1. yle.fi
  2. Uutiset
  3. laivaliikenne

Joensuun syväsataman liikenne on piristynyt kanavaremontin valmistuttua

Korona ei ole vaikuttanut laivauksiin Joensuussa. Saimaan kanavan korjauksen sen sijaan näkyy laivauksissa myönteisesti.

Joensuun syväsataman kautta vietiin alkuvuonna ulkomaille eniten selluloosaa. Ulkomailta tuotiin rahtilaivoilla eniten sementtiä. Kuva: Petri Lassheikki / Yle

Koronasta huolimatta Joensuun syväsataman toiminta on piristynyt alkuvuonna.

Sataman kautta ulkomaille on tammi-kesäkuussa lähtenyt selluloosaa ja pylväitä yhteensä 33 000 tonnia.

Lisäksi kotimaan eri tehtaille on satamasta laivattu puutavaraa 51 000 tonnia.

Viennin yhteismäärä Joensuusta oli lähes 84 000 tonnia. Määrä on yli kolme kertaa enemmän kuin 2019, jolloin vientiä oli 25 500 tonnia.

Vain talkin vienti on tyrehtynyt.

Ulkomailta on tuotu Joensuuhun vesiteitse sementtiä ja lannoitetta yhteensä noin 23 000 tonnia.

Tuonti on kasvanut viime vuoteen verrattuna 8 500 tonnia eli lähes 60 prosenttia.

Ainoa vähennys on selluloosan laivauksessa, joka on loppunut.

Syväsatamassa on alkuvuonna käynyt 51 alusta, kun määrä edellisvuonna vastaavana ajanjaksona oli 20 alusta.

Laivaliikenteen kasvua selittää ennen muuta yksi tekijä.

– Liikennemäärien kasvu johtuu siitä, että Saimaan kanavan sulkuremontti on ohi, kertoo satamainsinööri Jari Räsänen Saimaan satamat -yhtiöstä.

Kiteen syväsatamasta laivarahtia ei ole lähtenyt sen jälkeen, kun Stora Enso lopetti Kiteen sahan toiminnan.

Vesiliikenteen tilastot Joensuusta pohjoiseen kertovat, että Joensuun ja Nurmeksen välisellä vesireitillä tehtiin viime vuoden aikana yli 2 000 sulutusta.

Sulutuksista yli puolet tapahtui Joensuun kanavalla, loput Kuurnan ja Kaltimon kanavilla.

Valtaosa sulutuksista tehtiin huviveneiden vuoksi, mutta joukossa oli myös hinaajia, matkustaja-aluksia ja proomuja.