Joogaa mäntyyn nojaten – hektisen arjen pelastus voi löytyä takapihalta

Jos korona toi sietämättömän stressin, apu voi löytyä läheltä. Metsäjoogassa yhdistyy kaksi tehokasta rauhoittumisen keinoa.

jooga
Metsäjoogaohjaaja Minna Kataja halaamassa mäntyä.
Metsäjoogasta apua arjen stressin vähentämiseen. Ylen Aamu 20.7.2020.

Havupuun tuoksu, jalan alla joustava jäkälämatto, sininen taivas ja linnunlaulua. Metsässä mieli rauhoittuu ja verenpaine laskee tutkitusti jo vartissa.

Kuluneet kuukaudet ovat voineet olla monelle henkisesti varsin raskaita. Yhdenlainen apu voi kuitenkin löytyä yllättävän läheltä – metsästä.

Kaksi stressiä lieventävää tekijää yhdessä

Koronaviruksen aiheuttama poikkeustila on kohottanut ihmisten stressitasoa laajalti.

Stressin aiheuttajia voi olla monenlaisia tilanteessa, jossa useat ovat olleet tai ovat yhä lomautettuina, tulot ovat tipahtaneet roimasti ja tulevaisuus voi näyttää epävarmalta. Lisäksi poikkeustila rajoituksineen toi aivan uudenlaisia haasteita elämään.

Lue lisää: Koronavirus on kohottanut ihmisten stressitasoa ja stressi taas heikentää vastustuskykyä – "Älä stressaa" -kehotus ei kuitenkaan auta

Ei siis ihme, jos ahdistaa tai stressaa.

Onneksi keinoja näiden tunteiden ja tuntemusten rauhoittamiseen ja helpottamiseen on olemassa. Yksi niistä on metsässä oleminen. Myös esimerkiksi tietoinen rauhoittuminen, mindfulness ja jooga ovat oivia apukeinoja mielen keventämiselle.

Ja kun metsässä oleminen ja jooga yhdistetään, saadaan aikaan metsäjoogaa.

– Jooga itsessään on mielen harjoitus, mutta metsäjoogassa tämä ympäristö tuo siihen erilaisia elementtejä. Meillä on puita, jotka erittävät ilmaan eteerisiä öljyjä ja jo pelkästään se, että olemme metsässä, rauhoittaa, kertoo metsäjoogaa Saariselän Kopararovassa ohjaava Minna Kataja.

Tuulen huminassa tai sateen ropinassa

Rauhoittavaan metsään voi mennä kävelemään ja kauniiseen ympäristöön voi vaikka hetkeksi istahtaa hengittelemään rauhassa.

– Jos siihen vielä yhdistetään liikkeitä, niin siinä onkin hyvä harjoitus, joka saa sen stressitason laskemaan, Minna Kataja sanoo.

Katajan mukaan metsäjooga lajina sopii ihan kenelle vain. Paikka on mahdollista valita niin, että sinne pääsee vaikka pyörätuolilla. Harjoitus pystytään rakentamaan kivun tai rajoitteiden sallimissa rajoitteissa jokaiselle.

Kataja kertoo, että metsäjoogan juju piilee sen vapaudessa. Jo metsään joogapaikalle kävely on huomattavasti rennompaa kuin esimerkiksi salille sisätiloissa.

Kuvankauniissa kesäsäässä pyörii muutama sääski ja hento tuuli raikastaa parikymmenasteista ilmaa.

Sääsket eivät häiritse, jos niihin osaa varautua

Kataja itse kertoo joogaavansa usein villasukat jalassa, koska siten hän pääsee vieläkin lähemmäs luontoa. Jalan alla vaihtelevat maastonmuodot tuovat lisähaastetta harjoitukseen. Joskus jalkapohjan kohdalle osuu kivi, joskus käpykin.

Lapissa oman mielenkiintonsa tuovat ympärillä pörräävät sääsket ja muut hyönteiset, mutta Kataja lupaa, etteivät nekään pääse häiritsemään joogaajaa.

Metsäjoogaohjaaja Minna Kataja kotinsa takana avautuvassa metsässä, Saariselän Kiilopäällä.
– Pelkästään metsässä oleminen rauhoittaa, toteaa metsäjoogaa Saariselän Kiilopäällä ohjaava Minna Kataja.Linda Tammela / Yle

– Jos on sääskiä, se on varustelukysymys. Päähän voi laittaa sääskihatun ja suihkauttaa sääskimyrkkyä, hän toteaa.

Tosin tällä korkeudella sääskiä ei ole ainakaan kevyellä tuulella juuri nimeksikään.

Pieni sadekaan ei haittaa – päinvastoin. Katajalle itselleen mieluisin metsäjoogasää on pieni tihkusade.

Lue myös:

Korona kurittaa aivojakin – kesälomalla uuden opetteleminen ja oivaltaminen on parasta palautumista aivoille, sanoo tutkija

Juttua päivitetty 21.7.2020 kello 9.25: Vaihdettu paikannimi Kiilopäästä Kopararovaksi.