Ministeri Harakka: Suomi sijoittaa raidehankkeisiin 1,3 miljardia euroa

Harakan mukaan investoinnit liikennehankkeisiin ovat osa Suomen ilmastoelvytystä.

raideliikenne
Kuvassa on liikenne- ja viestintäministeri Timo Harakka.
Liikenne- ja viestintäministeri Timo Harakka (sd.) kertoi torstaiaamun tiedotustilaisuudessa raidehankkeista. Arkistokuva kesäkuun alusta.Mikko Stig / Lehtikuva

Suomessa panostetaan tulevan vuosikymmenen aikana raideliikenteeseen 1,3 miljardin euron edestä.

Asiasta kertoi liikenne- ja viestintäministeri Timo Harakka (sd.) torstaiaamuna pitämässään tiedotustilaisuudessa.

Merkittävimpiä liikennehankkeita ovat Harakan mukaan muun muassa Turun ja Tampereen tunnin junat ja Espoon kaupunkirata.

1,3 miljardista eurosta valtion panos raiteisiin ja raiteilla liikkumiseen on hieman alle 800 miljoonaa euroa. Kunnat osallistuvat Harakan mukaan hieman yli 500 miljoonalla eurolla.

Harakka korosti, että tähän 1,3 miljardiin euroon ei kuulu vielä yksityistä rahaa. Esimerkiksi Turun ja Tampereen ratahankeyhtiöiden perustamisen jälkeen sijoitetun rahan määrä voi kivuta yhteensä jopa 8 miljardiin euroon.

– Tämä on juuri sitä kokoluokkaa, jota ilmastohankkeiden tuleekin olla silloin, jos haluamme vakuuttaa eurooppalaiset kumppanimme siitä, että olemme ilmastonsuojelussa vakavissamme, Harakka sanoi.

Harakka kuitenkin muistutti, että rakentamispäätöstä esimerkiksi Turun ja Tampereen ratahankkeista ei ole vielä tehty. Sen tekevät myöhemmin nyt perustettavat suunnitteluyhtiöt.

Lue myös: EU myöntää 65 miljoonaa euroa Suomen liikennehankkeisiin – Turku saamassa haetun ratarahoituksen, Tampere jäämässä puille paljaille

Junien henkilöliikenteen kilpailu avataan

Harakka vakuutti tiedotustilaisuudessa, että henkilöliikenteen kilpailutus junaraiteilla avataan viimeistään seuraavan hallituskauden alkuun mennessä.

– Meillä on jo tavaraliikenteessä kilpailua, ja se sparraa osaltaan myös VR-yhtymää.

Harakka uskoo, että eniten kilpailua syntyy reiteille Helsinki–Tampere, Helsinki–Turku ja Tampere–Oulu.

Keskustelua junien henkilöliikenteen kilpailutuksesta käytiin tiiviisti edellisellä hallituskaudella.

Juttua muokattu klo 13:05: Tarkennettu kohtaa, jossa puhutaan reiteistä, joille syntyy Harakan mukaan mahdollisesti eniten kilpailua.

Lisää aiheesta:

Turun tunnin junan rakentaminen alkaa – Nopea ratayhteys luo 1,5 miljoonan suomalaisen työssäkäyntialueen

Etelä-Suomen taajamajunaliikenteen kilpailutuksen valmistelu keskeytetään

Junaliikenteen avaaminen kilpailulle etenee – ministeriö ja VR sopivat yhtiöjärjestelyistä

Professori junaliikenteen avaamisesta kilpailulle: Hinnat voivat vaihdella päivittäin