Google esti huijausvideot, joissa esiintyi suomalaisia valekeksijöitä, kuten hammaslääkäri Sallinen ja putkimies Manninen

Google toivoo, että käyttäjät ilmoittavat jatkossakin sääntöjen vastaisista mainoksista.

mainonta
huijausmainoksessa vedotaan hammaslääkäri salliseen
Google kertoo estäneensä esimerkiksi mainoksen, jossa mukakeksijänä on Marko Sallinen. Kuvakaappaus Youtubesta

Google kertoo estäneensä Ylen maanantaina esille nostamat valheelliset verkkosivut ja YouTube-mainokset.

Yle kertoi maanantaina, että Suomeen on viime päivinä tullut valtava määrä keksintöjä, mikäli YouTubea ja Facebookia on uskominen. Niiden mainoksissa pyörii uskomattomia menestystarinoita suomalaisista keksinnöistä, joissa seikkailevat esimerkiksi hammaslääkäri Marko Sallinen ja putkimies Raimo Manninen.

Tietokirjailija Petteri Järvinen kertoi Ylelle, että kyseessä on uusi ilmiö. Hän kirjoitti asiasta blogissaan heinäkuussa(siirryt toiseen palveluun) (siirryt toiseen palveluun) ja nosti asian tietoisuuteen.

Kyseiset huijausvideoiden henkilöt ovat keksittyjä. Heidän markkinoimiaan tuotteita saa 5–10 eurolla Kiinasta, kun ihmetuotteita kaupataan verkkosivuilla yli 50 eurolla. Videoita on räätälöity eri maille, esimerkiksi korvanpuhdistusta markkinoi Suomessa suomenkielinen keksitty lääkäri, ja Tanskanssa tanskalainen "lääkäri".

Lähes sata mainosta poistetaan joka sekunti

Google otti Ylen toimittajaan yhteyttä Suomen viestintäkumppaninsa kautta.

– Huomasimme tärkeän artikkelisi alkuviikosta liittyen valheellisiin nettimainoksiin. Tiedoksesi, että Google on nyt estänyt artikkelissasi esiin tulleet valheelliset verkkosivut ja YouTube-mainokset YouTubessa, sähköpostissa sanotaan.

Googlen Suomen viestintäpäällikkö Joakim Larsson kertoo Ylelle, että yhtiö toimii mahdollisimman nopeasti, jos ihmiset raportoivat valheellisista mainoksista.

– Viime vuonna poistimme yhteensä 2,7 miljardia huonoa tai valheellista mainosta Googlen palveluista, eli lähes sata mainosta joka sekunti.

Googlen mukaan epärehelliset toimijat etsivät koko ajan uusia tapoja tehdä rahaa hyväksikäyttämällä järjestelmää. Siksi Google toivoo, että käyttäjät ilmoittavat sääntöjen vastaisista mainoksista. Niistä voi raportoida täällä (siirryt toiseen palveluun).

– Kehitämme siksi jatkuvasti sääntöjämme ja toimintatapojamme ja käytämme sekä teknologiaa että manuaalisia ilmoituksia valvoaksemme sääntöjen toteutumista, Larsson sanoo.

Moni lankeaa huijauksiin

Yle kertoi maanantaina, että ilmeisen moni suomalainen lankeaa keksittyihin mainoksiin, koska niitä ilmaantuu niin usein.

– Suomalaiset ovat aika alttiita tällaiselle, koska meillä on ollut aika vähän tällaisia markkinointikampanjoita. Suomalainen edelleen uskoo, että sen täytyy olla totta, jos joku mainostaa omalla nimellään ja kuvallaan jotain tuotetta, Petteri Järvinen arvioi.

Ei ole sattumaa, että mainosvideoon on valittu juuri insinööri tai oman alansa asiantuntija ja tälle on annettu tavallinen suomalainen nimi. Kukapa nyt ei suomalaiseen insinööriin, hammaslääkäriin tai putkimieheen luottaisi.

Lue lisää:

Hammaslääkäri Sallinen, putkimies Manninen ja insinööri Rantanen – suomalaisia huijataan keksityillä mainoksilla ja ilmeisen onnistuneesti