Pikaruoka-ala porskuttaa menemään ja kasvaa entisestään

Suurien suomalaisyritysten suunnitelmissa on avata kymmeniä uusia ravintoloita lähivuosina.

pikaruoka
Ranskanperunat
Pikaruokaa myyvissä yrityksissä on myös halua kasvattaa ravintoloiden määrää. Kuvituskuva.Henrietta Hassinen / Yle

Koronaviruksen tuomat poikkeusolot rokottivat ravintola-alaa, mutta pikaruoka on maistunut suomalaisille läpi kevään rajoituksista huolimatta. Esimerkiksi Kotipizza teki toukokuussa koko 33-vuotisen historiansa parhaan myyntituloksen. Sen kokonaismyynti kasvoi viime vuoteen verrattuna liki 17 prosenttia ja verkkokauppamyynti 152 prosenttia.

Suurimmat kotimaiset pikaruokaketjut aikovat myös jatkaa laajenemistaan lähivuosina. Jos niiden suunnitelmat toteutuvat, on Suomeen tulossa vuosittain kymmeniä uusia pikaruokaravintoloita.

Poikkeusoloista pikaruoka selvisi noudettavan ja kotiinkuljetetun ruoan ansiosta. Samalla ravintolan ulkopuolella syödyn pikaruoan määrä saattoi kasvaa pysyvästi.

Kotipizza Groupin toimitusjohtaja Tommi Tervanen sanoo, että kesäkuun ravintoloiden vapautumisen jälkeen Kotipizzan verkkokauppamyynti on jäänyt noin 40–45 prosenttiin kokonaismyynnistä. Myös Hesburger kertoo, että ulosmyynti on kasvanut kevään ansiosta myös kesällä viime vuoteen verrattuna.

– Jotkut pikaruokaravintolat ovat menestyneet sen vuoksi, että niiden tuotteet ja toiminta ovat palvelleet erittäin hyvin noutoruokailua. Jotkut taas ovat kärsineet kovasti kevään tilanteesta ja elpyvät vasta, sanoo matkailu- ja ravintola-alan etujärjestö MaRan toimitusjohtaja Timo Lappi.

Kymmeniä uusia ravintoloita

Lappi uskoo pikaruokamarkkinan kasvavan koronakriisin jälkeenkin, kuten se on kasvanut voimakkaasti viime vuodet.

Pikaruokaa myyvissä yrityksissä on myös halua kasvattaa ravintoloiden määrää. Kaikki neljä STT:n haastattelemaa yritystä näkevät potentiaalia toiminnan laajentamiselle erilaisin tavoin.

Kotipizzan Tervanen sanoo yrityksen kasvattaneen markkinaosuuttaan pitsakilpailussa. Kotipizza on kasvanut 280 ravintolan jätiksi ja aikoo kasvattaa verkostoaan 10–15 ravintolan vuosivauhtia.

– Sillä tavalla voimme kasvaa tässä maassa. Se on ollut viiden vuoden aikana vuositasomme. Kun lähdimme vuonna 2015 uusimaan konseptiamme, niin sitä ennen suljimme saman verran ravintoloita vuositasolla. Konseptimme ei ollut tuolloin varmastikaan vielä tarpeeksi kestävä tiettyihin paikkoihin, Kotipizzan Tervanen avaa.

Haastajat kasvavat vauhdilla

Kasvispainotteista katuruokaa myyvä Fafa’s tähtää Suomessa pitkällä aikavälillä myös runsaaseen kasvuun. Se on noin kolmessa vuodessa kasvanut jo 12 ravintolasta 45 ravintolaan.

– Tähän vuoteen olemme alun perin jo budjetoineet kasvun osalta maltillisesti. Meidän helppo kasvumme on takana päin, sillä olemme saaneet haltuumme jo haluamamme paikat. Suomessa haluamme nostaa pidemmällä aikajaksolla ravintolamäärämme sataan, toimitusjohtaja Ville Myllyniemi kertoo.

Suomessa yhdeksää ravintolaa pyörittävän Friends & Brgrsin Peter Fagerholm uskoo, että sillä on tilaa kasvaa kotimaassa.

– Viime vuonna kun teimme yrityskaupan NoHo Partnersin kanssa, kerroimme että lähivuosien aikana haluamme avata yli 30 uutta ravintolaa Suomessa. Näemme, että meillä voi olla Suomessa noin 30–50 ravintolaa muutaman vuoden sisällä. Emme halua myöskään sitä näkemystämme korjata nytkään, Fagerholm linjaa.

Hesburger sanoo kehittävänsä 280 ravintolansa toimintaa Suomessa jatkuvasti. Se aikoo avata pari uutta ravintolaa lähivuosien aikana.