Hyppää sisältöön

Kirjakaupat välttivät koronakevään pelätyn syväkyykyn – myyntiluvut laskivat, mutta eivät romahtaneet

Kirjamyynti sakkaa kirjakaupoissa, mutta markettikaupan perusteella lukeminen kiinnostaa.

Kolmen suurimman kirjakaupan kirjamyynti laski vuoden ensimmäisellä puoliskolla lähes kahdeksan prosenttia. Kuva: Petri Aaltonen / Yle

Vielä huhtikuussa näytti siltä, että kirjakauppojen myynti romahtaa. Tilanne vaikutti erityisen pahalta kivijalkaliikkeissä, joiden myynnissä oli laskua jopa 40 prosenttia. Nyt kauppa on niissäkin piristynyt.

Tänään julkaistun tilaston mukaan (siirryt toiseen palveluun) kolmen suurimman kirjakaupan – Akateemisen, Suomalaisen kirjakaupan ja AdLibriksen – kokonaismyynnissä tuli pudotusta tammi–kesäkuussa vain 7,8 prosenttia viime vuoden vastaavaan aikaan verrattuna.

– Ottaen huomioon, mikä tilanne oli maalis-huhtikuussa, kun tiputus oli hurjimmillaan, on kiritty todella hienosti, sanoo tilastot julkaisseen Kirjakauppaliiton toimitusjohtaja Laura Karlsson.

Syynä pelättyä parempaan tulokseen Karlsson pitää verkkokaupan vilkastumista ja kivijalkakauppojen tapaa keksiä uusia toimintamalleja: luettavaa on muun muassa voinut tilata kotiinkuljetuksella tai kassalta noudettavaksi.

– Lisäksi kauppa on piristynyt touko–kesäkuussa, kun ihmiset ovat lähteneet taas liikkeelle, Karlsson sanoo.

Kauno vetää, pokkarit sakkaavat

Tuoreiden tilastojen perusteella parhaiten kävi kaupaksi kaunokirjallisuus. Sen myyyntiluvut nousivat 10 prosenttia viime vuoden vastaavaan aikaan verrattuna.

Kaikkein huonoin menekki oli pokkareilla, joiden kirjakauppamyynti on ollut jo pitkään alamäessä. Pudotusta tuli nyt lähes 20 prosenttia.

– Pokkarit ostetaan mahdollisesti marketeista ja myös lukuaikapalvelut vaikuttanevat niiden kauppaan, Karlsson arvioi.

Lukuaikapalvelu tarkoittaa äänikirjojen suoratoistopalvelua.

Vaikka pudotus oli nyt odotettua pienempi, Karlsson ei uskalla vielä huokaista helpotuksesta.

– Toiveikkaasti suhtaudutaan, mutta katsotaan, miten kesä ja syksy menevät. Toisesta aallosta ei tiedä kukaan. Nyt ei näytä toivottomalta, mutta hereillä täytyy olla.

Eniten ostajia kiinnosti kaunokirjallisuus, jonka myynti nousi kirjakaupoissa 10 prosenttia. Kuva: Petri Aaltonen / Yle

Marketeissa kauppa käy

Samaan aikaan kun perinteisissä kirjakaupoissa kärvisteltiin, K- ja S-ryhmän marketeissa luettava kävi kaupaksi vilkkaasti.

K-ryhmän valikoimapäällikkö Sirpa Havusela kertoo, että Citymarkettien kirjamyynti näyttää alkuvuodesta kesäkuuhun erinomaiselta.

– Lukuja en voi antaa, mutta meillä on ollut loistava kirjakevät. En muista vastaavaa. Kirjamyynti on kasvanut ja olemme isolla plussalla verrattuna viime vuoden vastaavaan aikaan.

Havuselan mukaan kaupaksi ovat käyneet erityisesti lastenkirjat, puuha- ja värityskirjat, pokkarit ja kotimainen kaunokirjallisuus.

Valikoimajohtaja Ville Vahla S-ryhmästä puolestaan sanoo, että sen marketeissa kirjojen myynti on samoissa lukemissa kuin viime vuonna tammi–kesäkuussa.

– Korona-aikana erikoisliikkeet, kuten kirjakaupat, joihin pitää varta vasten mennä, ovat varmasti kärsineet. Ruokaa on kuitenkin pakko ostaa. Samalla on ostettu paljon käyttötavaraa ja kirjoja.

Eniten S-ryhmän marketeissa on mennyt kaupaksi pokkareita. Juuri niitä, joiden myynti sakkaa suurimmissa kirjakaupoissa.

Korona sai lukemaan

Koronakevät näkyi ihmisten lukuinnossa. Lukukeskuksen teettämä tuore kysely (siirryt toiseen palveluun) kertoo, että suomalaiset kääntyivät koronakeväänä aiempaa ahkerammin kirjojen puoleen.

Kyselyn mukaan neljännes vanhemmista luki lapsilleen aiempaa enemmän. Myös joka neljäs aikuinen kertoi lukeneensa aiempaa runsaammin poikkeuskevään aikana.

Lue lisää:

Korona-aika on saanut suomalaiset innostumaan jälleen lukemisesta

Hauskoja kirjoja kuunneltaisiin nyt enemmän kuin niitä on tarjolla – Äänikirjojen suosio kasvaa entisestään, kun ihmiset haluavat hetkeksi pakoa koronakriisistä

Kirjakaupan kylmä kausi kääntymässä – marketit myyvät kirjoja kuin leipää