Unkarissa tiedotusvälineiden painostus kovenee – Johtavan uutissivuston lähes koko toimituskunta erosi vastalauseena

Itsenäisen uutissivuston päätoimittaja erotettiin sen jälkeen, kun hallitusta lähellä oleva liikemies osti enemmistön sivuston taustayhtiöstä.

Unkari
Kuvakaappaus index.hu-sivustolta.
Kuvakaappaus index.hu-sivustolta.index.hu

Unkarin suosituimman itsenäisen uutissivuston henkilöstö katsoo joutuneensa hallituksen painostuksen kohteeksi.

Index.hu-sivuston kaikki kolme uutistoimituksen päällikköä sekä kaksi kolmasosaa toimittajista, noin 60 henkilöä, ovat tänään perjantaina eronneet tehtävistään.

Sivustolla on julkaistu julkinen kirje (siirryt toiseen palveluun), jossa toimittajat perustelevat päätöstään. Heidän mukaansa erovyöryn laukaisi päätoimittaja Szabolcs Dullin erottaminen.

– Olemme vuosien ajan sanoneet, että Indexin itsenäisellä toiminnalla on kaksi ehtoa: Ulkopuoliset eivät saa sekaantua Indexin julkaisemaan sisältöön, eivätkä myöskään vaikuttaa henkilöstön koostumukseen tai rakenteeseen. Dullin erottaminen rikkoo toista sääntöä, kirjoitetaan henkilöstön jättämässä tekstissä.

Taustayhtiön omistaja vaihtui

Index.hu:n toimintaan alkoi kohdistua painetta kuukausi sitten, kun maan kansallismielistä hallitusta lähellä oleva liikemies Miklós Vaszily hankki omistukseensa enemmistöosuuden sivuston rahoitusta ja mainostoimintaa hoitavasta Indamedia-yhtiöstä. Pian tämän jälkeen tuli julki suunnitelmia, joiden mukaan uutissivuston toimintaa aletaan supistaa ja ulkoistaa.

Päätoimittaja Dull oli jo vuodesta 2018 lähtien julkaissut barometria, joka ilmaisi, kuinka itsenäisesti Index.hu kykeni toimimaan. Indamedian kaupan jälkeen barometri asetettiin kohtaan "vaarassa".

Dull uskoo, että barometri, samoin kuin hänen kirjoittamansa kriittiset kolumnit olivat syynä potkuihin.

Dullille potkut antanut Index.hu:ta julkaisevan sivuston taustasäätiön johtaja Laszlo Bodolai sanoo, että sivuston uutistoiminta oli sekaisin sisäisten jännitteiden takia, mikä heijastui mainostuloihin.

EU-maissa on jo muutaman vuoden ajan tunnettu huolta Unkarin lehdistönvapaudesta, jota hallitusvallassa olevan kansallismielisen Fidesz-puolueen katsotaan kaventavan.

Vuonna 2016 Unkarin suosituin oppositiolehti Népszabadság lopetti toimintansa, minkä uskotaan olleen seurausta hallitusta lähellä olevien tahojen toiminnasta. Samoihin aikoihin maan kolmanneksi suosituin nettisivusto Origo muuttui Fideszin äänitorveksi ja alkoi samalla julkaista valeuutisia.

Lue lisää:

Hungary Today: Index Journalists Begin to Quit after Editor-in-Chief’s Dismissal (siirryt toiseen palveluun)

Toimittajalta: Korona tukahdutti Unkarin demokratian – vieläkö joku kaipaa vahvaa johtajaa?

Unkarilaislehteä on painettu Slovakiassa jo kaksi vuotta – nyt toimittaja pelkää luotettavan tiedon jäävän rajalle koronan vuoksi

Lähteet: Reuters