Suomen ja Ruotsin välisen henkilöjunaliikenteen toteutuminen nytkähti eteenpäin – ratayhteyden suunnitteluun 1,6 miljoonaa EU-rahaa

Tukea hakeneen liikenneministeriön mukaan alue on kansainvälisten kuljetuskäytävien solmukohta.

rautatieliikenne
Oikealle kaartavat rautatiekiskot.
Radan sähköistämisen nähdään parantavan rautatiekuljetusten tehokkuutta ja teollisuuden kilpailukykyä.Petteri Bülow / Yle

Suomen ja Ruotsin välinen henkilöjunaliikenne on ottanut askeleen lähemmäksi toteutumistaan.

Euroopan komissio on myöntänyt Oulu–Laurila–Tornio–Haaparanta -raideliikenteen kehittämiseen tukea 1,6 miljoonaa euroa. Summa on puolet suunnitteluhankkeen kokonaisbudjetista.

Tukea hakeneen liikenneministeriön mukaan alue on kansainvälisten kuljetuskäytävien solmukohta.

Lisäksi Oulun ja Haaparannan väli on osa vireillä olevaa Euroopan laajuista liikenneverkon laajennusta Perämerenkaaren ympäri Oulusta Luulajaan.

Radan sähköistämisen nähdään parantavan rautatiekuljetusten tehokkuutta ja teollisuuden kilpailukykyä. Lisäksi se mahdollistaisi henkilöjunaliikenteen Suomen ja Ruotsin välillä.

Aiheesta enemmän:

Väylävirasto: Radan sähköistäminen Laurilan ja Tornion välillä on kannattamaton hanke

Laurila–Tornio -radan sähköistyksen suunnittelua jatketaan jo tulevana kesänä

Voit keskustella aiheesta 18.7. kello 23:een asti.