2 000 tonnia kiveä nousee ilmaan tunkkien avulla – Tampereen vanha tavara-asema vaihtaa nyt paikkaa yli vuosikymmenen kiistelyn jälkeen

Suojeltu rakennus siirretään, jotta kaupungin keskustan kehäkatu saadaan oikaistua suoraksi.

rakennustyömaat
Tampereen vanhaa tavara-asemaa valmistellaan siirrettäväksi
Tampereen tavara-asemaa siirretään 28 metriä ulommas radanvarresta, puretun rautatieläisten seuraintalo Morkun tilalle.Matias Väänänen / Yle

Tampereen vanhan tavara-aseman piha on täyttynyt konteista. Niiden sisältä löytyy nosto- ja siirtotunkkeja sekä muita työkaluja, joilla on tarkoitus tehdä massiivinen rakennuksen siirto-operaatio.

Vieressä on perustukset, johon siirretään lähes kaksi tuhatta tonnia painava kivirakenteinen tavara-asema.

Tänään rakennukselle on tehty koenosto, joka on toistaiseksi sujunut suunnitelmien mukaan.

Siirtourakasta vastaavan Kreaten työnjohtajan Mikko Heijan mukaan vaikeimmat työvaiheet ovat jo takanapäin.

– Suunnittelu ja alustavat työvaiheet ovat olleet hyvin haastavia. Mutta nyt tuennat ja palkit ovat paikallaan, eikä rakennus ole enää omilla perustuksillaan, vaan väliaikaisten tuentojen päällä.

Tavara-aseman tuleva paikka on korkeammalla kuin nykyinen sijainti. Ensimmäinen vaihe on rakennuksen nosto, minkä jälkeen tehdään varsinainen siirto.

Heija sanoo, että siirto tapahtuu lähipäivinä, kun viimeiset valmistelut saadaan tehtyä. Tarkkaa päivää ei vielä tiedetä. Itse siirron pitäisi olla ohi tunneissa.

– Aloitetaan hitaasti ja jos kaikki menee hyvin, siirtonopeutta voidaan lisätä. Operaatioon menee kolmesta kymmeneen tuntia.

Mikko Heija, työnjohtaja, Kreate Oy
Työnjohtaja Mikko Heija kertoo, että ennen siirtoa tavara-asemaa nostetaan tunkeilla 10 senttiä kerrallaan. Tunkkeja on paljon, jotta rakennus kestää rasituksen.Marjut Suomi / Yle

Mutkat suoraksi autojen tieltä

Tavara-asema siirretään, jotta Ratapihankatu saadaan oikaistua.

Junaradan varressa kulkevan kadun on tarkoitus vähentää ajoneuvoliikennettä muun muassa Rautatienkadulta ja toimia myös pitkänmatkanliikenteen läpiajokatuna.

Ratapihankadun varrelle nousee myös paljon Tampereen kaupunkikuvaa muuttavia rakennuksia. 25-kerroksinen hotelli Torni avattiin jo vuonna 2014. Vain korttelin päässä rakennetaan massiivista Tampereen Kansi ja areena -kompleksia, jossa pelataan jääkiekon maailmanmestaruudesta vuonna 2022. Liikenne kadulla tulee lisääntymään entisestään.

Tähän asti Ratapihankadun valmiiksi saamisessa on ollut kirjaimellinen mutka matkassa. Radan varressa sijaitseva, vuonna 1907 rakennettu tavara-asema on estänyt suoran tien rakentamisen.

Kohdassa, jossa tie on tehnyt mutkan tavara-aseman ohi, risteää useita katuja ja suosittu pyörätie. Paikka on ollut hankala sekä liikenteen sujuvuuden että turvallisuuden kannalta.

Matka siirtourakan toteutumiseen on sekin ollut mutkainen.

Tampereen vanhaa tavara-asemaa valmistellaan siirrettäväksi
Tavara-aseman siirto mahdollistaa junaradan suuntaisesti kulkevan Ratapihankadun oikaisemisen.Matias Väänänen / Yle

Pitkä kiista tulee päätökseen

Suojellun tavara-aseman kohtalosta on kiistelty aktiivisesti yli vuosikymmenen ajan. Alun perin rakennus haluttiin purkaa, mutta vastustuksen jälkeen Tampereen kaupunki selvitti mahdollisuutta, jossa tavara-asema säilytettäisiin ja siirrettäisiin.

Kaupunki päätyi lopulta ratkaisuun, jossa tavara-asema siirretään 28 metriä Tammelan suuntaan, entisen rautatieläisten seuraintalo Morkun tilalle. Morkun purkaminen ja tavara-aseman siirto maksaa 2,7 miljoonaa euroa.

Tämäkään suunnitelma ei mennyt läpi hetkessä. Koska Morkku oli yhtä vanha kuin tavara-asema, myös sille löytyi halukkaita suojelijoita. Purkusuunnitelmia ja niistä tehtyjä valituksia on käsitelty vuosien ajan ympäristöministeriössä, ely-keskuksessa ja oikeudessa.

Lopullisen luvan Morkun purkamiselle Tampereen kaupunki sai hallinto-oikeudelta tämän vuoden helmikuussa.

Tässä jutussa voit katsoa videolta, miten Morkku purettiin:

Tampere maksaa lähes 3 miljoonaa euroa mutkan suoristamisesta: katso videolta, miten historiallinen talo hävisi toisen tieltä