vuoden jaksolle.

Pyöräilijöitä ja jalankulkijoita Baanalla.
Kyselytutkimuksen tuloksia käytetään myös risteysten kehittämiseen. Vastaajat kokivat Baanan Kiasman päädyn risteyksen yhtenä kaupungin vaarallisimmista. Miika Koskela / Yle

Minne rakennetaan pyöräteitä seuraavaksi?

Helsingissä on parhaillaan meneillään monia hankkeita pyörätieverkoston kehittämiseksi. Kaupungin liikenneinsinööri Teppo Pasanen kertoo, että syksyn kärkihanke on kevyen liikenteen tunneli asemapihan alitse Kaisaniemen puistosta Töölönlahdenkadun kulmille.

– Tunneli luo uuden yhteyden kantakaupungin puolelta toiselle, ja vähentää Kaivokadun kuormitusta. Siitä tulee kyllä Helsingin vilkkaimpia pyöräliikenteen kohteita, hän arvioi.

Loppuvuodesta aukeaa myös kokonaan uusittu Hämeentie. Pyöräliikenteelle rakennetaan ajoradasta ja jalkakäytävästä reunakivellä erotellut yksisuuntaiset pyörätiet. Keskustan suuntaan pyöräilevät saavat myös suoran väylän Hakaniemestä Siltasaaren läpi Pitkällesillalle. Pohjoisen suuntaan matkaavat joutuvat kuitenkin vielä lähivuosina kiertämään Siltasaaren.

– Kyselyssä ilmeni, että kaupunkilaiset kaipaavat suoria pyöräyhteyksiä. Tällä hetkellä Siltasaaresta Kallioon ei ole hyvää reittiä, mutta tutkimme mahdollisuutta rakentaa yksisuuntaiset pyörätiet Siltasaarenkadun molemmin puolin, Pasanen kertoo.

Pyöräilijöitä ja jalankulkijoita Baanalla.
Baanalla pyörätie ja jalkakäytävä on erotettu toisistaan selkein merkinnöin. Miika Koskela / Yle

Pasasen mukaan myös Mannerheimintien molemmin puolin on tarkoitus rakentaa yksisuuntaiset pyörätiet. Seuraavana vuorossa on Oopperan ja Nordenskiöldinkadun välinen osuus.

Kaupunki aikoo hyödyntää uuden tieliikennelain tuomia mahdollisuuksia pyöräilyn helpottamiseksi. Esimerkiksi Kruunuhaan hiljaisilla yksisuuntaisilla kaduilla on tarkoitus sallia pyöräily kahteen suuntaan.

– Rauhallisilla yksisuuntaisilla katuosuuksilla, missä liikenne on vähäistä ja nopeudet hiljaiset, voidaan liikenne sallia tulevaisuudessa kahteen suuntaan.

Kaupunki haluaa pyöräilyn kasvuun

Helsingin kaupunki kertoo tiedotteessaan (siirryt toiseen palveluun), että pyöräilyn osuutta kaupunkiliikenteestä halutaan kasvattaa. Pyöräilijöiden tyytyväisyys tieverkostoon on tässä avainasemassa, ja kaupunki onkin valmis jouduttamaan pyöräväylien ja risteysten parantamista.

Käyttäjäkyselyyn osallistui yli tuhat vastaajaa, jotka antoivat yli 10 000 karttamerkintää pyöräväylien ongelmakohdista. Tutkimuksen toteutuksessa haettiin mallia Kööpenhaminasta, missä pyöräliikenteen osuus työ- ja opiskelumatkoista on saatu nostettua peräti 49 prosenttiin.

Voit keskustella aiheesta 10.7. kello 23:een saakka.

Korjattu 10.7. klo 10.03: Haastateltavan nimi.

Lue myös:

Punainen takavalo pakolliseksi ja uusi pyöräkatu käyttöön – nämä 6 keskeisintä uudistusta pyöräilystä pitää tietää maanantaina

Pyöräily saaristossa on senttipeliä olemattomiksi murentuneiden pientareiden takia – vanhat tiet kapeita, pyöräväyliä vain vähän

Vihattujen ja rakastettujen skuuttien vuokrausbisneksestä putosi jo kolme firmaa, mutta katukuvaan ne jäävät – pysäköinti edelleen holtitonta