Kerrostalon korkuisia merkkejä merenpohjaan

Uusia meriväyliä perustetaan harvoin, mutta nyt sellainen on tulossa Oulun edustalle.

Uuden meriväylän varrelle tulee viisi reunamerkkiä ja kolme linjataulua. Kauimmainen tulee 64 kilometrin päähän Oulusta.

Merimerkit ovat korkeampia kuin miltä ne näyttävät. Korkein linjataulu on liki Oulun tuomiokirkon korkuinen ja reunataulukin yltää 8-kerroksisen kerrostalon korkeuteen.

Väylällä pitää olla isot ja kiinteät merimerkit, sellaiset, jotka laivojen kapteenit varmasti näkevät. Silloin meriturvallisuus säilyy, ja laivat osaavat ajaa kohti Oulua oikeaa reittiä.

Ensimmäinen vaihe on paaluttaa meren pohjaan teräksestä tehdyt paalut. Yksi voi olla jopa neljä metriä leveä ja painaa 200 tonnia.

Paalut kuljetaan ja asennetaan kohteeseen avomerelle yksi kerrallaan Taklift 4 -aluksella. Matka Oulun satamasta avomerelle kestää 4–5 tuntia suuntaansa.

Asennustyö vaatii aikaa ja malttia. Merimerkin paalu asetetaan paikalleen kahden eri mittauslaitteen avulla.

Taklift 4 -alus aloittaa paaluttamisen vasta, kun paalu on tarkasti oikealla paikallaan ja mittaukset on hyväksytty.

Taklift 4 -alus on 70 metriä korkea. Alus on rakennettu vuonna 1981 ja sen kotisatama on Rotterdam. Alus seilaa Singaporen lipun alla.

Paalujen asennusta johtaa työmaapäällikkö Tatu Luuri Boskalis Terramare-yhtiöstä. Uusien merimerkkien asentaminen on harvinaista, koska uusia meriväyliä ruopataan käyttöön harvoin.

Isoimman haasteen tekee se, että toimitaan ulkomerellä. Kuljetusmatkat sinne ovat todella pitkiä. Yhden paalun asentaminen kestää operaationa 24 tuntia.

Tatu Luuri

Väylän projektipäälliikö Pasi Kiviojan mukaan kiinteitä merimerkkejä täytyy edelleen olla.

Jos tekniikka pettää tai GPS katoaa, laivan kapteeni tarvitsee kiinteät turvalaitteet. Silmillä tapahtuva navigointi on silloin tärkeintä, joten merimerkkejä tarvitaan.

Pasi Kivioja

Paalutus valmistuu elokuun aikana. Sitten paalut täytetään hiekalla ja betonilla. Tämän jälkeen merimerkin näkyvä osa hitsataan paaluun kiinni.

Tältä näyttää valmis reunamerkki. Kuva on Kemin edustan syväväylältä.

Tekijät

Pekka Loukkola

Kuvat ja videot

Marko Väänänen

Grafiikat

Miia Anttila

Viimeinen kuva

Väylävirasto

Julkaistu 17.7.