Köysikiinnitykset jäävät historiaan Viking Linen aluksilla Turun satamassa – laiturikiinnityksen hoitavat imukupit

Uusi järjestelmä otetaan käyttöön loppuvuodesta.

Turun satama
Viking Grace Turussa Beckholmin ulkopuolella.
Uusi kiinnitysjärjestelmä nopeuttaa laivojen satamassa oloaikaa ja lisää meriaikaa. Arkistokuva. Yle/Linus Hoffman

Turun satama saa uuden laivojen kiinnitys- ja irrotusjärjestelmän, jolla minimoidaan sataman ympäristövaikutuksia.

Alus pystyy ajamaan laituriin hitaammin ja säästää näin polttoainetta ja tuottaa vähemmän päästöjä.

Järjestelmän ansiosta laivan pääkone voidaan sammuttaa aikaisemmin satamaan tultaessa ja käynnistää vasta hetki ennen liikkeellelähtöä.

Uusi automooring-järjestelmä tulee Viking Linen laituripaikalle vuoden loppuun mennessä.

Sitä tulevat käyttämään sekä M/S Viking Grace että vielä rakenteilla oleva M/S Viking Glory, joka on tulossa liikenteeseen ensi vuonna.

Turun sataman tekninen johtaja Markku Alahäme kertoo, että laivan kylkeen kiinnittyy kuusi imukuppia, jotka pitävät alipaineella laivan kiinni laiturissa.

– Tämä tarkoittaa käytännössä sitä, että luovumme köysien ja siten ihmisvoiman käytöstä, sanoo Alahäme.

Osarahoitus EU:lta

Aloite Automooring-laitteen käyttöönotosta tuli Viking Line varustamolta. Laitteen hinta oli kolme miljoonaa euroa, johon Turun satama sai 30 prosentin rahoituksen EU:lta.

– Saamme investointia pikku hiljaa takaisin kiinnitys- ja irrotusmaksuina varustamon puolelta, sanoo Matti Alahäme.

Alahämeen mukaan katsotaan laivakohtaisesti, voidaanko muuallekin satamaan hankkia automooring-järjestelmä.