Koronaepidemia romahdutti Stockmannin kevään tuloksen – Saako johto kriisiyhtiön kurssin käännettyä?

Tavarataloyhtiö hakeutui yrityssaneeraukseen huhtikuussa.

Stockmann
Koronaepidemia romahdutti Stockmannin kevään tuloksen – verkkokauppa ja Lindex-vaateketju valonpilkkuina puolivuosikatsauksessa
Koronaepidemia romahdutti Stockmannin kevään tuloksen – verkkokauppa ja Lindex-vaateketju valonpilkkuina puolivuosikatsauksessa

Koronaepidemia romahdutti Stockmannin tuloksen, ilmenee yhtiön puolivuotiskatsauksesta (siirryt toiseen palveluun). Jo ennestään vaikeuksissa ollut tavarataloyhtiö hakeutui yrityssaneeraukseen huhtikuussa.

Tavarataloyhtiön huhti–kesäkuu oli 1,8 miljoonaa euroa tappiolla, kun se vuosi sitten oli 16,2 miljoonaa euroa voitollinen. Konsernin liikevaihto supistui 23 prosenttia 182,7 miljoonaan euroon.

Toimitusjohtaja Jari Latvasen mukaan kevään muutos- ja tehostustoimenpiteet ovat tuottaneet tulosta.

– Sopeutimme toimintaamme turvaamaan asiakkaidemme ja henkilöstömme turvallisuutta, toteutimme kevään pääkampanjan vain verkossa ja kehitimme koronarajoitusaikaan uusia palveluja. Laskimme myös kustannustasoa merkittävästi lomautuksilla ja säästötoimenpiteillä, toimitusjohtaja Latvanen kertoo yhtiön tiedotteessa.

Kasvua tavaratalo on saanut erityisesti verkkokaupasta ja Lindex-vaateketjusta. Helsingin keskustan tunnettu maamerkki pysyy kuitenkin tavaratalona – toistaiseksi.

– Kyllä varmasti emoyhtiön yrityssaneerausmenettelyn yhteydessä arvioidaan, että mikä tämän rakennuksen rooli on jatkossa, talousjohtaja Pekka Vähähyyppä muotoilee.

  • Voit katsoa koko lähetyksen alta. Toimittaja Pauliina Toivasen haastateltavana muun muassa digitalisaation ja liiketoiminnan kehityksestä vastaava johtaja Mika Repo ja talousjohtaja Pekka Vähähyyppä.
Kuvassa on Stockmannin myymälä Helsingin Aleksanterinkadun ja Mannerheimintien kulmassa.
Toimittaja Pauliina Toivasen haastateltavana muun muassa Stockmannin digitalisaation ja liiketoiminnan kehityksestä vastaava johtaja Mika Repo ja talousjohtaja Pekka Vähähyyppä.

Yhtiön verkkokauppa on kasvanut huhti-kesäkuun aikana, ja koronapandemiarajoitteiden asteittainen purkaminen on jälleen lisännyt asiakasvirtoja tavarataloissa toukokuun lopulta alkaen. Digitaalisen asioinnin kasvu ei kuitenkaan riitä korvaamaan asiakasmäärien erittäin merkittävää laskua.

Talousvaikeuksissa painiskelevan tavaratalon huomionhakuisuus on herättänyt kärkevää keskustelua sosiaalisessa mediassa.

Helsingin keskustan Stockmann tavaratalon Aleksanterinkadun pääoven vanha nimikyltti vaihdettiin kesäkuun loppupuolella uuteen kampanjakylttiin #meidänstocka. Aiemmin tänä vuonna somessa jo kohistiin eri kanta-asiakasryhmille värikoodatuista kangaskasseista.

Juttua muokattu 24.7. klo 11:15. Lisätty Pekka Vähähyypän kommentti.

Lue myös:

Stockmannin kampanja järkyttää jälleen somessa – ensin kohuttiin kangaskassien väreistä, nyt nimikyltistä

Käräjäoikeus päätti Stockmannin yrityssaneerauksen aloituksesta

Stockmann hakee yrityssaneeraukseen – merkittävä päivä yhtiön historiassa, sanoo hallituksen puheenjohtaja

Stockmannilta tulosvaroitus: Koronavirustilanne heikentää merkittävästi kannattavuutta

Mika D. Rubanovitsch keräsi vuonna 2014 valtavan pinon ideoita Stockmannin pelastamiseksi – raportti lähes sivuutettiin ja nyt yhtiö on saneerauksessa