Yritykset koronakriisissä: Johtaako paperin jyrkkenevä alamäki tehtaiden sulkemiseen Suomessa? UPM:n Pesonen: "Ei sitä voi poissulkea"

Pakkausmateriaalit ovat UPM:lle isompi liiketoiminta kuin perinteinen paperi – ruokarasiat ja munakennot kannattelivat myös Huhtamäkeä.

Metsä- ja paperiteollisuus
Jussi Pesonen UPM:n tiedotustilaisuudessa.
UPM on kertonut sulkevansa vaneritehtaan Jyväskylässä ja paperitehtaan Ranskan Chapellessa. Kuvassa UPM:n toimitusjohtaja Jussi Pesonen tiedotustilaisuudessa torstaina.Esa Syväkuru / Yle

Satavuotias pakkausyhtiö Huhtamäki viettää juhlavuotta perin poikkeuksellisessa liiketoimintaympäristössä.

Kun miljoonat kuluttajat jäivät koteihinsa, pikaruokaloiden ja kahvilaketjujen myynti romahti. Samalla romahtivat ruokarasioita, kuppeja ja pillejä valmistavan Huhtamäen toimitukset McDonaldsin ja Starbucksin kaltaisille asiakkaille.

Kertakäyttömukeja testauksessa Huhtamäki Food Service Nordic oy:n tehtaalla Hämeenlinnassa.
Kati Turtola / Yle

Mutta ei kaikki huonosti ole. Samat kuluttajat ryhtyivät nimittäin ostamaan valmisruokia kaupoista ja tilaamaan ravintolaruokaa koteihinsa. Nämä pakkausratkaisut olivat Huhtamäelle kasvuliiketoimintaa.

Esimerkiksi kananmunakennoille riitti kysyntää, kun kodeissa innostuttiin leipomaan pullaa ja muita herkkuja.

– Monipuolinen tuoteportfoliomme antaa kestävyyttä pandemian vaikutuksille, toimitusjohtaja Charles Héaulmé kertoi sijoittajapuhelussa.

Kokonaisuutena Huhtamäen liikevaihto laski kahdeksan prosenttia ja liikevoitto kymmenen prosenttia edellisvuoden vastaavasta ajankohdasta.

Tämä tulkittiin erinomaiseksi suoritukseksi. Yhtiön osakekurssi oli tulosjulkistuksen jälkeen kymmenen prosentin nousussa.

Huhtamäen koronaluvut:

Huhti–kesäkuu 2020

Milj. €

Muutos*

Liikevaihto

797

-8 %

Liikevoitto

70

-10 %

* Muutos verrattuna vastaavaan aikaan vuotta aiemmin.

Grafiikka: Viennin arvon muutos maalis–huhtikuussa 2020 edellisvuoteen verrattuna: Sahatavara -27 %, Sellu -22 %, Paperi -14 %, Kartonki +6 %
Samuli Huttunen / Yle

UPM: Toimisto- ja lehtipapereiden kysyntä hyytyi – tarrat ja pakkaukset kävivät kaupaksi

Huhtamäen lailla hyvin kaksijakoinen oli myös UPM:n tulos.

– Kun yritykset, koulut ja julkiset laitokset ovat sulkutilassa ja mainonta on alhaista, se näkyy toimistopapareiden ja graafisten papereiden käytössä, toimitusjohtaja Jussi Pesonen sanoo.

Noilla alueilla eurooppalainen kysyntä laski noin kolmanneksen. Toisaalta koronaan liittyvät sulkutoimet hyödyttivät yhtiön tarra- ja pakkausmateriaalien liiketoimintoja.

– Kun suurkeittiöt ovat kiinni, yksittäispakatun ruoan myynti kasvaa. Ja me hyödymme siitä kovasti, koska jokaisessa pakkauksessa on tarra.

Suojakypärä Kymin tehtaalla.
Mårten Lampén / Yle

Liikevaihdolla mitaten UPM:n kaksi pakkausmateriaaliyksikköä olivat jo suurempia kuin yhtiön paperiyksikkö.

– Koronasulku ei kuitenkaan edusta uutta normaalia. Ei pakkaustuotteissa eikä papereissa. Mutta selvää on, että myös pysyviä muutoksia tulee, Pesonen sanoo.

Toteamus on helppo tulkita vihjaukseksi siitä, että luvassa saattaa olla tuotannon supistamisia, jos koronakriisi kiihdyttää paperin kysynnän pitkään jatkunutta alamäkeä entisestään.

UPM sulkee jo vaneritehdasta Jyväskylässä ja paperitehdasta Ranskassa. Tuleeko uutisille jatkoa?

– Ei sitä voi poissulkea. Se riippuu siitä millä tavalla tuotteiden kysyntä jatkaa kehitystään.

UPM:n tulos laski voimakkaasti, mutta oli yhä lähes 10 prosenttia liikevaihdosta. Tämä ylitti niukasti analyytikoiden ennusteen.

Tulosjulkistuksen jälkeen yhtiön osake oli vajaan prosentin nousussa.

UPM:n koronaluvut:

Huhti–kesäkuu 2020

Milj. €

Muutos*

Liikevaihto

2077

-20 %

Vertailukelpoinen liikevoitto

203

-41 %

* Muutos verrattuna vastaavaan aikaan vuotta aiemmin.

Lue myös:

Nesteen liikevaihto romahti raakaöljyn hinnan mukana, UPM:ssä iso pudotus, Kesko teki koronakeväänä ennätystuloksen – Yle seurasi tulospäivääyritykset koronakriisissä