Selvitys: Poikittaiset ratayhteydet auttaisivat vientiteollisuuden tavarakuljetuksia

Pirkanmaan liiton selvitys päätyy siihen, että Pori-Parkano-Haapamäki -radan kunnostus helpottaisi muiden rataosien ruuhkia.

rautatieliikenne
Tavarajunan veturi tulee kuvaan.
Esa Hiltula / AOP

Suomen poikittaisen rautatieverkon parannus pienentäisi painetta monella nyt kuormitetulla rataosuudella. Myös nopeat henkilöjunayhteydet helpottuisivat.

Näin arvioidaan Pirkanmaan liiton äskettäin teettämässä Suomen kehärata -selvityksessä (siirryt toiseen palveluun), jonka käytännön työn on tehnyt WSP Finland. Sen mukaan ilmasto- ja kuljetussyyt puhuvat etenkin Pori-Parkano-Haapamäki -radan kunnostamisen puolesta.

Selvityksessä lähdetään nimenomaan tavaraliikenteen radasta. Kaltevuudet ja muu geometria tehtäisiin enintään 80 kilometrin tuntinopeudelle.

Vientiteollisuus ja kauttakuljetukset ovat toivoneet uutta poikittaisyhteyttä itärajalta länsirannikolle. Esimerkiksi nykyinen rata Tampereelta Porin ja Rauman satamaan on jo varsin tukkoinen.

Puuttuva Pori-Haapamäki -väli maksaisi sähköistyksineen runsaat 400 miljoonaa, arvioidaan WSP Finlandin tekemässä selvityksessä.

Esimerkiksi Helsingin ja Tampereen välisen tunnin junayhteyden hinnaksi on arvioitu noin 1 - 5 miljardia euroa. Kallein olisi kokonaan uusi ratayhteys, halvemmasta päästä nykyreitin parantaminen.