Kahden lapsen isä jäi autoilijan tönäisemäksi – kuski pakeni paikalta ja pyöräilijä joutui osaksi nettiraivoa

Onnettomuuden silminnäkijöiden huhuilu sosiaalisessa mediassa kulminoitui nopeasti autoilijoiden ja pyöräilijöiden vastakkainasetteluksi.

Pyöräilyonnettomuus
Kuvassa on onnettomuudessa loukkaantuneen pyöräilijän vahingoittunut pyörä.
Pyöräilyonnettomuuden seurauksena Jussi Tapion polkupyörän runko on halki ja vanteet soikeina. Mies itse sanoo kypärän olleen hänen pelastuksensa.Jussi Tapio

Helsinkiläinen Jussi Tapio vaihtoi juoksulenkit pyöräilyyn noin vuosi sitten. Omien sanojensa mukaan Tapio kertoo pyöräilyn olevan armollisempaa liikuntaa keski-ikäiselle miehelle kuin juoksu.

Pyöräilykilometrit kertyvät enimmäkseen hyötyliikuntana työmatkapyöräilyn muodossa.

Viime perjantaina kesälomalainen Tapio kuitenkin päätti polkea tutun, vajaan parin tunnin lenkin.

– Tarkoitus ei todellakaan ollut polkea lujaa, ihan sellaista perjantai-illan läpsyttelyä.

Reitti kulki tuttua tietä numero 152 eli Kulomäentietä, Korson ohitse.

– Menin sille tielle, koska tiedän, että kevyen liikenteen väylä on todella hyväkuntoinen ja sitä on mukava polkea.

Tapio kertoo katsoneensa, ettei autoja tule ja käänsi pyöränsä suojatielle.

–Pääsin pyörän kanssa kokonaan siihen suojatielle, kun huomasin siitä sivusta, että auto tulee ja se tulee aika vauhdilla.

Tapio sanoo yrittäneensä nostaa pyörän eturenkaan liikenteenjakajan kanttikiven päälle väistääkseen törmäyksen. Samalla pyörä kuitenkin paiskautui voimakkaasti eteenpäin.

Kuvassa on onnettomuudessa loukkaantunut pyöräilijä.
Jussi Tapio sanoo toistaiseksi selvinneensä ruhjeilla, mutta päälimmäiseksi jäi pöyristys siitä, että osapuolena ollut autoilija jatkoi matkaansa pysähtymättä.Jussi Tapio

– Siinä kuljettajasta tulikin aika nopeasti matkustaja. Seuraava muistikuva on, kun olen naamallani siinä katukivetyksessä.

Jussi Tapio kertoo ehtineensä nähdä umpinaista peräkärryä vetäneen valkoisen maastoauton, mutta kun hän viimein pääsi kadusta ylös, oli auto mennyt menojaan.

"Narratiivi kertoi hyvin nopeasti spandex-idiootista"

Jussi Tapio sai välittömästi apua ohikulkijalta ja pystyi itse soittamaan hätäkeskukseen. Samalla hän sai auttajaltaan vahvistuksen näkemäänsä – auto todella ajoi tiehensä.

Tapion ystävä teki tapauksesta julkaisun Facebookiin. Ideana oli mahdollisesti löytää joku, joka olisi nähnyt tilanteen, sillä ohiajajia oli.

Facebook-julkaisun kommentointi kuitenkin liukui nopeasti toiselle raiteelle.

– Narratiivi kertoi hyvin nopeasti spandex-idiootista, joka polkee vastoin tieliikennelakia, vaikka tässä ihminen on jäänyt auton alle, Tapio kuvailee.

Tapio sanoo, ettei hän itse hae asiassa syyllisiä. Hän itsekin on sekä autoilija että pyöräilijä. Myöskään kaikkien pyöräilijöiden kommentit eivät Tapion mukaan ole olleet hyvän maun rajoissa.

–Yhtä lailla olen törmännyt sosiaalisen median keskusteluun, jossa pyöräilijät vaativat tälle paikalta poistuneelle autoilijalle asioita, joita ei viitsi edes ääneen sanoa.

"Liikennepaot ovat todella huolestuttava ilmiö"

Pyöräliiton toiminnanjohtaja Matti Koistinen sanoo tunnistavansa tämän niin sanotun "spandex-raivon".

– Se on mielenkiintoista, että pyöräilyssä muiden ärsytys tuntuu liittyvän hyvin vahvasti tähän ajoasuun.

Koistinen sanoo, että vastakkainasettelu ei rajaannu ainoastaan pyöräilijöiden ja autoilijoiden välille. Samaa vastakkainasettelua ilmenee muutenkin yhteiskunnassa.

Vaaralliseksi asetelman tekee se, että kyse on liikenneympäristöstä.

– Lähtien ihan siitä, että saatetaan ruiskuttaa lasinpesunestettä, kun ohitetaan pyöräilijä. Tämä on sellainen klassinen juttu, jota tapahtuu jonkin verran. Se voi aiheuttaa sen, että pyöräilijä ei vaikka näe eteensä.

Onnettomuuspaikalta pakenemistakin näkee.

– Liikennepakoja on kyllä, esimerkiksi Vantaan Tikkurilassakin oli toissa vuonna (siirryt toiseen palveluun). Liikennepaot ovat kyllä todella huolestuttava ilmiö.

MTV Uutiset kertoi pyöräilyonnettomuudesta (siirryt toiseen palveluun) viime sunnuntaina. MTV Uutisten haastattelema rikoskomisario Anne Tuomisto Itä-Uudenmaan poliisista kertoo, että tapaukset, joissa pyöräilijään törmännyt autoilija poistuisi paikalta ovat vähemmistössä. Tieliikennelaki velvoittaa auttamaan onnettomuustilanteessa.

Liikenteen ja siellä liikkuvien turvaamiseksi esimerkiksi Ranskassa on määritelty vähimmäisetäisyys pyöräilijän ohittamiseksi maantiellä, kertoo Pyöräliiton toiminnanjohtaja Matti Koistinen.

Meillä tieliikennelaissa on turvallisuusvelvoite jalankulkijoita ja pyöräilijöitä kohtaan.

– Lisäksi tuoreessa tieliikennelain uudistuksessa ennakointivelvoite on entistä vahvemmin esillä.

Toistaiseksi näyttää siltä, että Jussi Tapio selvisi omasta törmäyksestään ruhjeilla. Polkupyörän vanteet ovat soirona ja hiilikuiturunko murtunut. Pyöräilykypärä todennäköisesti säästi vakavammilta vammoilta.

Kuvassa on onnettomuudessa loukkaantuneen pyöräilijän vahingoittunut pyörä.
Polkupyörän hiilikuiturunko murtui etuhaarukan työntyessä sisään törmäyksessä katukivetykseen.Jussi Tapio

Päällimmäiseksi Tapiolle on kuitenkin jäänyt mieleen tilanteesta pöyristyminen.

– Miten joku voi lähteä paikalta. Ei ole mahdollista, ettei hän [autoilija] olisi huomannut minua.

Samaan hengenvetoon hän sanoo, että "pahaa tekee" lukea autoilijoiden ja pyöräilijöiden kiivaasta vastakkainasettelusta sosiaalisessa mediassa.

– Harmittaa vaan, että keskustelunurkkaukset on puolesta ja vastaan. Itse olen sekä autoileva että pyöräilevä.

Tapion pyöräilyharrastus jatkuu, kunhan lääkäri antaa siihen luvan ja hän saa hankittua uuden menopelin.

Lue myös:

KKO piti ennallaan Töölössä pyöräilijän päälle ajaneen rangaistuksen: 2 vuotta ja 8 kuukautta

Töölön pyöräturma eteni korkeimpaan oikeuteen – Osapuolien vaateet eroavat radikaalisti toisistaan

Vaasassa lapsen kanssa kolaroinut autoilija ilmoittautui poliisille

Kuorma-auto töytäisi lasta Helsingissä – kuljettaja pakeni paikalta