Harvinainen video: tältä näyttää Schiebel Camcopter S-100 -aluksen kyydissä – testissä oleva laite saattaa jatkossa valvoa Suomen merialueita

EU:n jäsenmaat saavat ilma-aluksia testikäyttöön, koska yhteistä rajavalvontaa halutaan tehostaa kansainvälisten kriisien varalta.

Rajavartiolaitos
Suomenlahden merivartioston miehittömätön Ilma-alus.
Tällainen on Rajavartiolaitoksella testissä oleva Schiebel Camcopter S-100. Video: Kristiina Lehto / Yle, kuva ilma-aluksen kyydistä: Rajavartiolaitos. Editointi: Antti Kolppo / Yle.

Minihelikopteri? Vai kenties valtavan suuri drooni?

Torstaina Kirkkonummella Porkkalan merivartioaseman yläpuolella pörräsi ilma-alus, jonka kyytiin ei ihminen mahdu.

Eikä ole tarkoituskaan.

Kyse on Rajavartiolaitoksen uudesta testikäyttöön hankitusta, miehittämättömästä ilma-aluksesta (RPAS). Itävaltalainen malli on viralliselta nimeltään Schiebel Camcopter S-100.

Aluksen Rajavartiolaitos sai Euroopan meriturvallisuusvirastosta, joka tarjoaa Euroopan Unionin jäsenvaltioille erilaisia kauko-ohjattavia järjestelmiä.

Suomenlahden merivartioston miehittömätön Ilma-alus.
Aluksella on mittaa noin kolme metriä ja korkeudeltaan se on metrin. Tällä aluksella voidaan esimerkiksi kuvata, mutta ei ampua.Kristiina Lehto / Yle

Alus on Rajavartiolaitoksen käytössä muutaman kuukauden, ja se kiertää kaikki Suomen rannikon merivartioasemat.

Apulaisosastopäällikkö Juha Vuolle Rajavartiolaitoksen esikunnasta kertoo, että testikäyttöön saatu alus pysyy ilmassa ilman pysähdyksiä kuutisen tuntia ja sen toimintasäde on noin sata kilometriä.

– Laskupaikaksi ei tarvitse lentokenttää, tätä on helppoa ja nopea operoida, minkä lisäksi yhden lentokoneen hinnalla näitä aluksia pystyy hankkimaan useita, Vuolle luettelee aluksen etuja.

Suomeen saatu ilma-alus muistuttaa helikopteria. Vuolteen mukaan tämä malli on valittu nimenomaan Suomen olosuhteita silmällä pitäen.

– Meillä on lyhyet etäisyydet ja runsas saaristo, joten todennäköisesti tällainen malli sopii meille paremmin kuin avomeriolosuhteissa käytetty, lentokonetta muistuttava malli.

Aluksessa on kameroita, joita tarvitaan valvontatehtävissä, mutta ei esimerkiksi aseita.

Vuolle kertoo, että ilma-alusta on tarkoitus käyttää esimerkiksi meripelastustehtävissä sekä ympäristön ja kalastuksen valvonnassa.

Suomenlahden merivartioston miehittömätön Ilma-alus.
Rajavartiolaitoksen testialuksessa on monenlaisia lisävarusteita: esimerkiksi infrapunakameroita ja hakuanturi, jolla havaitaan kohteet meressä.Kristiina Lehto / Yle

Euroopan meriturvallisuusviraston tarjoamat kauko-ohjattavat ilma-alukset ovat osa eurooppalaista yhteistyötä, jota halutaan nyt entisestään tiivistää.

– Suomessahan me olemme tottuneet tiiviseen viranomaisyhteistyöhön, ja nyt Euroopan tasolla pyritään kohti samaa: tehostetaan toimintaa ja säästetään rahaa, Vuolle sanoo.

Hänen mukaansa taustalla on osaksi Välimeren siirtolais- ja pakolaistilanne sekä Libyan kriisi ja Turkin ja EU:n väliset ongelmat.

Miehittämättömien ilma-alusten koekäyttö alkaa Suomessa virallisesti tällä viikolla. Suomalaiset lennonvalvojat ovat saaneet tehtäväänsä koulutuksen, mutta Vuolteen mukaan itse lentotoimintaa suorittaa Euroopan meriturvallisuusviraston vuokraaman yritys.

Suomenlahden merivartioston miehittömätön Ilma-alus.
EMSA on lyhenne Euroopan meriturvallisuusvirastosta (European Maritime Safety Agency). Kristiina Lehto / Yle

Korjattu 10.7.2020 kello 11.05: Korjattu jutusta kauttaaltaan sana lennokki sanaksi ilma-alus tai alus.