1. yle.fi
  2. Uutiset
  3. Bomba, Nurmes

Karjalaisuudesta kansainvälinen matkailuvaltti – Nurmeksen Bomballe houkutellaan turisteja Keski-Euroopasta

Vielä 1980-luvun alussa Bomba oli yksi Suomen suosituimmista matkailunähtävyyksistä.

Bomba-talo rakennettiin Suojärven Pitäjäseuran aloitteesta. Kuva: Ari Tauslahti/Yle

Karjalaistyylinen Bomban matkailukeskus Pohjois-Karjalassa Nurmeksessa aikoo palata juurilleen ja kansainvälistyä vaiheittain.

Neljä vuotta sitten Bomban ostanut Pohjois-Karjalan Osuuskauppa PKO vahvistaa tänä kesänä alkuperäistä karjalaista henkeä yhteistyössä Suojärven Pitäjäseuran kanssa.

Karjalaisuus näyttäytyy Karjalaiset kädentaidot -näyttelyssä sekä pitopöydässä. Myös paikallisille yrittäjille tarkoitettuja markkinoita herätellään jälleen henkiin ja ovet avataan kulttuuritapahtumille.

Bomba-talo on karjalaiskylän keskeisin nähtävyys. Kuva: Ari Tauslahti / Yle

Suojärven Pitäjäseurassa iloitaan Bomba-talon uudesta elämästä ja toiminnan viriämisestä.

– Bomba-talo rakennettiin 1970-luvun loppupuolella juuri Suojärven Pitäjäseuran aloitteesta. Sillä on iso merkitys edelleen kaikille, joilla on siellä juuret, sanoo seuran puheenjohtaja Eila Jahn.

Jykeähirsinen matkailukeskuksen sydän rakennettiin suojärveläisen mallin mukaan ilman yhtään rautanaulaa.

Se on kopio Jegor Bombin -nimisen miehen pojalleen 1850-luvulla rakennuttamasta talosta Suojärvellä.

Bomballa ylä - ja alamäkiä

Päärakennuksen lisäksi Bomban matkailualueella on usealla miljoonalla eurolla remontoitu kylpylähotelli, mökkejä, tsasouna ja tori.

Karjalaiskylällä on ollut vuosikymmenten mittaan useita isäntiä. Sitä ovat pyörittäneet muun muassa Suojärven Pitäjäseura, Nurmeksen kaupunki sekä Jukolan Osuuskauppa.

1980-luvun alussa Bomba oli Suomen neljänneksi suosituin matkailunähtävyys. Turistibusseja riitti jonoksi asti varsinkin kesäisin.

PKO:n toimitusjohtaja Juha Kivelä uskoo karjalaisuuden voimaan. Kuva: Ari Tauslahti/Yle

Matkailijoiden kiinnostus alkoi kuitenkin vähitellen hiipua ja Bombaa uhkasi jopa sulkeminen.

Pohjois-Karjalan Osuuskauppa osti Bomban matkailutoiminnot neljä vuotta sitten.

– Olemme investoineet alueelle 7,5 miljoonaa euroa, josta suurin osa meni kylpylähotellin remonttiin, kertoo PKO:n toimitusjohtaja Juha Kivelä.

Bomban isännän mukaan puitteet ovat nyt kunnossa ja seuraava vaihe on kävijämäärien kasvattaminen ja ulkomaalaisten turistien houkutteleminen Nurmekseen.

Keski-Euroopasta karjalaiskylään

Pohjois-Karjalan Osuuskaupan toimitusjohtaja Juha Kivelä iloitsee erityisesti kumppanuudesta Villi Pohjolan kanssa.

– Se on meille kova juttu. Näillä seuduilla ei ole aiemmin ollut tällaista matkanjärjestäjää ja ohjelmapalveluiden tuottajaa. Nyt tarvitaan riuskaa ja rohkeaa tekemistä.

Villi Pohjola Oy ryhtyy markkinoimaan Bombaa kansainvälisesti ensi vuoden alusta. Lisäksi se vuokraa käyttöönsä karjalaiskylän hotellista 50 huonetta.

– Meille Bomba on hyvällä paikalla, jos ajatellaan Joensuuta, Lieksaa, Kolia, Ruunaan koskia ja jopa Tahkoa, sanoo Villi Pohjolan toimitusjohtaja Sami Päivike.

Villi Pohjola Oy:n toimitusjohtaja Sami Päivike on Bomban uusi yhteistyökumppani Kuva: Ari Tauslahti/Yle

Turisteja houkutellaan paitsi luonnolla myös erilaisilla ohjelmapalveluilla eräkokkikoulusta pilkille ja läskipyöräretkelle.

Villi Pohjola aikoo markkinoida suomalaista kansallismaisemaa, luontoa ja puhtautta pääasiassa Saksaan, Hollantiin, Sveitsiin ja Itävaltaan.

Mutta pureeko karjalaisuus keskieurooppalaisiin turisteihin.

– Kyllä. Koska Bomballa on tarina, vakuuttaa Villi Pohjolan toimitusjohtaja Sami Päivike.

Juttua korjattu 18.7.2020 kello 10.15: Täsmennetty virke: "Se on kopio Jegor Bombin -nimisen miehen pojalleen 1850-luvulla rakennuttamasta talosta Suojärvellä." Aiemmin jutussa luki, että "Se on kopio Jegor Bombin -nimisen miehen pojalleen rakennuttamasta talosta Karjalan Tasavallassa Venäjällä."

Aiheesta voi keskustella 18.7.2020 klo 23 saakka.

Lue myös:

Matkailuoppaiden kausi on käynnistymässä