Suomalaiset paikkaavat jo turistikatoa ja tästä voi alkaa kotimaanmatkailun nousukausi – etenkin nuoret löytäneet Suomi-helmien äärelle

Matkailualan yrittäjät pyrkivät hyödyntämään nosteen ja jatkamaan sesonkia pitkälle syksyyn.

kotimaanmatkailu
Vesileikkejä uimarannalla.
Kotimaan matkakohteet täyttyvät jo ruuhkiksi asti. Suomalaiset hakeutuvat etenkin veden äärelle Saimaalta Ouluun saakka.Petteri Bülow / Yle

Koronakesästä voi tulla 2000-luvun kiihkein kotimaanmatkailun sesonki. Vielä alkukesästä yrittäjät ravintoloista hotelleihin saivat kylmää kyytiä. Korona sulatti ulkomaanmatkailijoiden varaukset ja rahavirrat.

Nyt tilanteeseen on nähtävissä selvä käänne. Suomalaismatkaajat ovat alkaneet täyttää ulkomaanturistien jättämää vajetta.

Tällä hetkellä kokonaistilanne näyttää todella hyvältä, kertoo Suomen matkailuorganisaatioiden yhdistys Suoma ry:n toiminnanjohtaja Hannu Komu.

– Kotimaanmatkailu vetää erittäin hyvin, pitkän alavireisen koronakauden jälkeen. Sitä tarvitaankin, sillä matkailuyritykset kärsivät keväällä ja vielä alkukesälläkin suuria tappioita.

Viime vuonna tulevaksi matkailutrendiksi povattiin kestävää matkailua kotimaassa. Koronan vuoksi ennustukset ovat tulleet harvinaisen kirkkaasti todeksi.

Lapsia leikkimässä rantavedessä aikuisen valvoessa Oulun Nallikarissa.
Oulun seudulla yksi suosittu lähimatkailukohde on Nallikari, jonne perinteisesti on kesäisin saapunut turisteja myös Norjasta. Nyt suomalaiset ovat täyttäneet maiseman.Hanna Juopperi / Yle

Kotimaan kohteisiin tutustuu tänä kesänä suuri joukko ihmisiä, jotka ovat vuosi toisensa perään suunnanneet lomillaan aina ulkomaille.

Suoma ry:n Hannu Komu uskoo, että heidät voi saada matkailemaan kotimaassa myös tulevina vuosina.

– Uskon, että pitkän tauon jälkeen kotimaassa tehty löytöretki avaa silmiä ja jättää muistijälkiä myös tuleville kesille. Nähdään, että kotimaasta löytyy valtavasti hienoa tarjontaa.

Nuorten halu lomailla kotimaassa oli nähtävissä jo ennen koronaa. Suoman viime vuonna teettämän tutkimuksen mukaan eniten kotimaanmatkailua olivat lisänneet 18–44-vuotiaat. Tärkeimpiä syitä muutokseen olivat kiinnostus paikallisuuteen ja ilmastoystävällisyys.

– Matkailun tulevaisuuden kannalta on ehdottoman tärkeää, että on sukupolvi, joka tuntuu nyt olevan innoissaan kotimaasta, Komu toteaa.

Lapset leikkivät kivellä Jurmossa meren äärellä.
Kosti Järvenpää, Iivari Lahti-Mononen ja Maisa Järvenpää olivat kuin Saariston lapset Jurmossa kesäkuussa. Samalla reissulla sai telttailla, nähdä meren ja päästä veneilemään. Takana saarten yhteysalus, joka kuljettaa matkalaisia ilmaiseksi.Mira Järvenpää

Komun mukaan suomalaiset tuntuvat hakeutuvan nyt veden äärelle. Etenkin rannikolla ja suurten sisävesien äärellä sijaitsevat kohteet erottuvat joukosta.

Tämä on todettu niin Saimaalla, Oulussa kuin Turun saaristossakin.

– Niitä on markkinoitu voimakkaasti, sää suosii ja luontomatkailun suosio on kasvanut ylipäätään. Vesistöluonto vetää nyt erityisen hyvin.

Teemu Koskinen, Lappeenranta ja Teemu Valtonen Lappeenrannasta lähtivät veneellä Savonlinnasta ja saapuivat Kuopioon ja aikovat veneillä vielä punkaharjulle.
Teemu Koskinen ja Teemu Valtonen pysähtyivät välietapille Kuopiossa kesäkuun lopussa. He olivat venematkalla Savonlinnasta Punkaharjulle.Sami Takkinen / Yle

Mökit ja veneet tekevät kauppansa

Suomalaisten veden kaipuu näkyy myös kotimaan liikenteessä ja harrastamisessa. Veneilyn määrä on kasvanut Suomessa tasaisesti, ja koronakevät sai suosion suorastaan ryöpsähtämään. Heinäkuun alkuun mennessä uusia vesikulkuneuvoja rekisteröitiin jopa neljännes enemmän kuin viime vuonna.

Parhaimmillaan veneiden myynti on jopa tuplaantunut viime vuodesta.

Samaan aikaan myös mökit tekevät ennennäkemättömällä tavalla kauppansa.

Suomen kymmenessä suurimmassa mökkikunnassa on tehty yli kolmanneksen enemmän kesämökkikauppoja tammi–kesäkuussa verrattuna viime vuoden vastaavaan aikaan, ilmenee STT:n Maanmittauslaitokselta saamista tiedoista.

Esimerkiksi Kuusamossa yli kuuttasataa mökkiä vuokraavan Lomarenkaan hankintajohtaja kertoi , että mökkivarauksissa on kasvua jopa yli 60 prosenttia viime vuoden kesäkuuhun verrattuna. Säkkisen mukaan kesämyynti on nyt ennennäkemättömän vilkasta.

Nainen levittää kätensä ja asettuu valokuvattavaksi Ukko-Kolin huipulla.
Kolin huiput ovat haluttuja kuvauskohteita. Kuvissa näkyvä yksinolo on illuusio, sillä todellisuudessa paikan päällä on ollut ihmisiä kuvausjonoksi asti.Jaana Kainulainen / Yle

Selviytyjiä voittajien sijaan

Elinkeinoministeri Mika Lintilä (kesk.) kertoi heinäkuussa, että hallituksen lisätalousarviorahoista neljä miljoonaa euroa ohjataan alueelliseksi tueksi matkailuyrittäjille.

Myös monet kaupungit tukevat matkailuaan koronan vuoksi entistä enemmän. Esimerkiksi Naantalin kaupunki antoi kesäkuussa 70 000 euron lisämäärärahan matkailuun.

Syyt ovat selvät. Matkailu ja sen oheistoiminta on yksi kaupunkien ja kuntien tärkeimmistä tuloista.

Esimerkiksi Tampereen alueelle virtaa vuosittain yli 600 miljoonaa euroa tapahtumatalouden kautta. Kun kesäfestarit ja urheilutapahtumat on tältä kesältä peruttu, suuret kotimaan kaupungit saattavat hävitä kilpailussa kesämatkailijoista.

Voiko matkailualalta silti löytyä yrityksiä, jotka selviytyvät koronasta voittajina?

– En sanoisi, että voittajia. Ennemminkin selviytyjiä, jotka pääsevät vaikeuksien jälkeen takaisin normaaliuralle. Siihen tarvitaan myös tukea ja yhteistyötä sekä alueellisesti että valtakunnallisesti, Suoman Hannu Komu sanoo.

Fiskarsin Kellotorni Fiskarsintiellä.
Kotimaanmatkailun suosio on näkynyt Fiskarsissa jo viiden vuoden ajan. Talvikausikävijöiden määrä on kasvanut peräti 85 prosenttia.Petteri Bülow / Yle

Sesonki jatkuu yhä pidemmälle syksyyn

Tilapäisen suosion muuttaminen pysyväksi vaatii töitä. Komu sanoo, että matkailuyritysten pitää kehittää palveluitaan ja satsata markkinointiin. Kotimaanmatkailun pitäisi pystyä kilpailemaan ulkomaankohteiden kanssa.

Kilpailusta tulee varmasti kovaa.

Perinteisen markkinoinnin rinnalla yhä tärkeämpänä kanavana on sosiaalinen media.

– Kun palvelut ovat hyviä, kuluttajat saavat hyviä kokemuksia ja sitä kautta markkinoivat yrityksiä, joissa ovat käyneet.

Yksi kehittämisen kohde on Komun mukaan matkailukauden pidentäminen. Sesonki ei voi olla pelkkä sydänkesä.

– Ei lähdetä vetämään palveluita suppuun silloin kun koulut alkavat, vaan pidetään niitä mahdollisimman pitkälle syksyyn auki. Trendi on jo matkailuyrityksissä menossa, eli on paljon tarjontaa syyskuussa ja vielä lokakuussakin.

Esimerkiksi saariston rengastie on tänä vuonna avoinna myös syyskuun alun kolme viikonloppua. Matkailijayrittäjät ovat kertoneet, että majoitusruuhkatkin hälvenevät heinäkuun lopulla ja elokuussa.

Lue lisää: Instagramissa Koli on rauhallinen paikka, jossa voi olla yksin tai kaksin – todellisuudessa Ukko-Kolilla on ennätykselliset selfiejonot

Suomalaisten veneilyinnostus yllätti kaupat: venetehtaat siirtävät kesälomia myöhemmäksi, pelastusliivit hupenevat hyllyistä

Korona todella toi vilkkaan mökkeilykesän: Suurissa kesäkunnissa jopa 75 prosenttia enemmän mökkikauppoja kesäkuussa

Heinähelle käynnisti todellisen ryntäyksen saaristoon – Yrittäjä yllättyi: "Yhden yön aikana kaikki päivän liput oli varattu"