1. yle.fi
  2. Uutiset

Vihreä sovellus kerää Lahdessa tietoa pyöräilijän omista päästöistä – ja sillä voi ansaita vielä joskus virtuaalieuroja

Lahti tähtää kestävän liikkumisen edelläkävijäksi.

hiilijalanjälki
Pyöräily houkuttelee Lahdessa

Lahti otti ensimmäisenä maailmassa käyttöön kaupunkilaisten liikkumista ja päästöjä mittaavan sovelluksen, mikä sopii hyvin Euroopan ympäristöpääkaupungin imagoon. CitiCAP -sovelluksen avulla kaupunki voi palkita tulevaisuudessa vähän autoilevia.

Palautteen perusteella sovellus on jo herättänyt kaupunkilaista ajattelemaan oman liikkumisen hiilijalanjälkeä, vaikka moni lahtelainen liikkuu muutaman kilometrin matkatkin yhä autolla.

Valtaosa eurooppalaisista asuu Lahden kokoisissa kaupungeissa, joten kestävä liikkuminen on tulevaisuuden tärkeimpiä haasteita.

Kiihtyvyysanturit tunnistavat kulkuvälineen

Lahtelainen CitiCAP-kännykkäsovellus laskee käyttäjälle aina henkilökohtaisen viikoittaisen päästöbudjetin ja kannustaa liikkumaan entistä vähemmillä päästöillä. Viikkobudjetti vastaa noin 90 kilometrin bensiiniautoilusta viikossa syntyvää kuormaa.

.

kuvakaappaus CityCap-sovelluksesta
kuvakaappaus

Käyttäjä voi pohtia, miten lisää kimppakyytejä ja miten asioita voisi hoitaa yhdellä autoreissulla.

Alle 15-vuotiaat lapset, käyttäjän asumisetäisyys keskustasta ja terveydentila voivat tuoda lisää päästöoikeuksia viikkotavoitteeseen. Kiihtyvyysanturit tunnistavat, millä kulkuneuvolla käyttäjä liikkuu, kertoo apulaisprofessori Ville Uusitalo Lappeenrannan-Lahden teknillisestä yliopistosta. Yliopisto on ollut mukana kehittämässä järjestelmää..

Lue lisää: Ensimmäisenä maailmassa: Lahdessa otetaan käyttöön sovellus, jonka avulla kaupunki palkitsee vähän autoilevia – katso tästä, miltä sovellus näyttää

Tavoitteen alittamiseen kannustetaan tulevaisuudessa myös palkitsemalla. Sovelluksessa voi tienata virtuaalieuroja, joilla voi lunastaa sovelluksen markkinapaikalla alennuksia paikallisista palveluista tai esimerkiksi uimalippuja. Liikkuessa riittää, että käyttäjällä on puhelin mukana ja GPS-yhteys päällä.

CitiCAP -sovelluksen voi ladata jo nyt myös Lahden ulkopuolella. Kerättyä tutkimustietoa ja suosituksia ihmisten liikkumisesta on tarkoitus jakaa myöhemmin muiden kaupunkien käyttöön. Sovellus on herättänyt kiinnostusta maailmallakin, kun uutistoimisto AFP teki hiljattain haastattelun laajempaan levitykseen.

Pyörän käytön ratkaisee nopeus

Pyöräily houkuttelee, jos matka A:sta B:hen on pyörällä nopeinta. Pyöräteiden turvallisuus, kunnolliset pyöräparkit ja kaupunkipyörät houkuttelevat fillarointiin, sanoo kestävän liikkumisen projektipäällikkö Anna Huttunen CitiCAP-hankkeesta.

Lahden kokoisissa kaupungeissa asukas liikkuu keskimäärin 40 kilometriä päivässä.

Polkupyöriä telineessä Lahden keskustassa Vesijärvenkadulla
Pyöräteline Lahden Vesijärvenkadulla.Petri Niemi/Yle

Hän on itse pyöräillyt Keski-Euroopassa ja kotimaassa. Matkoiltaan hän kerää ideoita, joita voisi Lahdessa edistää. Hyväksi esimerkiksi hän nostaa Oulun, jossa on sujuvat pyöräväylät ja hyvä opastus.

– Meillä Lahdessa on hyviä suunnitelmia. Kaupungeissa tarvitaan myös poliittista tahtotilaa kestävän liikkumisen edistämiseen.

Esimerkiksi ensimmäiseen polkupyöräilijöiden turvallisuutta parantavaan liikenneympyrään on haettu oppia Hollannista saakka.

Lahden valinta vuoden 2021 Euroopan ympäristöpääkaupungiksi on hankkeen johtajan Milla Bruneaun mukaan lisännyt tahtoa ja myös resursseja. Satsaus älykkäisiin pyöräteihin ja asukkaita motivoiviin sovelluksiin vie kohti Suomen johtavaa kestävän liikkumisen kaupunkia, vaikkei Lahti olekaan pyöräteiden kilometrimäärissä ykkönen - vielä.

Lue lisää: Etsimme Suomen vihreintä kuntaa - Katso tästä jutusta, kuinka vihreä kotikuntasi on, kun vertasimme viittä eri kriteeriä

EU rahaa älypyörätien ja CitiCAP-sovelluksen kehittämiseen Lahti on saanut noin 5 miljoonaa euroa.

Pandemia siirsi pariisilaiset polkupyöräilemään

Tuore CitiCAP-analyysi kaupunkilaisten tottumuksista paljastaa, että Covid-19 pandemia on muuttanut yllättävän paljon ihmisten liikkumista ja vaikuttanut myös lahtelaisten hiilijalanjälkeen.

Pyöräilyn laskuri Lahden keskustassa
Laskuri mittaa pyöräilyn määrää Lahden keskustassa.Petri Niemi/Yle

Tulosten mukaan ihmisten liikkuminen ja päästöt putosivat keväällä noin puoleen tavallisesta. Julkisen liikenteen bussin ja junan osuus hävisi lähes kokonaan. Sen sijaan yksityisautoilun ja pyöräilyn osuus on kasvanut. Auton osuus liikkumisesta oli koronakeväänä noin 70 prosenttia, kun ennen rajoituksia se oli noin 55 prosenttia.

Lahden kestävän liikkumisen projektipäällikkö Anna Huttunen pitää sovelluksen tuloksia kiinnostavina. Mitä jos poikkeustilanteen aiheuttamista muutoksista ihmisten liikkumistottumuksiin tuleekin pysyvää? Ihmiset välttelevät tulevaisuudessa julkista liikennettä, ajavat yksityisautoilla ja hankkivat sähköpyöriä..

Esimerkiksi Berliini ja Pariisi reagoivat nopeasti ihmisten muutokseen käyttäytymisessä koronan aikana: kaupungin autokadut avattiin pyöräileville ihmisille. Metroa ei käyttänyt juuri kukaan. Päätöksenteko oli Huttusen mielestä ihailtavan nopeaa.

Älykäs pyörätieverkosto

Edelläkävijän hankkeita on Lahdessa myös älykäs pyörätie. Reitti kulkee kaupungin eteläosasta juna- ja linja-autoasemalle.

– Se on turvallinen, sujuva ja pyöräily ja kävely on selkeästi eroteltu omille väylilleen, kertoo Anna Huttunen.

Älykkyys tarkoittaa valaistusta, joka himmenee tai kirkastuu liikkujien mukaan. Reitillä on myös infotauluja, jotka kertovat esimerkiksi pyöräilymääristä ja joukkoliikenteen aikatauluista.

Älypyörätien rakennustyömaa
Älypyörätie valmistuu Lahdessa vuodenvaihteeseen mennessä.Juha-Petri Koponen / Yle

Kaupunkipyörät ovat vihdoin tulossa Lahden katukuvaan keväällä 2021. Huttusen mukaan pyöräily ja kävely nähdään jo kaupungin vetovoima- ja elinvoimatekijöinä.

– Mahdollisuus sujuvaan ja samalla päästöttömään liikkumiseen voi houkutella esimerkiksi opiskelijoita jäämään kaupunkiin.

Lue lisää:

Kaupungit kehittelevät uusia keinoja estää polkupyörävarkauksia – Valvottu pyöräparkki voi lisätä myös viihtyisyyttä keskustassa

Pyöräilijöille oma liikenneympyrä Lahdessa – jäähallin kupeeseen tuleva ympyrä Suomen ensimmäinen?

Lue seuraavaksi